اولین دستور وزیر کشور برای شروع انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش اکوایران، وزیر کشور امروز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.

حضور سعید جلیلی قطعی شد

فارس خبرداد که سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام می‌کند. شب گذشته چهار نفر از نمایندگان مشهد (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر دعوت کردند. این جلسه حاکی از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای حضور در انتخابات بوده است.

خیز خاموش قالیباف برای قوه مجریه

امروز خبر خاصی درباره یکی از مهم‌ترین چهره‌ها انتخابات پیش‌رو، محمدباقر قالیباف، نیامد. البته همه جا صحبت از این است که او باتوان بالا در حال مهیا کردن کارزار انتخاباتی خود است. 

رقیبان او نیز از البته بی‌کار ننشسته‌اند. امروز مصاحبه منوچهر متکی با روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی با تیتر «مجلس قالیباف کارآمد نبود» منتشر شد. 

ادعای خبرگزاری تسنیم درباره کاندیداتوری فتاح، بذرپاش و زاکانی

خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه از احتمال بالای شرکت پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. 

این خبرگزاری مدعی شده که بعضی از این افراد مقدمات راه‌اندازی ستادهای خود را فراهم کرده و مشغول رایزنی‌هایی هستند. هنوز موضوع کاندیداتوری توسط این افراد به صورت رسمی و‌ قطعی اعلام نشده است.

هم‌چنین یک سایت خبری نیز در این میان مدعی شده مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد شد. ادعایی که هنوز تایید و تکذیب نشده است.

فتاح گزینه جریان انقلاب؟

امروز حسین جلالی نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس یازدهم به جماران گفت: به نظر من باید شاهد اتفاقی مانند شهادت آقای رجایی باشیم که از دل آن ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بیرون آمد و در حال حاضر مردم منتظر هستند؛ ستاد رئیسی چه کسی را معرفی یا حمایت می‌کند و تا آنجایی که اطلاع دارم مسئولان این حرکت را عمدتا در آقای فتاح دیده‌اند. آنان احساس کرده‌اند نزدیک‌ترین فرد برای امتداد دولت رئیسی، آقای فتاح است. به نظر می‌آید کاندیدای جریان انقلابی فتاح خواهد بود.

علی لاریجانی می‌آید؟

این خبرگزاری در خبری دیگر به نقل از نزدیکان علی لاریجانی از تصمیم جدی او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است. 

تسنیم نوشته، لاریجانی علیرغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است. برخی احزاب اصلاح‌طلب مثل سازندگی اعلام کرده‌اند که علی لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که درباره او تامل می‌کنند. 

بازی متفاوت احمدی‌نژاد

این روزها فیلم‌هایی از طرف کانال‌های حامی محمود احمدی‌نژاد هم منتشر می‌شود که خبر از خیز او برای کاندیداتوری می‌دهد. در یکی از این فیلم‌ها او می‌گوید: بنده دلم پر از عشق به همه مردم ایران است و هر زمان برای خدمت به مردم و کشور و آرمان‌ها و ارزش های انسانی کاری از دستم برآید، قطعا کوتاهی نخواهم کرد اما همه جوانب باید سنجیده شود. بالاخره شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی شرایط ویژه ای است و من هم فقط نفع و مصلحت مردم و کشور را در نظر میگیرم، درحال حاضر بنده درحال بررسی هستم، شما هم دعا کنید آنچه صلاح مردم و کشور است رخ بدهد و این خادم کوچک هم بتواند بهترین تصمیم را به نفع کشور بگیرد.

جلسه فوق‌العاده در جبهه اصلاحات ایران

عصر امروز یک شنبه 6 خردادماه جلسه فوق‌العاده جبهه اصلاحات با حضور نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و برخی از شخصیت‌های سیاسی این جریان سیاسی به ریاست آذر منصوری برگزار شد.

صفر اسلامی عضو جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با فارس گفت: در این جلسه کم و کیف ورود جبهه اصلاحات برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری به بحث گذاشته شد و چندین نظر بیشتر از بقیه نظرات مطرح بود.

وی در ادامه گفت: یک نظر مهم این بود که جبهه اصلاحات به صورت مشروط وارد انتخابات شده و نظر مهم دوم این بود که نامزدهای اصلاح طلب برای ثبت نام در انتخابات اقدام کنند و بعد در رابطه با جزئیات حضور نتیجه گیری و نظر قطعی جبهه اصلاحات اعلام شود.

وی افزود: البته در این جلسه این موضوع به رای گذاشته نشد و نظر قطعی و رای گیری در این رابطه به جلسه آینده جبهه اصلاحات که در دو سه روز آینده برگزار می‌شود، موکول شد.

این عضو جبهه اصلاحات در پایان گفت: یکی دیگر از تحلیل ها و نظراتی که در این جلسه مطرح شد، امکان رقابت سه ضلعی در انتخابات پیش‌رو بود و اعضا معتقد بودند در صورت تایید صلاحیت برخی چهره های اعتدالی و اصلاح طلب، مردم شاهد رقابت بین اصول گرایان، اعتدالیون و اصلاح طلبان خواهند و جبهه اصلاحات صرفاً در صورت تایید از کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح طلب حمایت خواهد کرد.

نامزد انتخابات از درون شورای نگهبان؟

برخی از رسانه‌ها هم درباره نامزد شدن آیت‌الله اعرافی در انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی کردند. البته این عضو فقهی شورای نگهبان به خبرنگار تسنیم گفت که قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

پزشکیان: برای افزایش مشارکت می‌آیم

مسعود پزشکیان برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده است. 

آنطور که خبرگزاری فارس اعلام کرده، این نماینده مجلس گفته، قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رای در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند.

پزشکیان اظهار کرده، با حضور سلایق و افراد مختلف در شرایط دشوار کنونی می‌توان این مشارکت را افزایش داد آن هم در وضعیت دشوار کنونی که بدلیل فاجعه فقدان رییس جمهور به اجبار باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

این نماینده مجلس گفته، آنچه که شخصاً دنبال آن هستم افزایش مشارکت است اما اگر بتوانیم با شخصیت‌های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب مشورت کنیم و این جو تقابل در کشور را به تعامل تبدیل کنیم، ارزشمند خواهد بود چون زمانی موفق خواهیم بود که باهمدیگر مشارک و تعامل کنیم و میدان انتخابان میدان رقابت است و نه تعامل و آنچه تعیین کننده است سیاست‌های کلی نظام است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است.

موضع وزیر علوم نسبت به کاندیداتوری/ رییس دانشگاه تهران کاندیدا می‌شود

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در خصوص احتمال کاندیداتوری برخی روسای دانشگاه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به ایسنا گفته، هر کسی که احساس کند که شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری را دارد می‌تواند ورود کند و این حق برای همه وجود دارد که کاندیدا شوند.

وزیر علوم درباره احتمال کاندیداتوری خود اظهار کرده، من در حد و اندازه‌ای نیستم که کاندیدا شوم.

صبح امروز دستیار سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران از اعلام ورود وی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

محمد صدر گزینه جبهه اصلاحات می‌شود؟

 

یک سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز نوشت، شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا سیدمحمد صدر به‌عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۸ تیر معرفی خواهد شد.

کاندیداتوری محسنی اژه‌ای تکذیب شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که ریاست قوه‌قضاییه مطلقاً قصد و اراده‌ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی است.

انتخابات در تهران تمام الکترونیک خواهد بود؟

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با تشریح جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این استان، گفت: در صورت صلاحدید شورای نگهبان و وزارت کشور، آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک ریاست جمهوری در پایتخت هستیم.

اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات کشور در مورد ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور عصر روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه شماره یک خطاب به ملت شریف ایران اسلامی اعلام کرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

 متن اطلاع ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱)

ستاد انتخابات کشور

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیت الله دکتر رئیسی و همراهان ایشان به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی میرساند، ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۰ تا روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۴ جمعاً به مدت پنج روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام میپذیرد.

به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

از رجال مذهبی، سیاسی؛

ایرانی الاصل؛

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

مدیر و مدبر؛

دارای حسن سابقه و امانت و تقوی؛

مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

همچنین بر اساس ماده (۵۵) همان قانون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام به شرح زیر است:

اصل شناسنامه عکس دار ؛

اصل کارت ملی ؛

دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید؛

اصل مدرک تحصیلی؛

همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۶ شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، دارا بودن شرایط ذیل جهت ثبت نام از داوطلبان گرامی الزامیست:

۱-سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می کند.

۱-۱مقامات سیاسی موضوع بندهای (الف) (ب) و ( ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲-۱-معاونین روسای قوای سه گانه.

۳-۱- اعضای شورای عالی امنیت ملی.

۴-۱- اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام.

۵-۱- مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور.

۶-۱- روسای سازمان ها، موسسات ، نهادهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی.

۷-۱ -فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر.

۸-۱- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور.

۹-۱- استانداران.

۱۰-۱- شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت .

۱۱-۱- اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان.

۲- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت های ریاست جمهوری.

۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت نام .

۴-داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه های علمیه .

۵-ارائه برنامه ها و خط مشی های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های کلی نظام .

۶-معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی .

۷- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت نام .

۸- فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر .

۹- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.

۱۰- وابسته نبودن به گروه های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.

۱۱-عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن.

ملاحظه (۱) – داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت نام، مدارک مثبته مربوط به بندهای ۱ ، ۳ ، ۴ ، ۸ ، ۹ را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارای بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می باشد.

ملاحظه (۲) – داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت نام خود، می توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند . شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می کند.

ملاحظه (۳) – شورای نگهبان می تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی های مستقل نماید.

ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبتنام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.