به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، قصد دارد در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر عملیات نظامی اسرائیل در رفح، آخر هفته به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند.

به نوشته اکسیوس، کاخ سفید همچنان به تلاش برای منصرف کردن اسرائیل از آغاز یک عملیات نظامی گسترده در شهر جنوبی غزه ادامه می‌دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز سه شنبه گفت که دولت بایدن با اسرائیل به تفاهم رسیده است که عملیات در رفح قبل از سفر سالیوان گسترش نخواهد یافت.

کاخ سفید امیدوار است که این تعهد را تا دیدار حضوری سطح بالا بین تیم‌های ایالات متحده و اسرائیل در واشنگتن در روزهای پس از سفر سالیوان تمدید کند.

سفر سالیوان همچنین تلاشی بلندمدت برای پیشرفت به سوی یک «ابر معامله» آمریکا و عربستان است که می‌تواند شامل عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل باشد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که کاخ سفید به بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که عملیات بزرگ در رفح شانس دستیابی به توافق صلح تاریخی با عربستان سعودی را کاهش می‌دهد.

برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه هفته گذشته به گروهی از کارشناسان خاورمیانه از اندیشکده‌های واشنگتن گفت که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه به ایالات متحده گفته اند که تهاجم گسترده اسرائیل به رفح، روند عادی سازی را به عقب می‌اندازد.

مک گورک افزود که کشورهای عربی همچنین گفته‌اند چنین حمله‌ای که مانع همکاری امنیتی منطقه‌ای با اسرائیل علیه ایران خواهد شد.

در حال حاضر، نتانیاهو متقاعد نشده است و همچنان علناً متعهد است که حمله به رفح را پیش ببرد.

سالیوان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «امنیت بلندمدت اسرائیل به ادغام در منطقه و برخورداری از روابط عادی با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی بستگی دارد.»

وی تاکید کرد که اسرائیل باید هرگونه حمله به رفح را با در نظر گرفتن استراتژی بزرگتر خود ارزیابی کند.

سالیوان گفت: «ما نباید یک فرصت تاریخی را برای دستیابی به چشم انداز اسرائیل امن در کنار شرکای منطقه‌ای قوی و ارائه یک جبهه قدرتمند برای حفظ ثبات منطقه از دست بدهیم.»

شانس دستیابی به "ابر معامله" بسیار کم است، اما کاخ سفید به کار برای پیش نویس معاهده دفاعی ایالات متحده و عربستان ادامه می‌دهد.

مقامات آمریکایی و عربستانی می گویند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات خود داشته اند.

مک گورک، آموس هوچستاین مشاور ارشد بایدن و درک شولت مشاور وزارت امور خارجه در سفر آخر هفته به سالیوان خواهند پیوست. انتظار می رود که آنها با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، نتانیاهو و دیگر مقامات سعودی و اسرائیلی دیدار کنند.

مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقات دوجانبه با سعودی ها دست یابند و سپس آن‌ها را به نتانیاهو ارائه کنند، که آن طرف معامله شامل پایان دادن به جنگ در غزه و متعهد شدن به راه حل دو دولتی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

در این صورت نتانیاهو با یک انتخاب روبرو خواهد شد: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق تاریخی با عربستان سعودی به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است حمایت ایالات متحده را از دست بدهد و به تنهایی با عواقب عملیات رفح روبرو شود.