حسین امیرعبداللهیان سازمان ملل

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه، به همراه سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور حضور یافته بود که در بازگشت از این محل بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه دچار سانحه شد و به شهادت رسیدند.

امیرعبداللهیان، رییس دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم که در 60 سالگی به شهادت رسید، متولد سومین روز اردیبهشت ماه 1343 در شهر دامغان بود.

حضور در بدنه وزارت امورخارجه از دهه 70

او در دهه هفتاد شمسی وارد دانشکده وزارت امورخاجه شد. عبداللهیان در همان دانشکده به تحصیل در رشته علوم سیاسی و روابط دیپلماتیک مشغول شد و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یکی از دیپلمات‌های این مجموعه به وزارت امور خارجه اضافه شد.

وزیر امورخارجه دولت سیزدهم، عهده‌دار مسئولیت‌های بسیاری در وزارت خارجه و همچنین سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه در طول دهه‌های اخیر بود. نخستین مسئولیت خارجی عبداللهیان به گواه سامانه اینترنتی وزارت امور خارجه به سال ۱۳۷۶ برمی‌گردد؛ زمانی که او به عنوان کارشناس راهی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد شد.

در سال ۱۳۸۱ به تهران برگشت و در گروه خلیج فارس در معاونت عربی و خاورمیانه وزارت خارجه به فعالیت پرداخت. امیرعبداللهیان در آن‌ سال‌ها در سمت‌هایی چون معاون مدیرکل خلیج فارس، رئیس ستاد ویژه عراق و همچنین معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق حضور داشت.

حسین امیرعبداللهیان در سال 1386 و زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به عنوان سفیر ایران به منامه، پایتخت بحرین، رفت. او پس از سه سال و در سال 1389 به تهران بازگشت.

او پس از بازگشت به کشور ابتدا به عنوان مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت خارجه منصوب شد. سال بعد به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران منصوب شد.

نگارش خاطرات عبداللهیان به ایده حاج قاسم

امیرعبدللهیان در کتابی تحت عنوان «صبح شام، روایتی از بحران سوریه» خاطراتش از سال‌های حضورش در وزارت خارجه و  مجموعه‌ای از خاطرات خودش از جنگ تروریستی سوریه را به رشته تحریر درآورده است؛ ایده تدوین و نگارش این خاطرات به توصیهٔ شهید حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد.

او همچنین درباره برکناری منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۹ نیز در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «آقای متکی در زمانی نامناسب و در اثنای مذاکره رسمی با مقامات عالی رتبه کشور سنگال و در حالی که خارج از کشور حضور داشت از سوی آقای احمدی نژاد کنار گذاشته شد و آقای صالحی هدایت دستگاه دیپلماسی را بر عهده گرفت. در همان چند هفته اول که آقای صالحی وزیر خارجه شد وقایع و جریانات بی‌سابقه‌ای که به بیداری اسلامی شهرت یافت در کشورهای تونس و مصر آغاز شد و به سرعت جایگاه نخست را در تمام رسانه‌های دنیا به خود اختصاص دادند».

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، و انتصاب محمدجواد ظریف به عنوان رییس دستگاه دیپلماسی ایران، حسین امیرعبداللهیان در سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه ابقا کند. تصمیمی که در آن زمان از سوی برخی تحت عنوان سهم سلیمانی در وزارت خارجه تفسیر شد.

مشاور روسای مجلس و بازگشت به وزارت امورخارجه در قامت وزیر

در خرداد سال ۱۳۹۵ امیرعبداللهیان از سمت خود برکنار شد و در مرداد ۱۳۹۵ با دریافت حکمی از سوی علی لاریجانی، رییس وقت مجلس شورای اسلامی، به عنوان دستیار ویژه او و مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی شروع به کار کرد. با شروع یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور محمدباقر قالیباف در رأس بهارستان، امیرعبداللهیان در حکمی جدید در مرداد ۱۳۹۹ به عنوان مشاور رییس مجلس به کار خود ادامه داد.

با پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ و شروع به کار دولت سیزدهم، ریاست دستگاه دیپلماسی ایران بر عهده او گذاشته شد.

ابراهیم رییسی حسین امیرعبداللهیان

حادثه سقوط بالگرد

در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، امیرعبدالهیان به همراه رییس جمهور در مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور (ورزقان) حضور یافته بود که در بازگشت از این محل، بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد دچار سانحه شد و همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.