به گزارش اکو ایران، دیروز نام 6 نامزد احراز صلاحیت شده از سمت شورای نگهبان اعلام شد، اسامی‌ای که تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. اما افکار عمومی در مورد نامزدها چگونه فکر می‌کند؟ قبل از اعلام تایید صلاحیت‌ها بیشتر پیگیر کدام نامزد بودند؟ پاسخ به این سوالات نیاز به افکار سنجی دارد، اما شاید داده‌های گوگل هم تا حدودی به ما نشان دهد که کدام نامزد توجه بیشتری را به سمت خود جل کرده بود؟ بر همین اساس، داده‌های گوگل را بررسی می‌کنیم.

یکی از مهمترین ابزارهایی که می‌توان دید، نامزدها چقدر توجه مردم را به خود جلب کردند، استفاده از گوگل ترندز است. در ادامه به داده‌های آن از روز اول ثبت‌نام تا اکنون نگاهی انداخت.

سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی نژاد؛ افرادی که سه نفر از آنها رد صلاحیت شدند. اما جلب توجه این افراد نسبت به افراد تایید صلاحیت‌شده بیشتر بود. فرد شاخص این مقایسه محمود احمدی‌نژاد است.

 محور عمودی، میزان توجه است که این افراد در قیاس با یکدیگر جلب کردند. بالاترین توجه در یک روز، معادل 100 در نظر گرفته شده و بقیه اعداد نسبت به آن سنجیده شدند.

2

در این مقایسه رتبه اول مربوط به محمود احمدی‌نژاد در روز ثبت‌نام او برای انتخابات است. برای اینکه بدانید این توجه چقدر بود، به میزان جست‌وجوی مربوط به علی لاریجانی در روز ثبت‌نام دقت کنید که کمتر از 40 بود. یعنی توجهی که احمدی‌نژاد از افکار عمومی گرفته، بیش از 2 برابر نفر بعدی بود. ضمن اینکه در طول روزهای بعدی هم با اینکه این توجه کمتر شده، اما همواره بیشتر از سایر داوطلبان بود و هیچ نامزدی نتوانست به نزدیک رئیس دولت نهم و دهم برسد. 

حالا احمدی‌نژاد را حذف می‌کنیم و یکی از نامزدهای تایید صلاحیت‌شده را انتخاب می‌کنیم؛ برای مثال علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران.

میزان جست‌وجو برای علیرضا زاکانی در روز ثبت‌نام از تمامی اسامی باقی‌مانده کمتر بود. میزان توجه افکار عمومی به زاکانی، تقریبا مشابه اسحاق جهانگیری است. بعد از روز ثبت‌نام هم جلیلی و قالیباف هستند که نزدیکترین رقابت را تا روز گذشته داشتند. علی لاریجانی نتونسته بود میزان توجه به خود را ثابت نگه دارد. 

3

حالا اسم اسحاق جهانگیری را هم از فهرست پاک می‌کنیم و گزینه تایید شده اصلاح‌طلبان، یعنی مسعود پزشکیان را وارد لیست می‌کنیم.به نمودار شماره 3 می‌رسیم.

همانطور که می‌بینید تفاوت محسوسی نسبت به جهانگیری نکرد و همچنان از علی لاریجانی عقب مانده است. در واقع اصلاح‌طلبان گزینه‌ای را دارند که جست‌وجوی گوگل آن نزدیک به اسحاق جهانگیری است و با همان فاصله نسبت به علی لاریجانی قرار گرفته است. 

4

حالا علی لاریجانی را هم حذف می‌کنیم تا به فهرست تایید صلاحیت‌شده‌ها نزدیک‌تر شویم. اگر جای لاریجانی اسم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را قرار بدیم به نمودار شماره چهار می‌رسیم. در واقع با بیرون کردن علی لاریجانی معادله توجهات به طور کلی به هم می‌ریزد و سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به طور ویژه‌ای دست برتر را پیدا می‌کنند. امیرحسین قاضی‌زاده تا روز شنبه جایگاه ویژه‌ای در سرچ گوگل نسبت به اسامی باقی ماند نداشت و کنار پزشکیان و زاکانی کمترین توجهات را به خود جلب کرده بود. 

5

اگر جای امیرحسین قاضی زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی ششمین نامزد تایید صلاحیت‌شده را قرار دهیم، وضعیت مشابهی دارد. (نمودار شماره 5) تقریبا پورمحمدی کمترین اقبال را در بین نامزدها برای جست‌وجوی گوگل داشته است.

6

اما بعد از اعلام نامزدها اتفاق جالبی افتاد که در نمودار شماره 6 می‌بینیم. در گوگل ورق برگشت. مسعود پزشکیان که تا روز شنبه در قعر بود، بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها بیشترین توجه را به خودش جلب کرده؛ البته فعلا. مصطفی پورمحمدی هم بیشترین جست‌وجو میان نامزدهای اصولگرا را داشت. شاید یک سناریو این باشد که فعلا افرادی که برای مردم کمتر شناخته‌شده بودند، توجه بیشتری را به جلب کردند. اگرچه شاید هم یک نامزد کمتر شناخته‌شده، شگفتی‌سازی کند!

 

1