به گزارش اکوایران، نشست خبری رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تالار فیروزه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

‌لازم به ذکر است که مذاکرات دوجانبه گروسی - اسلامی از ساعاتی پیش آغاز شد و پس از آن در نشست خبری جزئیاتی از این مذاکراه را ارائه دادند.

او روز گذشته نیز، با امیرعبداللهیان دیدار و در این گفت‌وگو تاکید کرد که تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای بدنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.

گروسی همچنین با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشور در مذاکرات رفع تحریم دیدار کرد. در این ملاقات، ابعاد مختلف همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است، سفر گروسی به ایران، به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی‌کشور و به منظور شرکت در سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران صورت گرفته است.

اسلامی: گفت‌وگوهای سازنده‌ با گروسی داشتیم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی داشته است.

 محمد اسلامی امروز (سه شنبه- 18 اردیبهشت) پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیات آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.

در ادامه بخشی از سخنان اسلامی در این نشست خبری آمده است:

  • ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود اینها مسایل خاص خودش  را دارد که اغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم.

  •  بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.

اسلامی: مذاکرات در حال انجام است

  •  ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.

  •  در این مقطع که ماهیت رژیم صهیونیستی بیش از پیش آشکارتر شده، ما بایستی توجه داشته باشیم که این ماهیت جنایتکار است که پشتیبان جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیش از این نباید مطالب مطرح شده توسط این رژیم ملاک آژانس اتمی قرار بگیرد.

  •  اقدامات خصمانه علیه ایران که پایه‌گذاری شده با منشاء صهیونیستی باید مراقبت شود تا در تعامل دو طرف تاثیر نگذارد.

  • این موضوع مهم است چون آنچه در امپراطوری رسانه‌ای گفته می‌شود برخواسته از این القائات است که رژیم صهیونیستی سردمدار آن‌هاست.

  •  در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از مردم و نخبگان این ماهیت را دیدند و به آن اعتراض می‌کنند باید توجه کنیم این همان ماهیت است که پشتیبان جریان مخرب علیه ایران است و نباید مطالب این رژیم ملاک سازمان بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قرار گیرد.

بخشی از سخنان رافائل گروسی را می‌خوانید:

 مدیرکل آژانس اتمی در اصفهان: رایزنی‌های فشرده‌ای را آغاز کرده‌ایم

  • امروز در شهر زیبای اصفهان شهر ادبیات و موسیقی و تاریخ حضور دارم و خوشحالم. روز دوشنبه نشست‌های مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر خارجه ایران در تهران داشتم. ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است.

  • همان طور که گفتم قصد ما این نیست سند جدیدی را  ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسایل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم.

 پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

  • پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم های طرفین در نشست جداگانه و در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه هستند.

قصد ما این نیست سند جدیدی را ایجاد کنیم

  • همان طور که گفتم قصد ما این نیست سند جدیدی را  ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسایل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم.

به بازیگران خارجی توجه نداریم

  •  ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. ما اقداماتی را با ایران طراحی می‌کنیم که هرگونه شک وشبهه‌ای درباره فعالیت‌های این کشور برداشته شود.

ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم

گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ گفت:

  • ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.