به گزارش اکوایران، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در کشور، در صورت فوت یا مواردی از این دست که مانع ادامه ریاست از طرف رئیس‌جمهوری شود، معاون اول مسئولیت او را بر عهده می‌گیرد تا انتخابات ظرف ۵۰ روز برگزار شود.

اکنون هم محمد مخبر جایگزین ابراهیم رئیسی شده و انتخابات باید ظرف ۵۰ روز در کشور برگزار شود. پرسشی که مطرح می‌شود این است که در سایر کشورهای جهان، چه استانداردی در این زمینه وجود دارد؟

کشورها عمدتا مطابق با قانون اساسی خود، تصمیم می‌گیرند که در صورت فوت رئیس‌جمهوری، چه زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

آمریکا جزو معدود کشورهایی است که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خود را جابه‌جا نمی‌کند. به این ترتیب در این کشور، معاون به جای رئیس‌جمهوری مشغول به کار می‌شود تا آن دوره ریاست به پایان برسد و انتخابات هم در موعد خودش برگزار خواهد شد.

با این حال، در بسیاری از کشورهای جهان مثل ایران، انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری این انتخابات ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد و گاهی حتی ممکن است موعد آن به صورت شفاف مشخص نشود.

در حالی‌که در آلمان انتخابات باید ظرف ۳۰ روز برگزار شود، در آرژانتین تاریخ دقیقی مشخص نشده است. به این ترتیب کشورها متناسب با قوانین خودشان تصمیم گرفته‌اند که چه زمانی این انتخابات زودهنگام برگزار شود.

در ویدیوی بالا به بررسی نمونه‌های مختلف پرداخته شده است.