به گزارش اکوایران، با بسته شدن درب‌ ستاد انتخابات کشور، ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید.

ثبت‌نام داوطلبان که از 10 خرداد آغاز شده بود، ساعت 18 امروز 14 خرداد به اتمام رسید تا شورای نگهبان پس از بررسی یک هفته‌ای خود، اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده را اعلام کند. 

پس از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان، تبلیغات آنها از 23 خرداد آغاز و تا 7 تیر ادامه خواهد داشت تا سرانجام مردم در تاریخ هشت تیر، نهمین رئیس جمهور خود را برای دولت چهاردهم انتخاب کنند. 

براساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، از 10 خرداد که ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد تا پایان مهلت ثبت‌نام، تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط، نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شدند. 

محمدتقی شاهچراغی در نشست خبری خود در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد که تعداد مراجعه‌کنندگان در سال ۱۳۹۶ تا ۱۶۳۶ نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ نفر کاهش یافت و در طول این پنج رو نیز ۲۸۷ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند.

 

براساس اظهارات رئیس ستاد انتخابات کشور، اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد اعلام می‌شود.

در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس فعلی و دوره‌های گذشته حضور پررنگی داشتند، به طوری که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس فعلی و علی نیکزاد نایب او، با هدف سودای صندلی ریاست جمهوری برای انتخابات چهاردهم ثبت‌نام کردند. 

طبق آمار 58 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سابقه نمایندگی در مجلس را دارند که از این تعداد 51 نفر تنها سابقه نماینده بودن در ادوار مختلف مجلس را در کارنامه کاری خود دارند و هفت نفر نیز به غیر از سابقه نمایندگی، سابقه کار اجرایی در حوزه‌های مختلف از جمله وزارت را در کارنامه خود دارند.

 

برخی از این افراد در آخرین انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند یا از رقبای خود شکست خوردند. 

اما در این میان حضور 5 نفر از اعضای دولت سیزدهم برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری توجهات را به خود جلب و رکورد جدیدی را ثبت کرد. به طوری که سه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی اقدام به ثبت‌نام برای نامزدی ریاست جمهوری کردند. 

در این میان صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه ثبت‌نام خود برای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعدد حضور اعضای هیات دولت در انتخابات گفت: به تکلیف‌شان عمل کردند!

 

برخی از چهره‌‌ها نیز از حضور و ثبت‌نام انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری انصراف دادند که در میان آنها می‌توان به محسن رضایی اشاره کرد که در اطلاعیه‌ای آن را اعلام کرد.