به گزارش اکوایران، در رسانه‌ها عمدتا از خبرنگاران انتظار می‌رود اصل بی‌طرفی را در پوشش اخبار رعایت کنند. این مسئله در زمان برخی از رویدادهای سیاسی نظیر دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، تشدید می‌شود.

با این حال، بسیاری از رسانه‌ها در گزینش خبرها و همچنین نحوه تنظیم و پوشش آن‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که سوگیریِ آن‌ها را نشان می‌دهد.

در رسانه‌ها، سوگیری به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال، برخی رسانه‌ها به صورت نامحسوس یا علنی، از یک نامزد بیشتر حمایت می‌کنند. برخی اوقات، رسانه‌ها اقدام به حذف برخی خبرها می‌کنند و از این طریق سوگیری خودشان را نشان می‌دهند.

پوشش خبرهایی که به نفع یک نامزد ریاست‌جمهوری است و همچنین اعلام بیانیه و رویکردهای مثبت یک نامزد هم می‌تواند سوگیری رسانه‌ها را به نمایش بگذارد.

گزینش واژه‌ها و کلمات، قرار گرفتن اخبار مربوط به نامزدها در بخش‌های مختلف سایت خبری، استفاده از صفت‌های مثبت یا منفی، انتخاب زاویه پرداخت به خبر و زیر ذره‌بین قرار دادن برخی از نامزدها، جزو اقدامات سوگیرانه در رسانه‌ها به شمار می‌آید.

یکی از مشکلاتی که از سوگیریِ رسانه‌ها به وجود می‌آید، تشدید فضایی دو قطبی یا چندقطبی در جامعه است. برای مثال، وقتی رسانه‌ها به صورت جناحی، از احزاب مختلف حمایت می‌کنند، به چندقطبی شدنِ فضای جامعه دامن می‌زنند.

برخی از رسانه‌ها اصول و قوانینی برای خود در نظر می‌گیرند تا بتوانند به اصل بی‌طرفی پایبند بمانند. از یک‌سو بحث آزادی رسانه‌ها در میان است و از سوی دیگر، سوگیریِ آن‌ها می‌تواند منجر به ارائه اخباری با دقت پایین یا حتی نادرست شود.

مخاطبان می‌توانند از طریق بالا بردن میزان سواد رسانه‌ای خود و بهره‌گیری از منابع متعدد و همچنین از طریق اقداماتی نظیر راستی‌آزمایی، با سوگیریِ رسانه‌ها مقابله کنند.

در ویدیوی بالا به مهم‌ترین رسانه‌ها در آمریکا پرداخته شده و توضیح داده شده که هر کدام طرفدار چه کسی هستند، ترامپ یا بایدن؟