به گزارش اکوایران، امروز (یکشنبه- 16 اردیبهشت)، نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به تهران سفر می‌کند.

ایلنا در این مورد نوشته است که این نخستین سفر بارزانی به تهران پس از چند دور حملات ایران به مواضعی در منطقه اقلیم کردستان عراق و نیز پس از امضای توافق امنیتی میان ایران و عراق درباره وضعیت شبه‌ نظامیان کرد مستقر در اقلیم است.

بنا به تاکید یک مقام آگاه، بارزانی در پی شروع مرحله‌ای تازه در روابط اربیل و تهران است و این سفر پس از مذاکرات گسترده بارزانی با سران نیروهای سیاسی عراق در بغداد انجام خواهد شد.

تا به این لحظه، رسانه‌های عراقی جزئیات و اهداف این سفر را اعلام نکردند اما طبق گزارش الفرات‌نیوز، وی قرار است در این سفر با مسئولان ارشد ایران دیدار و رایزنی کند.

تاریخچه سفر بارزانی به ایران

بر این اساس، این پنجمین سفر بارزانی به ایران طی ده سال گذشته است. «مشرق‌نیوز» درباره سفر بارزانی به تهران نوشت که او در سفر جدیدش قرار است با برخی از مقام‌های ایران دیدار کند. از جمله مقاماتی که این رسانه از آن خبر داده است، «سید علی خامنه‌ای»، رهبر انقلاب اسلامی، «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم و «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی است.

گفتنی است، پیش از این در مردادماه سال 1400، نچیروان بارزانی برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی نیز به ایران سفر کرده بود.

وبگاه روداو در این رابطه نوشته است، ایران و منطقه کردستان عراق روابط خوبی با یکدیگر دارند و بارزانی در همایشی در ماه آوریل در سلیمانیه گفت که ایران در موفقیت اقتصادی این منطقه نقش داشته است.