به گزارش اکوایران، امروز دو رئیس جمهور سابق ایران درباره انتخابات اظهارنظر کردند. حسن روحانی بیانیه‌ داد و محمود احمدی‌نژاد اولین مصاحبه خود بعد از ردصلاحیت را انجام داد. 

بیانیه روحانی: اولویت‌ها ده‌گانه رییس‌دولت بعد

روحانی در بیانیه خود که امروز منتشر شد، نوشت: کسی که می‌خواهد مسئولیت اجرائی کشور را به عهده بگیرد، باید حداقل برای ده مسأله زیر راه‌حل روشن داشته باشد و بتواند این راه‌حل را محقق کند:

 1. مهمترین اقدام دولت باید تلاش برای رفع تحریم‌ها باشد. البته شکستن تحریم کار آسانی نیست ولی با اعتقاد راسخ به سیاست نه شرقی، نه غربی و رویکرد تعامل سازنده با جهان، و استفاده از نیروهای توانمند امکان‌پذیر است

2. حل مشکل تورم و اشتغال، و شکستن حلقه فقر و فلاکت، مستلزم رشد سرمایه‌گذاری در کشور است. رئیس‌جمهور آینده برای رشد سرمایه‌گذاری چه خواهد کرد؟

3. لازمه رشد سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت مردم، تسهیل فضای کسب و کار برای رقابت مولّد در اقتصاد است رئیس‌جمهور آینده برای سالم و رقابتی شدن اقتصاد، چه خواهد کرد؟

4.در عصر انقلاب دیجیتال، تضمین دسترسی به اینترنت آسان و ارزان و مطمئن، نه تنها لازمه حضور در فضای رقابتی اقتصاد است. رئیس‌جمهور آینده برای حق اینترنت مردم، چه خواهد کرد؟

5. مردم به درستی، ریشه تورم را در افزایش نقدینگی به سبب کسر بودجه روزافزون دولت‌ها می‌بینند و می‌خواهند بدانند این همه هزینه که با فشار مالیاتی هم همراه شده است، کجا می‌رود؟

6. مردم از سقوط ارزش پول ملی و اضطراب مستمر همه اقشار برای حفظ قدرت خرید خود بسیار ناراضی‌اند رئیس‌جمهور آینده برای اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی چه خواهد کرد؟

7. طرح تحول سلامت، یکی از موفق‌ترین و ملموس‌ترین اصلاحات ساختاری بود که در سال‌های اخیر تداوم شایسته‌ای نیافت.

8. وظیفه اصلی رئیس‌جمهور به موجب قانون اساسی، اجرای قانون اساسی است. رئیس‌جمهور برای اجرای تام و تمام قانون اساسی چه خواهد کرد؟

9. تأمین آزادی‌های مدنی مردم تنها با قانونمداری امکان‌پذیر است و رفتارهای خودسرانه بیشترین لطمه را به حمایت و مشارکت مردم وارد آورده است

10. متأسفانه جریان افراطی و خودپسند، اخلاق سیاسی مبتنی بر توهین و تهمت را بر فضای سیاسی جامعه تحمیل کرده است. موسم انتخابات، خود آیینه تمام‌نمایی از اخلاق سیاسی رایج است. شایسته است پرسیده شود که رئیس‌جمهور برای اعتلاء اخلاق در جامعه چه خواهد کرد؟

اولین واکنش تلویحی احمدی نژاد به ردصلاحیتش

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران که اخیرا صلاحیت او برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان رد شد، در مصاحبه‌ای که پس از رد صلاحیت او انجام شده است، اظهار کرد که در دروان قبل از انقلاب هم کارهای زیادی انجام شد و زحمت زیادی کشیده شد. 

او هم‌چنین گفت: «بالاترین قضاوت، قضاوت مردم است. قضاوت مردم هم تاریخی اتفاق می‌افتد نه نقطه‌ای. مردم وقتی به یک قضاوت می‌رسند، همه جوانب آن را دیده‌اند و این قضاوت به‌سادگی تغییر نمی‌کند.»

روز جمع شدن یاران موافق پزشکیان؛ از ظریف و هاشمی تا آخوندی

محمدجواد ظریف وزیر سابق امورخارجه در دولت روحانی، با مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار کرد. در این دیدار، درباره موضوعات سیاست داخلی و بین‌المللی و انتخابات پیش رو صحبت شده است.

دیدار امروز ظریف با پزشکیان در حالی انجام شد که در روزهای گذشته ظریف در توییتی از پزشکیان حمایت کرد.

بعد از تایید صلاحیت پزشکیان هم یک فیلم با این تیتر دست‌به‌دست می‌شد که وزیر امور خارجه پزشکیان ظریف خواهد بود. در آن فیلم پزشکیان به این سوال که از ظریف برای وزارت خارجه استفاده خواهید کرد یا خیر، جواب مثبت داده بود.

​محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز عصر امروز در ستاد انتخاباتی پزشکیان حاضر شد و با علی عبدالعلی زاده رئیس ستاد او دیدار کرد.

همچنین عباس آخوندی دیگر گزینه اصلاح‌طلبان برای این انتخابات که موفق نشد از سد شورای نگهبان عبور کند نیز امروز به دیدن پزشکیان رفت و از حمایت خود را از او اعلام کرد.

حمایت رئیس جبهه اصلاحات از مسعود پزشکیان 

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جمع بندی آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران: جبهه اصلاحات ایران در سراسر کشور در فرصت باقیمانده تا پایان تبلیغات، همراه و همگام با ستاد مرکزی دکتر پزشکیان همه ظرفیتهای خود را برای پیروزی ایشان بکار گیرند.»

پزشکیان یکی از سه نامزدی بود که جبهه اصلاحات به‌عنوان گزینه‌های خودش پیش از تایید صلاحیت‌ها معرفی کرد. اصلاحات شرکت در انتخابات رو به تایید شدن یکی از گزینه‌هاش وابسته کرده بود

لاریجانی از اعضای ستاد انتخاباتی خود قدردانی کرد

علی لاریجانی داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد و از ورود به صحنه انتخابات باز ماند، در مراسمی از اعضای ستاد انتخاباتی خود قدردانی کرد.

لاریجانی یکی از نامزدهایی بود که حسابی آماده پا به میدان انتخابات گذاشت. او پیش از انتخابات تیمش را بسته بود و ایده‌های تبلیغاتی‌اش هم توجه اهالی رسانه را جلب کرده بود. او آماده بود که در رقابت شرکت کند اما برای دومین بار ردصلاحیت شد؛ ردصلاحیتی که خودش و طرفدارانش انتظارش را نمی‌کشیدند.

حسین مرعشی هم در این باره گفته بود که لاریجانی رای‌زنی‌های لازم را انجام داده بود و انتظار ردصلاحیتش نداشت.

آخرین رئیس ستاد انتخاباتی هم مشخص شد

آخرین نامزد انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد خود را انتخاب کرد. 

محمدرضا میرشمسی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

تمام پنج نامزد دیگر پیش از این رییس ستاد خود را تعیین کرده بودند.

۲۰ گیگ اینترنت رایگان ۳۰ روزه هدیه دولت

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص ۲۰ گیگ اینترنت رایگان در قالب یک بسته ۳۰ روزه برای مردم خبر داده تا بتوانند در سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی، اخبار مربوط به انتخابات و نامزدهای موردنظر خود را دنبال کنند.