به گزارش اکوایران، مناظره ترامپ و بایدن به تیتر اصلی رسانه‌های جهان در روز جمعه تبدیل شد. تقریبا همه رسانه‌ها و تحلیل‌گران یک‌صدا بر این باور بودند که بایدن عملکردی بسیار ضعیف در این مناظره از خودش به نمایش گذاشته است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی به تماشای این مناظره نشسته‌اند و سپس گفته‌اند تماشای آن بسیار سخت و دشوار بود چرا که می‌توانستند افول بایدن را به چشم ببینند.

مهم‌ترین مسئله در حال حاضر «سن» بایدن است. بایدن سه سال و هفت ماه از ترامپ بزرگ‌تر است، با این حال به نظر می‌رسد در این مناظره عملکرد بایدن به قدری ضعیف بوده که این شکاف بسیار بیشتر به چشم می‌آمده است.

بایدن طی این مناظره، به سختی می‌توانست کلمات و جملات کامل را ادا کند و برخی اوقات به قدری غیر واضح و مبهم حرف می‌زد که ترامپ او را دست می‌انداخت و می‌گفت: «من که نفهمیدم چی گفت، مطمئنم خودش هم نفهمید!»

به دنبال این مناظره و واکنش‌ها نسبت به آن، بحرانی در ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها در آمریکا به وجود آمد. برخی از دموکرات‌ها برای توجیه کردنِ وضعیت بایدن در این مناظره، گفته بودند که بایدن به تازگی سرما خورده بود.

با این حال، بسیاری از دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر با بایدن به بازی در انتخابات ادامه دهند، حتما از ترامپ شکست می‌خورند. در عین حال، برای تغییر گزینه و ارائه جایگزین برای بایدن از طرف دموکرات‌ها، خیلی دیر شده است. این قضیه تنها در صورتی ممکن خواهد بود که بایدن خودش تصمیم به کناره‌گیری بگیرد.

آیا بایدن به نفع دموکرات‌ها و برای شکست دادنِ ترامپ، بازی انتخابات را ترک خواهد کرد یا همچنان اصرار خواهد داشت که در این رقابت به مبارزه با ترامپ ادامه دهد؟

در ویدیوی بالا به واکنش‌ها نسبت به مناظره نخست میان ترامپ و بایدن پرداخته شده و سپس واکنش اخیر بایدن نسبت به کناره‌گیری‌اش آورده شده است. این ویدیو را ببینید و بخشی از سخنان بایدن و ترامپ را بشنوید.