به گزارش اکوایران، در آخرین روز ثبت نام کاندیدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف مهمترین چهره‌هایی بودند که به خیابان فاطمی رفتند. 

اسحاق جهانگیری، پیش از این در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز ثبت نام کرد که به نفع حسن روحانی کنار کشید. همچنین در دوره پیشین ریاست جمهوری نیز نام‌نویسی کرد که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

جهانگیری پس از نام‌نویسی در نشست خبری گفت: «مردم ایران همواره در پی آزادی استقلال عدالت و پیشرفت بودند. افزایش فزاینده تورم، رشد فقر، حاشیه‌نشینی، ناترازی، تبعیض و فساد و رویکردهای تبعیض آمیز جنایی داشتیم که کشور ایران می‌تواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد به شرطی که اجماع‌سازی میان همه ارکان نظام ایجاد شود.»

معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم در ادامه اولویت اصلی‌اش را معیشت مردم، توسعه متوازن، محیط زیست و مبارزه با فساد دانست و اظهار کرد: «نظام مدیریت کشور به جای دستاوردسازی، باید حل مشکلات مردم باشد. برای پیشگیری از تشدید مسائل و بحران‌ها می‌آیم؛ برای گشایش‌گری عملی آمده‌ام؛ آمدن من ولی کافی نیست بلکه حضور مردم هم تعیین کننده است.»

photo_2024-06-03_11-49-38

رییس مجلس نامزد ریاست جمهوری شد

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد. قالیباف پیش‌تر نیز در سال‌های 1392 و 1396 در روز آخر نام‌نویسی برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بود. او در سال 96 و در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به نغع ابراهیم رئیسی کنار کشید.

رئیس مجلس پس از ثبت‌نام در نشست خبری گفت: ما امروز نگران پیش رفت و آینده کشور و زندگی فرزندانمان هستیم، جمعی از نخبگان، کارآفرینان و دانشجویان با توجه به سوابق کاریم، من را برای حضور در انتخابات دعوت کردند.

قالیباف اظهار کرد: اگر داوطلب انتخابات نشوم کاری که در چند سال گذشته برای حل مساله اقتصادی مردم شروع کرده‌ایم و به زمان ثمردهی رسیده است، ناتمام می‌ماند.

photo_۲۰۲۴-۰۶-۰۳_۱۵-۲۳-۳۳

رئیس مجلس افزود: فتح قله علاوه بر انگیزه و احساس وظیفه،تجربه و مهارت هم می‌خواهد و  اگر معتقد نبودم که مشکلات امروز مانند معیشت، کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر و تبعیض و هزینه‌های کمرشکن مسکن و بازار نابسامان خودرو و یا وضعیت اینترنت و یا عبور از تحریم‌ها قابل حل است هرگز پا به عرصه رقابت نمی‌گذاشتم.

قالیباف گفت: من هم مانند همه بدون اشکال نیستم، فقط دیکته نا نوشته است که غلط ندارد،‌ با مدیریتی مسئولیت پذیر و انقلابی دولتی کار آمد را ایجاد می کنیم تا شما در دنیا احساس سربلندی کنید.

نامزد اصلی اصلاح طلبان کیست؟

تا این لحظه چندین چهره اصلاحطلب در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده‌اند. در کنار اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، علی صوفی و محمود صادقی از این جمله‌اند. همچنین چند چهره میانه رو همانند عباس آخوندی و عبدالناصر همتی نیز نامزد شده‌اند که به اردوگاه اصلاحطلبان نزدیک هستند.