به گزارش اکوایران، با اعلام دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای هفته جاری مشخص شد که طرح مشهور به «صیانت» که نام کامل آن «طرح صیانت از فضای مجازی» بود و بعدتر به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تغییر نام داد، در دستور کار مجلس قرار گرفته است. طرحی که برخی از حامیانش، آن را «حمایت از حقوق کاربران» می‌خواندند.

جلال رشیدی‌ کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در 10 اردیبهشت سال جاری در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» اظهار کرد: طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.

در پاسخ به اظهارنظر رشیدی‌ کوچی، علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار، با اشاره به بررسی مجدد این طرح در مجلس به «خبرآنلاین» گفت: «من درباره این موضوع مطلع نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد، در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

خبر مرتبط
آن‌سو چت GPT، این‌سو طرح صیانت

اکوایران: در حالی که در جهان صحبت از ربات‌های هوش مصنوعی بویژه چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) حسابی داغ شده، در ایران اما نه‌تنها زمزمه‌های اجرای طرح صیانت همچنان به گوش می‌رسد، بلکه این طرح و ماجرای اینترنت طبقاتی ابعاد پررنگ‌تری پیدا کرده است.

همچنین غلامرضا نوری قزلجه، رییس کمیسیون مستقلین ولایی مجلس، نیز در 18 اردیبهشت در گفت‌وگو با همین رسانه در این خصوص گفت: «من چیزی نشنیده‌ام. صحبت طرح صیانت نمی‌تواند مطرح شود، چون دو سال قبل آخرین جلسه طرح صیانت گذاشته شد و به نتیجه‌ای نرسید و تمام شده است و بعد از آن جلسه رسمی نداشت؛ چون طبق آیین‌نامه آن باید پخش علنی می‌شد و همه مردم هم در جریان قرار می‌گرفتند که چه تصمیمی می‌گیرند که این اتفاق هم نیفتاده و من دلیلی نمی‌بینم که آن را مطرح کنند.»

نامه انتقادی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به کمیسیون مشترک

پیش از این، بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون مشترک ایرادات متعدد بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را برشمرد و اعلام کرد که این مرکز آماده همکاری برای اصلاح یا بازتدوین این طرح است.

او بر کلیات این طرح، ایراداتی از قبیل: ایرادات حقوقی قابل‌توجه در نقض اصول متعدد قانون اساسی، کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، امکان ایجاد رانت‌های گسترده در کسب‌وکارهای دیجیتال، یجاد موانع در مسیر شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد دیجیتال و زمینه‌سازی برای فرار سرمایه‌های داخلی را وارد کرد.

ایرادات متعدد طرح صیانت در نامه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس

مسیر پر پیچ و خم طرح صیانت

طرح صیانت از فضای مجازی از همان زمان مطرح شدنش تا کنون با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو بود و با وجود رفت‌و‌آمدهای بسیاری که این طرح از کمیسیون‌ تخصصی تا صحن علنی داشت، هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

پیش از این در مردادماه سال 1400، محسن رضایی، عضو تشخیص مصلحت نظام، در حساب توییتر خود در خصوص این طرح نوشت: «در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جوانب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی می‌کنیم. هیچ طرح و لایحه‌ای نباید مغایر سیاست‌های کلی نظام باشد.»

پس از آن، سید ابراهیم رئیسی، در نخستین اظهار نظر رسمی خود در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی در پایان نشست خبری خود در قم در 11 دی 1400 در پاسخ به سوال سردبیر قم‌نیوز، گفت: «از حقوق مردم در زمینه فضای مجازی حمایت می‌کنیم و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.»

کلیات طرح صیانت با ۱۸ رأی موافق و یک رأی مخالف در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

خبر مرتبط
از نگرانی کاربران تا انکار مسئولان؛ پلتفرم‌های داخلی پیام‌های ما را می‌خوانند؟

اکوایران: اگرچه وزیر ارتباطات رصد پیام‌ها و چت‌های کاربران توسط پیام‌رسان‌ «بله» یا هر پلتفرم داخلی دیگری را تکذیب کرده و به مردم اطمینان داده که پیام‌رسان‌های داخلی حریم خصوصی را رعایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این موضوع اعتماد مردم را نسبت به این بسترها کمرنگ‌تر از قبل کرده است.

شهریورماه 1401، بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک لغو و به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد. 

مرتضی آقا تهرانی در 11 بهمن 1401 با اشاره به مراحل پایانی این طرح در مجلس عنوان کرد: بحث فضای مجازی که چند وقتی است راه افتاد یکی از برکات است، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پایان است.

همچنین در 17 اسفند 1401 نیز حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون مشترک تاکید کرد که طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک تصویب شده و به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

حال که مجلس یازدهم روزهای پایانی خود را طی می‌کند و نمایندگان دوازدهمین دوره خانه ملت آماده حضور در بهارستان می‌شوند، بار دیگر حرف و حدیث‌ها درباره این طرح در مجلس باز شد. طرحی که عمر مجلس یازدهم به اجرایش نرسید و باید دید تکلیف این طرح در واپسین روز‌های این مجلس به کجا خواهد رسید و مجلس دوازدهم که برخی از منتخبین آن گفته‌اند که طرح صیانت را در مجلس آتی پیش خواهند برد، چه نگاهی به این طرح خواهند داشت.