به گزارش اکوایران،  نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امروز دوشنبه، ۲۸ خرداد، در حال برگزاری است. این مناظره با موضوع اقتصادی برگزار می‌شود.

ورود نامزدها به صداوسیما: زاکانی با تاکسی برقی آمد

استقبال از کاندیداهای انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در مسجد بلال و ادای احترام به شهدای گمنام آغاز شد. نامزدهای انتخابات، به جز علیرضا زاکانی که با تاکسی برقی جدیدی که هفته پیش رونمایی شد، به صداوسیما آمد، با خودروهای ساخت داخل کشور وارد صداوسیما شدند. مصطفی پورمحمدی اولین کاندیدایی بود که وارد صداوسیما شد.

محمدباقر قالیباف همراه نوه‌اش در آیین استقبال شرکت کرد. سعید جلیلی نیز با خودروی تیبای مشهورش وارد صداوسیما شد.

پس از قرعه‌کشی به منظور مشخص شدن صندلی هر یک از کاندیدا، نماز جماعت نامزدان ریاست جمهوری پیش از شروع مناظرات در سازمان صداوسیما برگزار شد. این نماز به صورت مستقیم پخش شد.

تاخیر در شروع مناظره

درحالی که حدود 20 دقیقه از ساعت 8 شب، ساعت رسمی اعلام شده برای مناظرات گذشته است، مناظره آغاز شد. البته با طی تشریفات عملا مناظره‌ها از ساعت ۸:۴۰ دقیقه انجام شد - موضوعی که البته اعتراض به آن را می‌شد در فضای مجازی دید.

پاسخ نامزدها به سوال اول

قاضی‌زاده هاشمی: جدی‌ترین کار دولت اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌ها است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، به عنوان اولین نامزدی که مناظره را آغاز کرد، خود را نماینده و ادامه‌دهنده دولت سیزدهم دانست. 

  • تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی  نیازمند سرمایه‌گذاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار است، آن هم به شرط کنترل ناترازی انرژی.

  • جدی‌ترین کار در دولت اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌ها است. اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و به بخش خصوصی نیز اعتماد نشده است.

قالیباف: رییس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

  • یکی از مهمترین وظایف رییس جمهور توجه و تحول در حوزه اقتصاد بویژه برای خانواده‌های محروم، کارگران، کارمندان، پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند، است.

  • جامعه ایران در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذراند. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما ۲۶ برابر بود. برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است، باید اجرا شود.

پزشکیان: برخی کارشناسان اسمشان کارشناس است ولی واقعا کارشناس نیستند.

  •  برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم مشارکت همه گروه‌ها را همراه کنیم هر چقدر هم برنامه درست بنویسیم مثل برنامه‌های قبل معطل می‌ماند.

  • برخی کارشناسان اسمشان کارشناس است ولی واقعا کارشناس نیستند.

  • امکان ندارد بدون ارتباط با دنیا بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.

جلیلی:سوالات صداوسیما ایراد دارد

  • سوالات صداوسیما ایراد دارد؛ نباید در برنامه و رشد هشت درصد اقتصادی تردید کرد، چون قانون است.

  • رشد اقتصادی ۸ درصد محقق می شود، به شرط اینکه فرصت‌های کشور را بشناسید.

زاکانی:مشکل اقتصاد ایران، تحریم‌های امریکا نیست

  • واقعا مشکل اساسی اقتصادی ایران، تحریم‌های امریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

  • باید از اقتصاد ایران دلار زدایی شود.

پورمحمدی: ده سال است که در لیست سیاه هستیم

  • مردم با گوشت و پوست خود مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند. 

  • پورمحمدی به گفته زاکانی واکنش نشان داد: می‌گویند تحریم مهم نیست، اما ساده از آن می گذرند.

  • ده سال است که در لیست سیاه هستیم و تمام روابط تجاری ما قفل شده  است.

سخنان نامزدها در چهاد دقیقه دوم سوال اول

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم مناظره، عنوان کرد باید دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم. او با انتقاد از پورمحمدی گفت: نسخه‌های کلی فایده ندارد و مردم باور نمی‌کنند و موجب رشد منفی در اقتصاد در دهه نود شد.

محمدباقر قالیباف نیز ضمن تایید صحبت‌های پزشکیان و پورمحمدی عنوان کرد که بهره‌وری می‌تواند نیمی از رشد هشت درصدی اقتصاد را بسازد.

مسعود پزشکیان در مقابل اظهارات زاکانی، تحریم را فاجعه دانست و اظهار داشت که رشد اقتصادی در هیچ کشوری بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی محقق نمی‌شود. او با اشاره به وعده سرمایه‌گذاری چین در ایران عنوان کرد که چین گفته است بدون FATF به ایران نمیاییم.

علیرضا زاکانی خظاب به پزشکیان عنوان کرد که شما نکات کلی بیان کردید؛ همه چیز را به همه چیز گره‌زدید تا بگویید «نمی‌توانیم». اگر می‌گویند «نمی‌توانیم» تعجب می‌کنم چطوری نامزد شده‌اند.

او همچنین در پاسخ به ادعای 25 برابری نقدینگی قالیباف، گفت: من می‌گویم نقدینگی مفید است مساله این است که نقدینگی به کجا برود.

زاکانی همچنین خطاب به پورمحمدی عنوان کرد که حرف‌های قشنگی می‌زنید اما راه را اشتباه رفته‌اید.

پورمحمدی در انتقاد از قالیباف عنوان کرد که کشور دو سال در مجلس یازدهم و دوره دولت رییسی، بدون برنامه بود.

او نیز مانند پزشکیان و برخلاف زاکانی تحریم را بسیار مهم دانست.

چهار دقیقه اول پاسخ به سوال دوم

قاضی‌زاده هاشمی خود را ملزم به اجرای برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی دانست.

محمدباقر قالیباف برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی بهره‌وری را نسبت به سرمایه‌گذاری در اولویت قرار داد. او در ادامه نیز همانند پزشکیان و پورمحمدی، تحریم را اثرگذار دانست و عنوان کرد دستگاه دیپلماسی باید لغو تحریم‌ها را دنبال کند.

مسعود پزشکیان نیز در صحبت‌هایش اظهار داشت: ادعا می‌کنند اگر قدرت پیدا کردیم، فلان کار را می‌کنیم و نتوانستند، اینها باید محاکمه بشوند.

سعید جلیلی نیز خطاب به پورمحمدی عنوان کرد که آقای پورمحمدی در دولتی که شما حضور داشتید، به برنامه اعتقادی نداشتند. دولت روحانی گفت اگر فلان توافق امضا نشود، حقوق اسفند را نمی‌توانیم بدهیم.

علیرضا زاکانی نیز خطاب به قالیباف اظهار کرد: فراتر از قانونگذاری به بسترسازی نیاز است. او خطاب به دیگر کاندیدا گفت «روی هوا» حرف نزنید. چرا دقت نمی‌کنید یک عده دارند با مردم می‌جنگند.

مصطفی پورمحمدی نیز به تورم چند سال اخیر اشاره کرد و عنوان کرد که تورم بالای ۴۰ درصد است؛ مگر می‌شود با این تورم، ثبات ایجاد کرد. او همچنین گفت بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد.

چهار دقیقه دوم سوال دوم: اولین «بگم بگم» مناظرات

قاضی‌زاده هاشمی در دور چهارم عنوان کرد که کشورهایی که از توصیه‌های بانک جهانی استفاده کرده‌اند وضعشان بدتر شد. او پرسید یک نمونه از کشورهای در حال توسعه را نام ببرید که با استفاده از توصیه‌های بانک جهانی پیشرفت کرده باشد.

قالیباف با اشاره به دوره 12 ساله شهرداری‌اش گفت: پشتیبانی لازم را هم نداشتم از سوی دولت، اما من ۱۷۰ کیلومتر مترو احداث کردم.

مسعود پزشکیان خود را تنها کاندیدایی دانست که هنگام کاندیداتوری برنامه خود را اجرای برنامه هفتم دانست. او در ادامه اظهار کرد: اینهایی که می گویند ما می‌توانیم پس چه شد؟ مگر قرار نبود یک میلیون خانه بسازند؟ مگر قرار نبود با یک میلیون تومان، شغل ایجاد کنید؟ مگر آقای قاضی‌زاده نمی‌گفت در سه روز مشکل بورس را حل می‌کنم؛ پس چه شد؟ 

علیرضا زاکانی خطاب به پورمحمدی عنوان کرد که شما اصرار دارید سیاست خارجی را به اقتصاد گره بزنید. او همچنین ادامه داد: آقای پورمحمدی، شما در دولتی حضور داشتید که دیپلماسی التماسی را تجربه کردیم.

پورمحمدی در پاسخ زاکانی گفت: افتخار می‌کنم در هر دولتی که بودم برای خدمتگزاری مردم بوده است. او در ادامه عنوان کرد که ما هر روز در کشور با دعوا و اختلاف مواجهیم.

پور محمدی در پایان با اشاره به حکم شهرداری قالیباف عنوان کرد که حکم شهرداری آقای قالیباف را من صادر کردم. با اینکه مخالفت‌هایی وجود داشت اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم. اما این‌طور نیست که شهرداری مسئله نداشته است. 

این شاید اولین باری بود که یکی از نامزدها در مناظرات این انتخابات به فضای «بگم، بگم» نزدیک شد.

پرسش سوم درباره تورم

پاسخ نامزدها به مساله تورم کم‌وبیش نزدیک به هم بود. البته دو استثنا مهم در این میان زاکانی و جلیلی بودند. نفر اول بر ایده هدایت نقدینگی تاکید می‌کرد و دلارزدایی، حتی او از پشتوانه کردن طلا برای یارانه‌ها گفت. نفر دوم -سعید جلیلی- اما بر این موضوع پا فشرد که این ارز -بخوانید دلار- علت تورم است.

این دو ایده هرچند در فضای رسانه‌ای داخلی پربسامد است اما با نقد دست‌کم جریان اصلی علم اقتصاد روبه‌رو است. در روزهای پیش اکوایران گزارشی داشت درباره مشخص شدن نامزد مورد نظر دلازدایان که آن را می‌توانید اینجا ببینید.

نکته قابل توجه در این بخش اما تسلط پورمحمدی بر بحث‌ها مربوط به تورم و نقدینگی بود.

جمع‌بندی

آخرین مرحله دور اول مناظره بخش جمع‌بندی بود. هر نامزد حدود شش دقیقه برای این کار فرصت داشت.

نفر اول قاضی‌زاده هاشمی بود. او در زمان جمع‌بندی -هم‌چون شروع بحثش- خود را ادامه دولت ابراهیم رئیسی معرفی کرد. قاضی‌زاده هاشمی در آخرین زمانش حملات تندی به دوره روحانی کرد و در آن هم به پزشکیان انتقاد کرد. 

قالیباف اما مناظره اول با کسی درگیری نشد. او در جمع‌بندی خودش نیز بر ادبیات مدیریتی‌اش تاکید کرد؛ ادبیاتی که لازمه کشور را مدیری مقتدر و کارآمد عنوان می‌کند.

پزشکیان در جمع‌بندی مطلبی از پیش آمده خواند. منسجم‌ترین بحث پزشکیان در مناظره اول جمع‌بندی او بود که البته از پیش آماده بود. در انتها هم پزشکیان تاکید کرد که علاقه‌ای ندارد در مناظره وارد بازی حمله به دیگری بشود. او دوباره تاکید کرد که کشور با کم‌کردن تنش و اختلافات است که به پیش می‌رود.

جلیلی هم امشب با دیگر نامزدها درگیر نشد. او هم در جمع‌بندی بحث‌های سابق خودش را تکرار کرد و از فرصت‌های فراوان پیش‌روی کشور گفت.

زاکانی در جمع‌بندی خود تاکید کرد که کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور بشود باید هم عرضه داشته باشد و هم برنامه. او دوباره نامی از پزشکیان آورد و خطاب به او از آن‌چه او دستاوردهای داخلی می‌دانست، گفت. به‌عبارتی زاکانی هم‌چون شروع حرف‌هایش در این مناظره تاکید کرد که مشکل اصلی تحریم‌ها نیست.

زاکانی دوباره ایده یارانه‌های پشتوانه طلایی خودش را نیز تکرار کرد. 

پورمحمدی یکی از موفقان مناظرات امشب بود. او به لطف تسلطی که بر کلام داشت و البته ذهن منسجمی که در خصوص برخی موضوعات داشت توانست خود را کمی از دیگر نامزدها متمایز کند.

او در جمع‌بندی خود ابتدا از دیگر نامزدها به‌خاطر گفت‌وگویی که شکل گرفت تشکر کرد.

پورمحمدی هم‌چون پزشکیان، بخشی از جمع‌بندی خودش را از رو خواند. پورمحمدی در مناظره امشب بر انسجام نظری یا به‌تعبیر خودش منظومه فکری رییس جمهور تاکید داشت. او این موضوع را دوباره در جمع‌بندی تکرار کرد.