به گزارش اکوایران، در روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهوری ایران در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود به شهادت رسید.

مراسم تشییع به صورت رسمی در روز چهارشنبه، دوم خرداد در تهران برگزار شد و رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر شهدا نماز اقام کردند.

اکثر چهره‌های سیاسی و نظامی داخلی و همچنین برخی از چهره‌های سیاسیِ بین‌المللی در این مراسم حضور داشتند.

تعدادی از کشورهای جهان به نشانه ادای احترام، اعلام عزای عمومی کردند. کشورهایی مثل لبنان و سوریه سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند و کشورهایی مثل پاکستان، ترکیه و هند هم یک روز عزای عمومی اعلام کردند.

برخی از کشورها واکنشی نمادین داشتند. برای مثال روسیه جزو کشورهایی بود که پرچم خود را به حالت نیمه‌افراشته درآورد.

بخش دیگری از کشورهای جهان، پیام تسلیت ارسال کردند. اردن، بحرین و عربستان از جمله کشورهایی بودند که پادشاهِ آن‌ها پیام تسلیت ارسال کرد. رهبر کره شمالی و پاپ هم از دیگر افرادی بودند که پیام تسلیت فرستادند.

روسای جمهور برخی از کشورها برای شرکت در مراسم تشییع حاضر شدند. امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان و قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس از جمله این افراد بودند. 

رئیس‌جمهوری تونس برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، وارد خاک ایران شده است. نخست‌وزیر برخی از کشورها نظیر سوریه، عراق، ارمنستان و پاکستان هم در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند.

در ویدیوی بالا بخش‌هایی از مراسم تشییع شهدا و همچنین مهمان‌های خارجیِ حاضر در این مراسم آمده است.