به گزارش اکوایران، امروز 12 خرداد 1403، در حالی سومین روز نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد که چهره‌های شاخصی برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شدند.

سورپرایز روز: وحید حقانیان با تصمیم شخصی آمد

سید وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر رهبر انقلاب، برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد. او در نشست خبری ضمن اعلام اینکه با تصمیم شخصی برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران اقدام کرده، گفت: « گذر از این مرحله تاریخی و نظم نوین جهانی با توجه به منافع کشورها نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی حضور گسترده مردم و استفاده از توانایی‌های مادی و معنوی کشور است.»

از حاشیه‌های حضور حقانیان در ستاد انتخابات قطع چند باره برق بود که قطع چند باره برق در وزارت کشور موجب بی‌‌نظمی در سالن خبرنگاران و وقفه طولانی در سخنرانی وحید حقانیان حتی پس از وصل مجدد برق شد.

photo_۲۰۲۴-۰۶-۰۱_۱۱-۱۰-۵۱

مسعود پزشکیان: می‌آیم که بمانم

مسعود پزشکیان، نماینده ادوار هشتم تا دوازدهم مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت دولت هشتم، برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد.

او پیش از ثبت‌نام اظهار کرد: «من در انتخابات می‌آیم که بمانم نه اینکه بیایم و کنار بکشم.» پزشکیان پس از نام‌نویسی نیز اعلام کرد: «برای کمک به مشارکت پرشور وارد صحنه رقابت شدم.»

مسعود پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری 1392 نیز در انتخابات نام‌نویسی کرد اما از کاندیداتوری انصراف داد.

مسعود پزشکیان+ انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

زاکانی این بار هم آمد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز بعد از ظهر برای نام نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حاضر شد. 

شهردار تهران که در ساعات ابتدایی سومین روز نام‌نویسی از نامزدها با انتشار یک توییت تلویحاً برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اعلام کاندیداتوری کرده بود، وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و رسما برای این دوره نیز اعلام کاندیداتوری کرد.

زاکانی: قرار نیست از درد مردم بی‌خبر باشیم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: رئیسی عزیز ما مومن و انقلابی و اهل منطق و استدلال بود. شهید رئیسی به راه خویش مطمئن بود و با آرامش رفت. قرار نیست از درد مردم بی‌خبر باشیم. قرار نیست از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم و سختی‌ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد.

شهردار تهران افزود: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت با رفع فساد و تبعیض تا آخر پای مردم بمانم. قرار است نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا بزنند.

روزنامه همشهری در روزنامه امروز خود با تیتر «75درصد مردم: تکرار رئیسی» گمانه‌زنی‌هایی درباره ادامه راه ابراهیم رئیسی توسط علیرضا زاکانی را تقویت کرد.

او در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز نامزد انتخابات شده بود که در آخر به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار کشید.

زاکانی همچنین در دو دوره یازدهم و دوازدهم نیز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بود که پس از بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. زاکانی با حملات تند خودش در مناظرات انتخابات پیشین، به جناح مقابل، در خاطره‌ها باقی مانده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین برخی از تحلیل‌گران او را نوک حمله جناح دست راست عنوان کرده بودند. 

نامزدهای دیگر امروز: رسولی‌نژاد، دهمرده، میرتاج الدینی و مالکی

فداحسین مالکی، نماینده ادوار مجلس برای ثبت نام در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد.

سید محمدرضا میر تاج الدینی نماینده ادوار مجلس برای ثبت‌نام در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حاضر شد.

سید احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، اولین چهره شاخص سیاسی بود که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم وارد ساختمان فاطمی شد.

همچنین پس از ثبت‌نام زاکانی در بعد از ظهر، حبیب الله دهمرده نماینده ادوار مجلس برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت. 

ورود اولین کاندیدای زن برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری

 زهره الهیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وارد ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور شد.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تایید صلاحیتش گفت: در مرحله بعدی همراه با بقیه نمایندگان بررسی می‌شود تا ببینند رجل سیاسی هستیم یا نه. ما تابع نظر شورای نگهبان هستیم.

زهره الهیان متولد سال ۱۳۴۷ در کرمانشاه است. او پزشک است و هم‌اکنون نیز در فرهنگستان علوم پزشکی به‌عنوان رئیس گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی، مشغول به فعالیت است. 

الهیان در کارنامه خود نمایندگی دو دوره مجلس-هشتم و یازدهم- از تهران را ثبت کرده است. از نکات جالب کارنامه سیاسی او یکی آن‌که الهیان قرار بود از سمت محمود احمدی‌نژاد به عنوان نامزد تصدی سمت وزیر رفاه و تأمین اجتماعی معرفی شود، اما به دلیل مخالفت مراجع تقلید این اتفاق رخ نداد.

نکته جالب دیگر هم به تحریم بودن او از سوی اتحادیه اروپا باز می‌گردد. زهره الهیان در تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱ از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد.

پایان سومین روز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری گفت: تعداد مراجعه کنندگان امروز دوازدهم خردادماه ۲۳ متقاضی داوطلبی به ستاد انتخابات مراجعه کردند.

او ادامه داد: تعداد ثبت‌نام شدگان امروز ۳ نفر خانم و ۲۰ نفر آقا بودند و در مجموع امروز ۸ نفر ثبت‌نام نهایی کردند که آقایان سید احمد رسولی‌نژاد، مسعود پزشکیان، سید وحید حقانیان، حبیب الله دهمرده، علیرضا زاکانی، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، فداحسین مالکی و خانم زهره الهیان بودند. 

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، ۸۰ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که ۸ نفر خانم و ۷۲ نفر آقا بودند که مجموع ثبت‌نامی ما طی سه روز ۱۷ داوطلب بود.

 

خبر مرتبط
روز دوم نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم: لاریجانی ثبت‌نام کرد

اکوایران: در دومین روز از مهلت نام‌نویسی انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، علی لاریجانی، عبدالناصر همتی، محمد خوش چهره و برخی دیگر به وزارت کشور رفتند و ثبت نام کردند.

چهره‌های دو روز گذشته

ساختمان فاطمی روز گذشته نیز میزبان چهره‌های شناخته‌شده‌ای به منظور نام‌نویسی در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری بود. شاخص‌ترین آنها، علی لاریجانی، رییس دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی نیز دیگر چهره مطرح روز دوم نام‌نویسی بود که کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 اعلام کرد. او در انتخابات دوره پیش ریاست جمهوری نیز نامزد شده بود.

محمود احمدی‌بی‌غش نماینده سابق مردم شازند در مجلس هشتم و یازدهم و محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند.

در روز اول نام‌نویسی نیز چهره‌‎های مطرح سیاسی همچون سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا صباغیان نماینده مجلس دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، عباس مقتدایی نماینده مجلس دوره‌های نهم، یازدهم و سیزدهم، قدرتعلی حشمتیان، دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌ سالاری نامزدی خود را در انتخابات چهاردهم اعلام کردند.

از ساعت ۸ صبح 10 خرداد فرایند پنج‌ روزه نام‌نویسی از دواطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری در ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

خبر مرتبط
نخستین روز نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری: آمدن مرد در سایه

اکوایران: از صبح امروز، 10 خرداد ماه با دستور وزیر کشور، نام‌نویسی از دوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد انتخابات کشور آغاز شد. در این گزارش آخرین تحولات امروز ۱۰ خرداد ماه را بررسی می‌کنیم.

نگاهی به روز‌ سوم ادوار گذشته

1400: ترافیک نامزدهای میانه‌رو

23 اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ سومین روز نام‌نویسی دوره سیزدهم ریاست جمهوری بود. ستاد انتخابات کشور در این روز میزبان چهره‌های مطرحی نظیر علی مطهری، نایب رییس مجلس دهم، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم، رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز و یزد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و محسن مهرعلیزاده، رییس سازمان ورزش و امور جوانان دولت اصلاحات بود.

1396: حضور وزرای دولت‌های پیشین

در سومین روز نام‌نویسی از نامزدهای دوره دوازدهم ریاست جمهوری، محمد غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت هاشمی رفسنجانی، سیدهاشم بطحایی، نماینده دوره پنجم خبرگان رهبری، حسن سبحانی، نماینده ادوار پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و مصطفی هاشمی‌طبا، رییس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی و دولت اول محمد خاتمی از چهره‌های شناخته شده‌ای بودند که به منظور شرکت در انتخابات نام‌نویسی کردند.

1392: محمد غرضی و حضور در روزهای سوم

محمد غرضی در دوره یازدهم نیز همانند دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در روز سوم نام‌نویسی کرد. به جز غرضی، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی‌رفسنجانی و روح‌الله احمدزاده کرمانی، رییس سازمان میراث فرهنگی دولت دهم نیز در این روز برای ثبت‌نام اقدام کردند.