به گزارش اکوایران، محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز (پنجشنبه، 17 خرداد)، در رابطه با آخرین جزئیات ثبت نام نامزدهای انتخابات 1403 توضیح داد.

او در این رابطه گفت: در ثبت نام این دوره نامزدهای انتخابات، فرآیند جدیدی تجربه کردیم که بسیار خوب بود و آن تصور حاشیه‌های انتخاباتی را که سال‌های قبل بود، این دفعه اصحاب رسانه ندیدند.

لازم به ذکر است که برای اولین بار آماری از سن و سال کاندیداهای ثبت‌نام‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده و به گفته اسلامی، در بین افراد ثبت‌نام شده ۴۵ نفر دارای مدرک تحصیلی دکترا، یازده نفر حوزوی و ۲۴ نفر مدرک کارشناسی ارشد هستند.

آنطور که دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده، از ۸۰ نامزد انتخابات، ۷۶ نفر آقا و ۴ نفر خانم هستند و بیشترین بازه سنتی ۵۶ تا ۶۰ سال است که ۱۸ نفر را شامل می‌شود.

در مجموع بازه سنی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تیرماه 1403 به شرح ذیل است:

18 نفر در بازه سنی ۶۱ تا ۶۵ سال، ۳ نفر در بازه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال، ۳ نفر ۴۶ تا ۵۰ سال،  ۸ نفر ۵۱ تا ۵۵ سال، ۱۷ نفر ۶۶ تا ۷۰ سال و 11 نفر نیز ۷۱ تا ۷۵ سال در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

در بین نامزدها دو روحانی، یک وکیل، دو پزشک به چشم می‌خورند 

همچنین وضعیت شغل نامزدهای ثبت‌نامی بدین صورت است:

۱۲ نفر کارمند، یک نفر شغل آزاد، دو نفر نظامی، ۲۱ نفر استاد دانشگاه، ۱۴ نفر بازنشسته، ۱۷ نفر نماینده مجلس و دو نفر فرهنگی هستند.

گفتنی است، در بین نامزدها دو روحانی، یک وکیل، دو پزشک به چشم می‌خورند و شش نفر هم گزینه «سایر» را در برگه ثبت نام ذکر کرده‌اند.

چه کسانی اجازه ورود به سالن ثبت‌نام پیدا نکردند؟

بنا به عادت، انتظار می‌رفت مانند دوره‌های پیشین، شاهد نام‌نویسی طیف گسترده‌ای از افراد عادی و البته گاهی خاص و عجیب باشیم.

در میان این جمع برخی نیز به طنز و یا جدی با چهره‌ها و لباس‌های کاملا متفاوتی در وزارت کشور حضور می‌یافتند و اقدام به نام‌نویسی برای ریاست‌جمهوری می‌کردند.

اما نام‌نویسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم با داستانی متفاوت روبه‌روست و این بار شاهد حضور چنین افرادی نبودیم.

دلیل این موضوع در بیانیه وزارت کشور ذکر شده بود؛ در آن تأکید شده افرادی که شرایط لازم برای ثبت‌نام را ندارند، اجازه این کار را نخواهند داشت و به نظر می‌رسد راه حل وزارت کشور برای تسریع روند ثبت‌نام و حذف این چهره‌ها و سوژه رسانه‌ها اثرگذار بود.

گفتنی است که علی رئیس‌الساداتی، برادر ابراهیم رئیسی و یاسر جبرائیلی، فعال رسانه‌ای ارزشی و رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص، از جمله افرادی بودند که امسال، اجازه ورود به سالن ثبت‌نام در وزارت کشور را پیدا نکردند.

خبر مرتبط
نخستین روز نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری: آمدن مرد در سایه

اکوایران: از صبح امروز، 10 خرداد ماه با دستور وزیر کشور، نام‌نویسی از دوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد انتخابات کشور آغاز شد. در این گزارش آخرین تحولات امروز ۱۰ خرداد ماه را بررسی می‌کنیم.