لاریجانی باز هم بر غیرشفاف بودن فرایند تاکید کرد

ردصلاحیت علی لاریجانی این بار هم بسیاری را شوکه کرد. او امروز در بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد: «شورای محترم نگهبان علی رغم نظرات مثبت نهادهای مسئول و حکم قوه قضاییه، در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، با سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی [با مردم] بوجود آورد.»

جهانگیری: حمایت تمام قد از پزشکیان

اسحاق جهانگیری، یکی از سه نامزد انتخابی از جبهه اصلاحات بود که ردصلاحیت شد. نامزد دیگر عباس آخوندی بود که دیروز مراتب اعتراض خودش را به تصمیم شورای نگهبان دیروز منتشر کرد. جهانگیری اما دیروز تنها به یک توییت بسنده کرد. او امروز طی بیانیه‌ای واکنش رسمی و کامل خود را به ردصلاحیت شدن منتشر کرد.

این چهره شاخص اصلاح‌طلب هم‌چون بسیاری از نامزدهایی که رد صلاحیت می‌شوند درخواست کرد که به‌طور «شفاف» دلایل ردصلاحیتش اعلام شود.

جهانگیری در آخر این‌طور از مسعود پزشکیان، تنها نامزد اصلاح‌طلب تایید شده، حمایت کرد: «قرار من با شما این بود که برای ایران و اسلام در هر موقعیتی به دنبال خلق فرصت‌های نو باشیم. امروز زمان عمل به همان قرارهاست. من طبق همان قرار حمایت تام و تمام خود را از نامزد جبهه اصلاحات ایران و دوست عزیز و همکار سختکوشم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که مظهر صداقت، صراحت، شجاعت، پاک‌زیستی و پاک‌دستی در حکمرانی است، اعلام می‌کنم.»

تاکید جلیلی بر شفافیت کارزار انتخاباتی‌اش و طنزی که ایجاد شد

امروز صبح بود که ستاد سعید جلیلی در اولین اطلاعیه خود با منتشر کردن شماره حسابی از طرف‌دارانش خواست تا به کارزار انتخاباتی او کمک مالی کنند.

همچنین امشب بود که سعید جلیلی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «اکنون تا آخرین روز قانونی تبلیغات، به صورت منظم مجموع مبالغ جمع‌آوری شده به طور شفاف و عمومی از طریق صفحات و کانال‌های رسمی در پیام‌رسان‌های داخلی منتشر می‌شود.»

نکته طنزی که البته توجه بسیاری را جلب کرد نوشتن از «پیام‌رسان‌های داخلی» در ایکس بود؛ جایی که بیشتر از ۱۵ سال است فیلتر شده است.

تعیین رییس ستاد قالیباف

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس فعلی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی دیگر از نامزدهای ریاست‌جمهوری را به‌عنوان رییس ستادش مشخص کرد. البته نامزدی که ردصلاحیت شده بود. به این ترتیب علی نیکزاد رییس ستاد انتخاباتی قالیباف شد.

دفاع سخنگوی دولت از نامه‌ای که برای وزیر ارشاد نوشتند

چند روز پیش، درخواست برخی از دولتی‌ها از شورای نگهبان برای تایید صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد به بمب خبری تبدیل شد. هم نفس نامه و هم شکل آن –علی‌الخصوص دست‌نویس بودن آن- سوژه رسانه‌ها شد.

امروز سخنگوی دولت –یکی از امضا کنندگان این نامه- در دانشگاه شاهد درباره حاشیه‌ای پیش آمده گفت: «چرا یک نامه داخلی که متعارف و روال است یک مرتبه روی آن پروژه رسانه‌ای انجام می‌شود؟ آن هم از محلی که اتفاقا کارویژه آن این بوده که همیشه کار رسانه‌ای انجام می‌داده است.» بهادری جهرمی ادامه داد: «در ادوار مختلف نمایندگان ادوار مختلف نه توثیق‌نامه، [بلکه] نامه زدند و ۲۰۰ امضا جمع کردند که فلانی کاندیدا و رئیس جمهور شود. چرا اینها سوژه رسانه‌ای نشده است».

نامه مورد بحث امضای تعداد زیادی از دولتی‌ها را پای خودش داشت: محسن منصوری (معاون اجرایی)، میثم لطیفی (رئیس سازمان امور استخدامی)، علی باقری (سرپرست وزارت خارجه)، انسیه خزعلی (معاون امور زنان)، جواد اوجی (وزیر نفت)، محمدعلی نیکبخت (وزیر کشاورزی)، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات)، علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت)، علی‌اکبر محرابیان (وزیر نیرو)، علی سلاجقه (رئیس سازمان محیط زیست) و عباس علی آبادی (وزیر صمت).

یک امام صادقی رییس ستاد جلیلی شد

جلیلی هم امروز رییس ستاد خودش را تعیین کرد و این نقش به «محسن منصوری» رسید. جالب آن‌که منصوری یکی از امضا کنندگان نامه دولتی‌ّها به شورای نگهبان بود. منصوری هم‌اکنون معاون اجرایی ریاست‌جمهوری است. او بعد از پذیرش ریاست ستاد جلیلی طی نامه‌ای به سرپرست دولت –محمد مخبر- این خبر را اعلام کرد.

منصوری ۴۰ ساله جوان‌ترین فرماندار دولت دهم و جوان‌ترین استاندار دولت سیزدهم بوده که معاونت بنیاد مستضعفان، مدیرعامل بنیاد علوی را نیز در کارنامه دارد.

وی همچنین با اعتماد آیت‌الله رئیسی، پس از صولت مرتضوی مسئولیت معاونت اجرایی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم را عهده دار است که به دلیل رعایت قانون، در ایام منتهی به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مرخصی خود را اعلام کرد.

حمایت ظریف از پزشکیان

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق، با انتشار پستی در شبکه ایکس بدون ذکر نام مسعود پزشکیان و تنها با اشاره به شعار انتخاباتی او از این نامزد اصلاح‌طلب حمایت کرد. در توییت ظریف تنها نوشته شده بود «برای ایران».