به گزارش اکوایران، مهدی غضنفری یکی از افرادی است که در حال بررسی شرایط برای ورود به چرخه رقابت انتخابات ریاست جمهوری است. او که فعلا در کسوت رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی فعالیت می‌کند، حدود دو هفته پیش مستقیما به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مخالفت با یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه انتقاد کرد.

او با اشاره به چالش‌های نظام حکمرانی در کشور به «اکوایران» گفته: حکمرانی دو محور اصلی دارد؛ «آرمان‌ها» و «شیوه‌ها»؛ به ما اینگونه القا شده که در «حکمرانی اسلامی» هم آرمان‌ها و هم شیوه‌ها در یک‌جایی وجود دارد و باید همان استفاده ‌شود اما به اعتقاد من در حکمرانی متعالی، آرمان‌ها «الهی» اما شیوه‌ها و روش‌ها «تجربه بشری» است.

غضنفری گفت: برای بکارگیری شیوه حکمرانی محتاج این هستیم که ببینیم کشورهای دیگر چه کردند که به موفقیت رسیدند؟ کتب مذهبی، فقط «آرمان‌ها و ارزش‌ها» را به ما می‌گوید «شیوه‌هایی» که در شرایط حاضر قابل استفاده باشد، قابل جستجو نیست.

موسس مدرسه عالی حکمرانی بر این باور است: کمتر به این توجه می‌کنیم که «شیوه‌های حکمرانی» تجربیات بشری است. حتی در زمان صدر اسلام هم برخی از تجربیات «دیوان‌سالاری» ایرانی‌ها به سرزمین عربستان منتقل می‌شد.

اگر در حکمرانی، «آرمان‌ها» و «شیوه‌ها» را با هم خلط کنیم اشکال بزرگی به وجود می‌آید که «روش‌ها» را به سیره تبدیل و سیره‌ها را مقدس می‌کنیم؛ دیگر کسی جرات تغییر این روش‌ها و شیوه‌ها را ندارد، به این دلیل که به «سیره» تبدیل شده، در صورتی که ما باید بگوییم آرمان‌ها، «آسمانی» و شیوه‌ها، محصول تجربیات بشری و متغیر است.