به گزارش اکوایران، رسانه‌ها به نقل از محمد جمشیدی مشاور رئیس جمهور گزارش دادند که بحرین از طریق روسیه درخواستی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.

این گزارش‌ها در روز جمعه پس از اظهارات علنی مقامات بحرینی مبنی بر آمادگی برای احیای روابط با ایران پس از سال‌ها تنش بین دو کشور منتشر شد.

به گفته جمشیدی: «بحرین از طریق روسیه پیامی برای عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.»

به گزارش الجزیره، منامه در سال 2016 به دنبال افزایش تنش بین عربستان سعودی و ایران، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. بحرین همچنین جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در تظاهرات ضد دولتی که در سال 2011 این کشور را فرا گرفت، متهم کرده بود.

عربستان سعودی روابط خود با ایران را به عنوان بخشی از توافقی که سال گذشته با میانجیگری چین انجام شد عادی کرد.

ماه گذشته، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در جریان سفر به مسکو گفت جزیره خلیج فارس مشتاقانه منتظر بهبود روابط با ایران است.

خبرگزاری دولتی بحرین بی‌ان‌ای به نقل از او اعلام کرد که دلیلی برای به تاخیر انداختن از سرگیری روابط بین دو کشور وجود ندارد.

پادشاه حمد هفته گذشته در دیدار با لی کیانگ، نخست وزیر چین در پکن، این پیام را تکرار کرد.

حمد گفت: «به عنوان مدافعان صلح، مدارا و همزیستی انسانی، ما معتقد به اتخاذ رویکردی صلح آمیز و دیپلماتیک مبتنی بر اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی هستیم. ما به دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه هستیم و از حمایت شما از این تلاش برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کنیم.»

ماه گذشته، پادشاه بحرین با ارسال پیامی، درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را که در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد، تسلیت گفت.

در سال 2020، بحرین قراردادی را برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل، رقیب سرسخت جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بخشی از تلاشی با میانجیگری ایالات متحده امضا کرد. دو سال بعد، این کشور خلیج فارس قرارداد همکاری امنیتی با اسرائیل امضا کرد.

در ماه دسامبر، بحرین به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای مقابله با حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی بین‌المللی پیوست.

این گروه یمنی سوگند یاد کرده است که به حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، به ویژه در دریای سرخ، تا پایان جنگ با غزه که منجر به کشته شدن بیش از 36000 فلسطینی شده است، ادامه دهد.