به گزارش اکوایران، طالبان در آگوست ۲۰۲۱ با خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، قدرت را در این کشور در اختیار گرفت.

طالبان با این شرط قدرت را در اختیار گرفت که به محلی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل نشود و در نتیجه مشکلی برای کشورهای همسایه‌اش هم ایجاد نکند.

با این حال، منتقدان می‌گویند این اتفاق در عمل رخ نداده و طالبان نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند. یکی از مهم‌ترین مسائل در حال حاضر، مسئله زنان است.

منتقدان و معترضان می‌گویند زنان در این کشور به دلیل حکمرانی نامطلوب طالبان، آینده‌ای ندارند و از حقوق اولیه خود محروم می‌شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از منتقدان به طالبان، با دیدار نمایندگان ملل متحد مخالف بوده‌اند و گفته‌اند این دیدار صرفا به طالبان مشروعیت بخشیده است.

بسیاری از کشورهای همسایه و نزدیک افغانستان هنوز تکلیف خود را با این گروه مشخص نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که به دنبال راهی برای ارتباط گرفتن با این کشور و تامین امنیت مرزهای خود هستند.

به‌رغم این مسائل، طالبان به دنبال رایزنی با مقامات کشورهای مختلف است تا بتواند به خودش و حکمرانی‌اش در خاک افغانستان مشروعیت ببخشد. حتی به تازگی سخنگوی این گروه اعلام کرده که عربستان می‌خواهد هر چه سریع‌تر سفارت خود را در کابل بازگشایی کند.

نمایندگان سازمان ملل می‌گویند گفت‌وگو تنها راه حل است و باید با نمایندگان طالبان گفت‌وگو کنند اما از آن‌جا که طالبان شروطی گذاشته و یکی از این شروط، حذف گروه‌های جامعه مدنی از جمله فعالان زنان است، این مسئله با اعتراضات این فعالان مواجه شده است.

در ویدیوی بالا به حواشی نشست اخیر طالبان با نمایندگان سازمان ملل پرداخته شده است.