به گزارش اکوایران، یک مقام محلی اوکراین اصرار دارد که پیشروی روسیه همچنان «مسئله خاصی» نبوده، اما اذعان کرد که درگیری‌های زمینی در منطقه در حال گسترش است. در همین حال، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در سخنرانی تلویزیونی خود اعتراف کرد که این «لحظه‌ای به شدت خطرناک» بوده و افزود که روسیه عملاً «دوباره به اوکراین حمله کرده است».

به نوشته سی‌ان‌ان، هدف دقیق پیشروی جدید روسیه که در ساعات اولیه روز جمعه آغاز شد، مشخص نیست. ممکن است این عملیات برای ایجاد یک منطقه حائل برای کاهش حملات اوکراین به خاک روسیه، یا حتی حمله‌ای جدید به شهر خارکیف، در ۳۰ کیلومتری به سمت جنوب باشد. همانطور که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود در یکشنبه استدلال کرد، همچنین ممکن است تلاشی برای دورکردن نیروهای اوکراین از سایر اهداف کلیدی روسیه در مناطق جنوبی‌تر باشد.

زلنسکی گفت: «هدف پشت حملات علیه منطقه خارکیف کشاندن نیروهای ما به مناطق مختلف و تضعیف روحیه و انگیزه اوکراینی‌ها برای دفاع است».

بر اساس ادعای وزارت دفاع مسکو، روسیه اکنون بر ۹ روستای مرزی اوکراین کنترل داشته که در دو منطقه و با فاصله چند ده‌کیلومتری از یکدیگر، در شمال شرقی خارکیف قرار دارند.

بعدازظهر یکشنبه، میروشنی‌کوف، یک وبلاگ‌نویس نظامی اوکراین گفت که نیروهای روس اکنون به سمت جنوب هجوم برده و وارد شهر وُوچانسک شده‌اند؛ اگرچه سرعت پیشروی آن‌ها در مواجهه با نیروهای مدافع اوکراین کند شده است.

میروشنی‌کوف پیش‌بینی کرد که روسیه برای غلبه بر اوکراین از برتری تعداد نفرات خود استفاده خواهد کرد و تعداد زیادی سرباز پیاده را وارد جنگ می‌کند.

او در کانال تلگرامی خود با اشاره به حملات قبلی روسیه که بر اساس گزارش‌ها منجر به کشته‌شدن بسیاری از سربازان روس شده، نوشت: «آن‌ها سعی خواهند کرد با انبوهی از سربازان این منطقه را تصرف کنند».

سخنگوی نظامی اوکراین بعداً گزارش‌هایی مبنی بر حضور نیروهای روس در داخل وُوچانسک را رد کرد و گفت نیروهای مسلح اوکراین موفق شده‌اند آن‌ها را دور نگه دارند. پیش از هر گونه حرکت شدید روسیه، مقامات اوکراینی در حال تخلیه صدها نفر از ساکنان محلی به مناطق امن هستند.

اوله سینیهوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای خارکیف درباره مقیاس ویرانی به بار آمده در شهر و روستاهای اطراف گفت که طی دو روز، روسیه بیش از ۲۰ بمب سُرَندِه عظیم بر روی این منطقه انداخته است.

این بمب‌ها حداقل ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشته، اما تا ۱,۵۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسند و از جمله مخرب‌ترین مهمات تولید انبوه مورد استفاده روسیه در این جنگ هستند. پیش از این، از این بمب‌ها به عنوان پیش درآمدی برای تصرف عمده سرزمینی استفاده می‌شد.

ژنرال اولکساندر سیرسکی، رئیس ارتش اوکراین در روز یکشنبه به خوانندگان کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود گفت که عملیات دفاعی در جریان بوده و شرایط میدان نبرد دشوار است. او در تلگرام نوشت: «این هفته، وضعیت در استان خارکیف به طور قابل توجهی بدتر شده است. اکنون درگیری‌هایی با فدراسیون روسیه در مناطق مرزی در جریان است».

سینیهوبوف تأکید کرد که درگیری برای کنترل روستاهای مرزی همچنان جریان داشته و این مناطق هنوز تسلیم نشده‌اند. با این حال گروه تأثیرگذار «دیپ‌استیت‌مپ»، یک سازمان اوکراینی که تحولات میدان نبرد را رصد می‌کند نشان داد که هفت روستای اوکراینی تحت کنترل کامل یا جزئی روسیه قرار گرفته‌اند.

جنگ اوکراین

تاکنون، دستاوردهای روسیه برای قراردادن توپخانه بزرگ خود در برد شهر خارکیف کافی نبوده، اما ساکنان آنجا اذعان دارند که وضعیت ترسناک است.

نیروهای مسلح اوکراین فقط در شمال این کشور در حال عقب‌نشینی نیستند.

نقشه «دیپ‌استیت‌مپ» همچنین نشان می‌دهد که روسیه در دو منطقه کلیدی دیگر پیشروی‌های بیشتری داشته است؛ به ویژه به سمت شهر جنوبی چاسیو یار که به یک موقعیت مهم نظامی در خط مقدم تبدیل شده و همچنین در شهر صنعتی کراسنهوریوکا، جایی که اکنون نیروهای روسی کنترل کارخانه آجرپزی که تأسیسات اصلی شهر است را در دست دارند.

در همین حال، مقامات روس اعلام کردند که هشت نفر در انفجار یک ساختمان مسکونی بلگورود جان خود را از دست داده‌اند. فیلم دوربین مداربسته نشان می‌دهد قبل از اینکه بخشی از ساختمان فرو بریزد، ستونی عظیم از دود خاکستری تیره از طبقات پایین ساختمان بیرون می‌آید.

تلویزیون روسیه بعداً فیلمی از امدادگران را در حین جستجوی بازماندگان در میان آوار پخش کرد. مقامات روسی گفتند که این انفجار ناشی از حمله موشکی اوکراین بوده است.

همچنین پس از حمله پهپادی یکشنبه‌شب اوکراین، آتش‌سوزی کوچکی در پالایشگاه نفت ولگوگراد، بزرگترین پالایشگاه نفت در جنوب روسیه رخ داد. آندری بوچروف، استاندار این منطقه در تلگرام گفت: «در شب ۱۲ می، نیروهای پدافند هوایی و جنگ الکترونیک حمله یک پهپاد را به حریم هوایی منطقه ولگوگراد دفع کردند». او افزود: «در نتیجه سقوط پهپاد و انفجار متعاقب آن در محل پالایشگاه ولگوگراد، آتش‌سوزی رخ داد». او گفت آتش‌سوزی مهار شده و تلفاتی نداشته است.