به گزارش اکوایران، امروز در حالی که تنها یک روز به آغاز مناظره‌های نامزدهای انتخابات باقی مانده، شاهد حاشیه‌هایی از سوی چند نفر از کاندیداها بودیم. 

حاشیه‌های ادعای پرماجرای زاکانی

 علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیروز در اظهاراتی ادعا کرد که «برجام در حلقه ۳ نفره آقایان روحانی، لاریجانی و ظریف تصمیم‌گیری شد و آنقدر این حلقه تنگ بود که آقای ولایتی هم اعتراض کرد که حتی سند را به من هم ندادند و کار در نهایت محرمانگی دنبال شد. شخصا از رهبر معظم انقلاب پرسیدم این سند اراده نظام است، ایشان فرموند این به اراده من نیست شما به وظیفه‌ات عمل کن من با شمخانی صحبت کردم و ایشان گفت ما از محتوا خبر نداریم. ما خیلی حرفها را نزدیم تا متهم به بی‌انصافی نشویم.»

این حرف‌های زاکانی واکنش محمدجواد ظریف وزیر پیشین امورخارجه و علی شمخانی را در پی داشت.

دفتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان به ادعاهای علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در برنامه میزگرد سیاسی پاسخ داد: آقای زاکانی مدعی شده‌اند، حلقه‌ای سه‌ نفره متشکل از آقایان روحانی، ظریف و لاریجانی سند برجام را مخفی نگه داشته و حتی در اختیار سایر اعضای «کمیته ویژه هسته‌ای»، از جمله دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی (آقای شمخانی) و مشاور ویژه مقام معظم رهبری (آقای دکتر ولایتی) قرار نداده و «در نهایت محرمانگی کار را پیش بردند».

در ادامه این جوابیه آمده است: اعضای نامبرده کمیته، این ادعای سخیف ایشان را صریحاً تکذیب کرده‌اند. آقای زاکانی فراموش کرده‌اند که متن کامل برجام، و ترجمة فارسی آن، بلافاصله پس از انعقاد برجام، در وبگاه رسمی وزارت امور خارجه بارگذاری شد و در اختیار رسانه‌های کشور نیز قرار گرفت. کم‌ترین نتیجه ادعای وهن‌آمیز آقای زاکانی که سه نفر از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بتوانند یک توافق ۱۵۵ صفحه‌ای را – که مورد تایید یک قطعنامة شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و در اختیار همه جهانیان قرار دارد – از دیده سایر مقامات نظام پنهان نگاه دارند و «در نهایت محرمانگی کار را پیش ببرند»، بدان معنی است که در موضوعی چنین مهم، تمامی ساختارهای حکومتی و نظارتی کشور همگی در طول بیش از دو سال مذاکره خدای نکرده یا خواب بوده‌اند یا ناتوان. سلب اعتماد عمومی به ساختارهای هوشیار و نهادینه جمهوری اسلامی در زمانی که همه دلسوزان کشور در پی افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات هستند، با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

چگونه آقای زاکانی ادعا می‌کنند برجام اراده نظام نبوده است، وقتی که این توافق در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و مصوبة شورای عالی مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است؟ خود ایشان در صحبت هایشان اذعان می کنند که در کمیسیون ویژة مجلس به ریاست ایشان تک تک حرف ها شنیده و به رای و نظر گذاشته شده است.

سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد نظر نظام، در جلسه مجلس شورای اسلامی در روز تصویب برجام در مجلس و در جلسه خصوصی روز قبل از آن، معروف خاص و عام است و عجیب است که حافظة ملت و همکاران خود را این قدر کوتاه تصور کرده‌اند. بنابراین تنها در صورتی می‌توانند بگویند برجام اراده نظام نبوده که خود و اقلیت همفکرانشان را معادل نظام بدانند.

نگاهی به اعترافات مذاکره‌کنندگان دیگر کشورها در کنار اسناد منتشره در کتاب «راز سر به مهر» نشان می‌دهد که اتهام نخواندن برجام دروغی جفاکارانه است. فراتر از آن، کتمان نقش وزیر امور خارجه در نگارش برجام نمایانگر مطالعه نکردن اسناد و اظهارنظر بر اساس شایعات و فضاسازی‌ها و در جهت برسازی ذلت برای ملت قهرمان ایران است.

در مورد حضور آمانو مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون مزبور نیز آقای زاکانی روایتی را تعریف می‌کنند که باعث انبساط خاطر شد. تقاضا می‌شود نوار کامل آن جلسه را نیز جهت مشاهده توسط ملت شریف ایران در اختیار صدا و سیما قرار دهند.

از آقای زاکانی که خود را در معرض انتخاب توسط مردم بزرگ ایران قرار داده اند انتظار می‌رود بابت نشر این اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در آستانه انتخابات، عذرخواهی کنند، تا نیاز به طرح شکایت و پیگیری از طریق مراجع قانونی نباشد.

همچنین کانال نورنیوز نیز درباره این ادعاهای زاکانی نوشت: یک منبع نزدیک به دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری در واکنش به نقل قول ذکر شده از سوی علیرضا زاکانی کاندیدای ریاست جمهوری در موضوع پرونده برجام گفت دریابان شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و عضو کمیته ۵ نفره برجام، هیچگونه صحبتی با آقای زاکانی پیرامون فرآیند و نحوه پیشبرد پرونده برجام از سوی هیئت ۵ نفره نداشته است.

حمایت وزیر سابق نفت از پزشکیان

بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت در توئیتی درباره پزشکیان نوشت: ‌از اوایل سال ۱۳۸۰ که آقای ‎دکتر پزشکیان مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده گرفتند به مدت ۴ سال در دولت آقای خاتمی با ایشان همکار بودم و پس از آن هم در مسئولیت هایی که در سطوح مختلف برعهده داشتند با ایشان در ارتباط بودم و بر این اساس، به شرافتمندی، درستکاری و راستگویی ایشان و نیز‌به شجاعت و شهامتشان در بیان حق و دفاع از آن شهادت می‌دهم و مسئولیت این گفته خود را نیز در برابر ملت ایران در دنیا و آخرت می‌پذیرم. این در حالی است که اینجانب در موقعیتی هستم که هیچ مسئولیتی را در هیچ دولتی نخواهم پذیرفت.

‌با توجه به آنچه که گفتم، " برای ایران" عزیز، رأی من در انتخابات به آقای دکتر پزشکیان است. از خداوند بزرگ برای ایشان، موفقیت و برای همه مردم، روزهای بهتر مسئلت می‌کنم. 

محمدتقی کروبی، فرزند احمد کروبی، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: #برای_ایران
به تعبیر زیباى مرحوم سهراب سپهرى؛ ‌چه کسى مى گوید پشت این ثانیه ها تاریک است، ‌گام اگر برداریم روشنى نزدیک است.

بیانیه جدید محمود احمدی نژاد

دفتر محمود احمدی نژاد با صدور بیانیه‌ای، هرگونه حمایت و جانبداری او از هر یک از کاندیداهای انتخابات پیش رو را قویا تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: طی روزهای اخیر بعضی از افراد و جریان‌های سیاسی با بیان اظهاراتی خلاف واقع و صدور بیانیه‌هایی جعلی چنین وانمود می‌کنند که جناب آقای دکتر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای خاصی حمایت می‌کنند.

بدین وسیله به اطلاع عموم مردم شریف ایران می‌رساند که جناب آقای دکتر احمدی نژاد در انتخابات پیش رو مطلقا و قطعا از هیچ فرد و هیچ جریانی حمایت نکرده و نخواهند کرد.

بدیهی است هر نوع سوءاستفاده و به هر ترتیب و شکل از نام و محبوبیت ایشان در رقابت های انتخاباتی مصداق بارز بی‌اخلاقی و دروغ‌پردازی است.

چهار برای یک؟ قالیباف از کناره‌گیری نامزدهای جبهه انقلاب گفت 

محمدباقر قالیباف در بخشی از اظهارات خود در میزگرد سیاسی، درباره احتمال کناره‌گیری نامزدهای جبهه انقلاب به نفع یکی گفت: بنده جز کسانی هستم که روزگذشته به ستادهای انتخاباتی خود دو نکته را متمرکز شدم، یک اخلاق را رعایت کنید، دوم حتما جبهه انقلاب باید تا قبل 8 تیر به یک کاندیدا برسند، حتما یک عقلانیت، گذشت و محبت در جبهه انقلاب وجود دارد.

حمله منصور ارضی به پزشکیان

از دیگر حواشی انتخاباتی امروز، حمله مداح معروف به نامزد مخالف طرح نور بود. 

منصور ارضی مداح مشهور پایتخت که به مواضع خاص مشهور است، در حاشیه مراسم دعای عرفه امروز تهران، با انتقاد از موضع مسعود پزشکیان درباره گشت ارشاد و طرح نور گفت: نیروی انتظامی زحمت می‌کشد تا طرح نور را اجرا کند، بعد آن دیوانه می‌آید و می‌گوید طرح نور نیست و طرح سیاه است، این می‌خواهد بیاید و رئیس جمهور ما بشود؟!