به گزارش اکوایران، هم‌زمان با ۷۶مین سالگرد روز نکبیت، سایه حمله ۷ اکتبر حماس هنوز بر سر اسرائیلی‌ها سنگینی می‌کند.

غرش دوباره داویدکا 

به نوشته بن کاسپیت برای وبگاه المانیتور، با زنده‌شدن خاطرات جنگ سال ۱۹۴۸ میان اسرائیل و کشورهای عربی، به یاد می‌آوریم که نیروهای نظامی یهودی با وجود کمبود شدید نیرو، از یک سلاح مخفی به نام «داویدکا» رونمایی کردند. این توپ جنگی ۳ اینچی با کارایی بسیار پایین، بیشتر از آنکه فایده داشت، خسارت به بار آورد. با این وجود، صدای مهیب شلیک این سلاح در میدان نبرد، در یادها باقی ماند.

عملیات جاری ارتش اسرائیل در رفح، حتی پیش از ورود نیروهایش به شهر جنوبی غزه، اثری مشابه سلاح داویدکا دارد. در حالی که ارتش اسرائیل مشغول محاصره این شهر از شرق و در مرز غزه با مصر است، سران سیاسی تل‌آویو در مورد ادامه عملیات تردید دارند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای خریدن زمان در برابر فشارهای آمریکا برای صرف‌نظر از عملیات گسترده، هنوز فرمانی برای تصرف شهر صادر نکرده است.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی به المانیتور گفت: «اسرائیل هنوز از خطوط قرمزی که آمریکایی‌ها ترسیم کرده‌اند، عبور نکرده است. نیروها در حومه شهر، اطراف شهر و در مناطقی با تراکم جمعیت پایین فعالیت می‌کنند و هنوز هیچ فرمانی برای پیشروی به داخل شهر صادر نشده است».

با این حال، تبلیغات و تدارکات پر سر و صدا برای چنین حمله‌ای که اسرائیل آن را اوج تلاش‌های خود برای بیرون‌راندن آخرین رزمندگان حماس به تصویر می‌کشد، تأثیر قابل توجهی داشته است. تخمین زده می‌شود که بین ۲۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار فلسطینی ساکن رفح و پناهندگانی که در آنجا پناه گرفته‌اند، در روزهای اخیر و با استقرار ارتش اسرائیل در آن حوالی، شهر را ترک کرده‌اند.

منبع نظامی اسرائیلی گفت: «زمانی که نیروهای اسرائیل در داخل نوار غزه حرکت می‌کنند، سر و صدای زیادی به راه می‌اندازند، گرد و غبار زیادی ایجاد می‌کند و تأثیر قابل توجهی دارند. شما این را به وضوح در رفح می‌بینید. مردم نمی‌خواهند منتظر ورود نیروها بمانند؛ بنابراین، حتی بدون این که قصد تخلیه جمعیت را داشته باشیم، آن‌ها همانطور که ایالات متحده می‌خواهد، در حال خروج از منطقه هستند. با این سرعت، می‌توان ظرف چند هفته وارد رفح شد و به درخواست آمریکا برای تخلیه بیشتر پناهجویان عمل کرد».

نیروهای اسرائیلی به غزه بازگشتند

در همین حال، سه لشکر ارتش اسرائیل پس از سه ماه دوباره در غزه مستقر شده‌اند. لشکر ۱۶۲ رفح را محاصره کرده، لشکر ۹۸ برای مبارزه با نیروهای حماس که در آنجا شروع به تجدید قوا کرده بودند وارد منطقه شمالی غزه در جبالیا شده و لشکر ۹۹ نیز کنترل کریدور نتزاریم که اسرائیل آن را برای قطع‌کردن ارتباط شمال و جنوب غزه ایجاد کرده، در دست دارد. اسرائیل همچنین بار دیگر در منطقه زیتون در جنوب شهر غزه علیه ظهور مجدد نیروهای حماس در آنجا وارد عملیات شده است.

ارتش اسراییل رفح

نتانیاهو هنوز دستور حمله تمام‌عیار به قلب رفح را صادر نکرده است، اقدامی که رهبران جهان نسبت به آن هشدار داده‌اند. کابینه امنیتی اسرائیل تنها طرحی «حداقلی» را تأیید کرده که شامل اشغال کامل شهر نمی‌شود. با این حال، نتانیاهو با یک معضل حیاتی روبروست. او مجبور است برای تضمین بقای کابینه‌اش، به خواسته راست‌گرایان اسرائیل مبنی بر حمله‌ای تمام‌عیار به رفح چراغ‌سبز نشان دهد. با این حال، چنین حمله‌ای او را در معرض خشم دولت بایدن، حکم احتمالی بازداشت توسط دادگاه کیفری بین‌المللی، دستور توقف و ترک مخاصمه از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، تأخیر یا توقف تأمین تسلیحات حیاتی ایالات متحده و تشدید بیشتر درگیری با حزب‌الله در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی قرار می‌دهد.

نتانیاهو که میان این نیروهای قدرتمند درگیر است، کاری را انجام می‌دهد که در آن مهارت دارد: خرید زمان. اما آن نیز به زودی تمام می‌شود. اسرائیل از بیش از هفت ماه درگیری در مرزهای جنوبی و شمالی خسته است. مدت‌هاست که اعتبار نتانیاهو زیر سؤال رفته و با توجه به عصبانیت فزاینده اسرائیلی‌ها از عدم دستیابی به دو هدف اصلی جنگ، یعنی شکست حماس و آزادی اسرا، جایگاه او به طور فزاینده‌ای متزلزل شده و این خشم به درخواست‌های فزاینده برای استعفای او دامن زده است.

تصمیم فرماندهان ارشد اسرائیل برای محاصره رفح از شرق، به سرعت و به طور غیرمنتظره‌ای پیامدهایی داشته است. نیروهای اسرائیلی به جای اینکه منتظر دستور بمانند و احساس طعمه‌بودن کنند، با تحرکات اخیر خود خطرات ناشی از موشک‌های ضدتانک و بمب‌های دست‌ساز به کار رفته توسط حماس را کاهش داده‌اند. با این وجود، هشت سرباز در درگیری‌ها و کمین‌های حماس طی هفته گذشته کشته شده‌اند.

فرار نتانیاهو از فردای پس از جنگ

پس از امتناع قاطع نتانیاهو از بحث در مورد «فردای پس از جنگ»، ناامیدی و سرخوردگی نهادهای نظامی اسرائیل از مقامات سیاسی تل‌آویو به خاطر چیزی آن را از بین رفتن پیروزی‌های سخت به دست آمده در برابر حماس می‌دانند، در حال افزایش است. پیشنهادات آمریکا برای تصدی اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اصلاح‌شده با خشم کابینه اسرائیل روبرو شده که ادعا می‌کند تشکیلات خودگردان به خانواده‌های عاملان حملات ۷ اکتبر فلسطین کمک مالی ارائه کرده و آن را حامی تحریک علیه اسرائیل می‌داند. این خلأ به حماس این امکان را داده تا در مناطقی که نیروهای اسرائیلی ترک کرده‌اند، دوباره ظهور کند.

ارتش اسراییل رفح

یک منبع نظامی ارشد سابق اسرائیل به المانیتور گفت: «بدون سازوکاری برای فردای پس از جنگ، راهی برای پایان‌دادن به این درگیری وجود ندارد. نتانیاهو این را درک می‌کند، اما همچنین می‌داند که اگر عبارت «تشکیلات خودگردان فلسطین» را به زبان بیاورد، ائتلافش را به خطر خواهد انداخت. در حال حاضر، او ترجیح می‌دهد ارتش را به خطر بیندازد تا ائتلاف خود را».

اعلامیه هفته گذشته جو بایدن مبنی بر توقف ارسال سلاح به اسرائیل، در این راستا به نتانیاهو کمک کرده و خشم گسترده اسرائیلی‌ها را برانگیخته است. منبعی در کابینه جنگ اسرائیل به المانیتور گفت: «بایدن اشتباه کرد. او به جای اینکه بر نتانیاهو فشار وارد کند، به او اجازه داد اسرائیلی‌ها را علیه دولت بایدن متحد کند».

با توجه به تخلیه مداوم ساکنان رفح، اگر بایدن در تهدیدات خود تجدید نظر کرده و به ارتش اسرائیل اجازه دهد عملیات گسترده‌ای را در رفح انجام دهد، ممکن است نتانیاهو در موضع برتری قرار بگیرد. نتانیاهو در بیانیه اخیر خود با صرف‌نظر از شعار «پیروزی کامل» که برای بسیج هواداران از آن استفاده می‌شد، تنها به «پیروزی» بسنده کرد. آیا نخست‌وزیر کم‌کم متوجه واقعیت می‌شود؟ بعید است؛ زیرا او کسی نیست که حرف آخر را می‌زند. این کار به متحدان راستگرای افراطی او تفویض شده است.