به گزارش اکوایران،‌ مکرون در اولین توقف خود در برلین، در یک جشنواره دموکراسی، نسبت به «شکلی از شیفتگی رو به رشد با اقتدارگرایی» در دو کشور بزرگ اتحادیه اروپا هشدار داد.

به نوشته فرانس‌24، مکرون که فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان را همراهی می‌کرد، گفت: «ما اغلب فراموش می‌کنیم که این مبارزه برای محافظت از دموکراسی است.»

او (با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و حمله روسیه به اوکراین) گفت: اگر احزاب ملی‌گرا در سال‌های اخیر  در اروپا قدرت را در دست داشتند، «تاریخ به همین گونه نوشته نمی‌شد.»

اشتاین مایر گفت: «ما به اتحاد دموکرات‌ها در اروپا نیاز داریم.»

وی افزود: «مکرون به درستی اشاره کرده است که شرایط امروز قبل از انتخابات اروپا با انتخابات قبلی متفاوت است، اتفاقات زیادی افتاده است.»

«اروپا فانی است»

این سفر دو هفته قبل از انتخابات اتحادیه اروپا انجام می‌شود که نظرسنجی‌های آن نشان از شکست بزرگ بالقوه ماکرون دارند، در حالی که ائتلاف میانه روی او از راست افراطی عقب است. حزب ماکرون حتی ممکن است برای رسیدن به مقام سوم با مشکل مواجه شود.

در آلمان نیز هر سه حزب ائتلاف صدراعظم اولاف شولتز در نظرسنجی‌ها پشت سر حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) هستند، علی‌رغم یک سری رسوایی‌ها که این حزب ضد مهاجرت با آن‌ها مواجه است.

ماکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برای «برداشتن نقاب» حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه (RN) به رهبری مارین لوپن تلاش خواهد کرد و گفت که «هیچ چیزی در لفاظی‌های آن‌ها معقول نیست».

او گفت: « اجتماع ملی یک حزب معمولی نیست. بنابراین وقتی در راس نظرسنجی‌ها قرار می‌گیرد، این حزب و ایده‌های آن را به عنوان تهدیدی برای اروپا می‌بینم.»

ماکرون ماه گذشته در یک سخنرانی گفت: «اروپای ما امروز فانی است و می‌تواند بمیرد. ممکن است بمیرد و نتیجه فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد.»

مکرون با تشدید هشدار خود در برلین، از اروپایی‌ها خواست «به حزبی که ما از آن حمایت می‌کنیم و حزبی که از اروپا دفاع می‌کند» رأی دهند.

اشتاین مایر نیز که اواخر روز یکشنبه میزبان یک ضیافت دولتی برای مکرون بود، به تهدید روسیه اشاره کرد.

او گفت: «با هم باید یاد بگیریم که بهتر از خود در برابر متجاوزان محافظت کنیم و جوامع خود را در برابر حملات از درون و بیرون مقاوم‌تر کنیم.»

پس از گفتگو با اشتاین مایر، مکرون قرار است پیام خود را به درسدن در آلمان شرقی سابق ببرد، جایی که AfD پایگاه حمایتی قوی دارد.