حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور افغانستان، با اشاره به رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران اشاره کرد و از تامین بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، خبر داد.

او در ادامه به سه اقدام اصلاحی از سوی طالبان در سال گذشته نیز اشاره کرد و عنوان کرد که یک مورد از سه مورد اصلاحی طالبان، ناکارآمد بود و آب به سمت «گودزره» رفت؛ اما دو مورد دیگر که منجر شد تاکنون این مقدار آب به ایران بیاید اثربخش بود.

خبر مرتبط
دست‌ یاری اروپا و ژاپن برای حل بحران آب ایران

در دنیای امروز که با چالش‌های متعددی از جمله کمبود آب، خشکسالی و تغییرات اقلیمی روبرو است، دیپلماسی آب نقشی حیاتی در تضمین آینده‌ای پایدار ایفا می‌کند.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگو با «ایراف»، افزود که به دلیل عدم اصلاح نادرست تاج سد کمال خان، قسمتی از آب بار دیگر به سمت شوره‌زار گودزره هدایت شد و این امر مانع از تامین بخشی از حق‌آبه ایران گردید.

کاظمی قمی با تاکید بر رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، موارد یادشده را از دستاوردهای ملموس دیپلماسی آب ارزیابی کرد و گفت که با توجه به تعهدات طرف افغانستانی و تمرکز و توجه مستمر دستگاه دیپلماسی ایران و به طور خاص نمایندگی ویژه ریاست جمهوری بر این امر، انتظار می‌رود که تا پایان سال آبی جاری، حقآبه ایران از رودخانه هیرمند به طور کامل تامین شود.

خبر مرتبط
تهدیدی برای آینده ایران؛ بحران آب شروع شده است

بحران آب یکی از جدی‌ترین مسائلی است که آینده ایران را تهدید می‌کند.اما وقتی صحبت از این بحران پیش می‌آید برخی تصور می‌کنند ایران تا رسیدن به نقطه بحرانی فاصله دارد و هنوز برای اینکه بگوییم وارد بحران بی‌آبی شده‌ زود است.

کاظمی قمی همچنین، حدود یک ماه پیش نیز در گفتگو با «ایراف» تاکید کرده بود که آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حقآبه مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.

براساس توافق دولت‌های وقت ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، طرف افغانستانی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند به سمت سیستان ایران رها کند. رهبران طالبان نیز به طور مکرر تاکید کرده‌اند به مفاد این توافق متعهدند و آن را اجرا خواهند کرد.