به گزارش ایران، یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1403 و سرانجام، فرصت تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید.

 از ساعت ۸ امروز (پنجشبه، 7 تیر)، مهلت تبلیغات نامزدها و طرفداران آنها به پایان رسید و هرگونه تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی ممنوع است.

گفتنی است، این تبلیغات از روز ۲۰ خرداد پس از بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان و اعلام اسامی از سوی وزارت کشور آغاز شده بود و کاندیداها فرصتی 18 روزه داشتند تا تلاش خود را برای معرفی و کسب آراء مردم در این رقابت 6 نفره به ثمر برسانند.

بر اساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، هرگونه تبلیغات در فاصله ۲۴ ساعت تا شروع انتخابات ممنوع است و انتخابات از ساعت ۸ صبح روز هشتم تیر در سراسر کشور آغاز می‌شود.

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور تاکید کرده است هرگونه تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی در روز هفتم تیر ممنوع است.

رصد فضای مجازی برای تبلیغات نامزدها

وحید  مجید، رئیس پلیس فتا فراجا در این رابطه گفته: بر اساس اعلام ستاد انتخاباتی کشور مبنی بر پایان تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، رصد هر گونه فعالیت‌های مرتبط با موضوع در فضای سایبر توسط پلیس فتا در حال اجرا می‌باشد.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات نیز گفت: در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بازه زمانی برای انصراف نامزد پیش‌بینی نشده است.

او البته ادامه داد : تقاضای ما از نامزدها این است اگر می‌خواهند انصراف بدهند، امروز را زمان پایانی قرار بدهند که بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم. در انتخابات مجلس بازۀ زمانی برای انصراف ۷۲ ساعت قبل از روز رای‌گیری است.

اطلاعیه شماره ۷ ستاد انتخابات کشور

متن اطلاعیه شماره ۷ ستاد انتخابات کشور که صبح روز پنجشنبه ( هفتم تیرماه ۱۴۰۳ ) منتشر شد به این شرح است:

«بسمه تعالی

در راستای اجرای تبصره ماده «۵۵» قانون انتخابات ریاست جمهوری، به آگاهی ملت شریف ایران اسلامی می­ رساند، آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری انصراف خویش را در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۶ به وزارت کشور اعلام نموده­ ‌اند.

لذا اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به شرح زیر می­ باشد:

 مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- کد نامزد ۲۲

 مصطفی پورمحمدی- فرزند حسین- کد۳۳ نامزد

 سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- کد۴۴

 علیرضا زاکانی- فرزند حسین- کد نامزد ۵۵

 محمدباقر قالیباف-  فرزند حسین- کد نامزد ۷۷»   

کشور کانادا با برگزاری انتخابات ایران مخالفت کرد

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۳ تا ۴ ناظر از شورای نگهبان در هر شعبه حضور دارند. بار اصلی اجرا و نظارت بر انتخابات بر عهده عوامل اجرایی و نظارتی است.

بنا به اعلام وی، رأی گیری در داخل و خارج از کشور در یک روز انجام می‌شود، مدت زمانش ۱۰ ساعت است و قابل تمدید است. تفاوتی میان شعب داخل و خارج نیست و سازوکار‌های قانونی اعمال خواهد شد.

پیش‌بینی خاصی درباره مهلت انصراف نامزد‌ها در قانون انتخابات ریاست جمهوری نشده است.

در صورت انصراف در روز انتخابات هم، بر اساس قوانین و مقررات اقدام خواهد شد؛ در دوره‌های پیشین هم تا شب انتخابات انصراف اتفاق میفتاد.

بیشتر مراحل انتخابات الکترونیکی است، اما با توجه به کمبود زمان، اگر انتخابات به دور دوم هم برود، مرحله دریافت رأی الکترونیکی نیست.

لازم به ذکر است که کشور کانادا با برگزاری انتخابات ایران مخالفت کرده است.

انصرافی‌های انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری

شب گذشته نیز امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در فضای مجازی از انصراف خود خبر داد. او نوشت: «به‌منظور حفظ انسجام نیروهای انقلاب و در پاسخ به درخواست مکتوب شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب و برخی از علما و دلسوزان از ادامه مسیر انصراف داده، امیدوارم سه برادر دیگرم نیز در فرصت باقیمانده اجماع نموده تا جبهه انقلاب تقویت گردد.»

زاکانی تا آخر نماند

علیرضا زاکانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت:

تا پایان زمان قانونی رقابت ماندم اما تداوم راه شهید رئیسی مهم‌تر است.

از جلیلی و قالیباف می‌خواهم وحدت کنند و مطالبۀ به‌حق نیروهای انقلاب را بی‌پاسخ نگذارند و مانع از تشکیل دولت سوم روحانی شوند.

از مردم عزیز و هواداران سپاس‌گزارم و از ملامت‌ها نمی‌هراسم.