به گزارش اکوایران، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) در نشست خبری خود گفت: تلاش قوه قضاییه در سال‌های اخیر برای این بود تا بتواند روابط حقوقی و قضایی خود را با کشور‌های همسایه و کشور‌های دوست توسعه دهد. به‌طور طبیعی زمانی که مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشور‌ها توسعه پیدا می‌کند به همین نسبت مسائل قضایی و حقوقی نیاز به توسعه دارد.

در ادامه بخشی از سخنان سخنگوی قوه قضائیه آمده است: 

  •  در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم که فعالیت‌های قضایی در سطح بین‌المللی رو به افزایش است. در هفته‌های اخیر سه هیأت قضایی بین‌المللی یا اعزام یا در حال اعزام به کشور‌های مختلف هستند. سفری را معاونت بین‌الملل قوه قضاییه داشته و امروز نیز رئیس قوه قضاییه سفری را به کشور دوست و برادر قطر خواهند داشت و در آنجا قرار است با مقامات عالی رتبه قطر دیدار و گفتگو در مورد مسائل فی‌مابین داشته باشند.

آخرین جزئیات از وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

  • در این پرونده ۱۹ نفر از متهمین به اتهام سرقت و تحصیل مال نامشروع تحت تعقیب قرار گرفته و برای آن‌ها کیفرخواست صادر شد.

  •  با توجه به اینکه در این پرونده کارشناسی‌های متعدد و جداگانه‌ای نیاز بود که صورت بگیرد از این رو یکی از دلایل زمان‌بر شدن رسیدگی به کارشناسی‌هایی بود که باید صورت می‌گرفت.

  • با توجه به اینکه طرف دیگر پرونده بانک ملی بود، بانک مصوبه‌ای را برای مصالحه با مالباختگان داشت که بحث صلح باید به تصویب دادگستری می‌رسید که موارد آن بررسی و زمان‌بر بودن آن ناشی از دقت‌هایی بود که نیاز بود برای رعایت حقوق مردم لحاظ شود.

  • تاکنون ۱۴۵ نفر از مالباختگان این پرونده توسط بانک تسویه حساب شده‌اند و وجوه خود را دریافت کردند؛ بانک به قائم مقامی مالباختگان برای ۵ نفر باقی مانده شاکی پیگیر وصول مطالبات است که ما نیز دنبال می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد و اکنون پرونده در مرحله رسیدگی در دادگاه کیفری یک است.

در موضوع فرش‌های سعدآباد سهل انگاری‌هایی صورت گرفته است

  •  در مرجع قضایی مرتبط پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده و تعدادی از افراد مطلع احضار شدند و تحقیقات مقدماتی انجام شده است. برخی از این فرش‌هایی که مدعی شدند سرقت شده است در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شدند که نشان می‌دهد سرقتی رخ نداده است.

  • اینکه بدون تشریفات قانونی و رعایت ضوابط و مقررات اقدامی انجام شود، نشان می‌دهد، سهل انگاری‌هایی صورت گرفته است و از محلی به محله‌های دیگر دولتی فرستاده شده و این شائبه ایجاد شده که بحث سرقت صورت گرفته است؛ در حالی که تعدادی از این فرش‌ها در برخی مجموعه‌های دولتی شناسایی و ردیابی شده است.

کیفرخواست برای ۸ نفر از متهمان پرونده شبکه قاچاق دارو

  •  دستگاه قضایی نسبت به کالاهای سلامت‌محور به‌ویژه دارو حساس است؛ چرا که این اقلام با جان مردم مرتبط است. باید به نحوی عمل شود که اخلالی در نظام دارویی کشور ایجاد نشود و با مُخلین این حوزه برخورد قانونی صورت گیرد.

  •  تا کنون برای ۸ نفر از متهمان کیفرخواست صادر و پرونده آن‌ها به دادگاه ارسال شده و در مرحله پیگیری مسائلی است که به دادگاه گزارش شده است و در وقت مقتضی اطلاعات تکمیلی در مورد پرونده اعلام می‌شود.

تتلو به حکم دادگاه اعتراض کرد

  • در خصوص این متهم حکم اولیه صادر شده و با توجه به اینکه در موعد مقرر نسبت به حکم اعتراض کرده، پرونده در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است. پس از ارسال، تعیین نوبت، رسیدگی و صدور رای، اطلاع‌رسانی لازم خواهد شد و چون حکم در مرحله بدوی صادر شده، اطلاع رسانی بیشتر مقدور نیست. پس از اینکه حکم نهایی در دادگاه تجدیدنظر صادر و اعلام شد در وقت مقرر اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

جزئیات جدید از پرونده کوروش کمپانی

  • بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر با مطالبه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان شکایت خود را در پرونده «کوروش کمپانی» ثبت کرده‌اند، دادستان تهران هم دستور داده تا از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا در مرحله اول بتوان حقوق مالباختگان را تامین کرد.

  •  در رابطه با متهم در پرونده «کوروش کمپانی» املاکی در اصفهان و تعدادی خودروی مدل بالا در کیش و امارات شناسایی و توقیف شده است. از طریق مراجع بین المللی و اینترپل کار‌ها را دنبال می‌کنیم تا متهم دستگیر و به کشور بازگردانده شود.

تشکیل پرونده در مورد حادثه بالگرد حامل رئیسی

  • بلافاصله بعد از وقوع این حادثه ،هیأتی توسط سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ماموریت پیدا کرد و در این زمینه پرونده‌ای در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تشکیل شد.

  •  ضابطین در حال جمع‌آوری ادله و گزارش‌های نهایی هستند که به‌محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضایی موضوع پرونده با همه ابعاد پیگیری خواهد شد و در وقت مقرر اطلاع‌رسانی لازم در مورد آن صورت خواهد گرفت.

 تلاش می‌شود فضای امن انتخاباتی به هم نخورد

او در پاسخ به سوال اکوایران، درباره مرز نقد و تخریب در تبلیغات انتخاباتی گفت:

  • انتشار هر نوع مطلبی که حاوی توهین و هتک حرمت باشد، ممنوع و در قانون جرم تلقی شده و مجازات دارد.

  •  زمانی که صحبت از نقد می‌کنیم یعنی قصد اصلاح و سازندگی داریم و زمانی که صحبت از تخریب می‌کنیم از ابتدا انگیزه‌های غیراصلاحی و مخربانه مشهود است.

  • تخریب با اهداف خاص حزبی، جناحی و فردی صورت می‌گیرد که کاملا قابل رصد و شناسایی است. دستگاه قضایی بنابر وظیفه ذاتی خود با کسانی که هتک حرمت و توهین کنند و نتیجه آن نشر اکاذیب یا تشویش اذهان شود برخورد قانونی لازم را خواهد داشت.

  •  اما به طور کلی دستگاه قضایی از نقد‌های سازنده حمایت و خود نیز در این زمینه پیشتاز بوده است؛ دستگاه قضایی برای اولین بار در سند تحول قضایی جشنواره نقد‌های برتر را در مورد قوه قضاییه داشته و از کسانی که نقد سازنده داشته‌اند تقدیر کرده است. مطمئناً اگر در مورد بقیه مجموعه‌های کشور نیز نقد‌های سازنده باشد نه تنها برخوردی نخواهد کرد بلکه از آن حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

  • در اجرای دقیق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اخلاق انتخاباتی توسط تمام کسانی که در این عرصه حضور دارند، دستگاه قضایی  بلافاصله ستاد های پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی را فعال کرد.

  • این جلسات به ریاست دادستان کل کشور  برگزار شده است و  با هدف پیشگیری و بازدارندگی اخبار واصله در رابطه با اظهار نظرهای نامزدها و  افراد منتصب به آنها چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی رصد می‌شود.

  •   چنانچه بحث بی‌اخلاقی انتخاباتی مطرح باشد، بلافاصله با هشدارها و احضارها تلاش می‌شود فضای امن انتخاباتی به هم نخورد. در صورتی که تداوم بی‌اخلاقی انتخاباتی مشاهده شود هم مقامات قضایی و هم دادستان‌ها به وظیفه خود عمل خواهند کرد و طبق قانون با آنها برخورد می شود.