به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دیشب در اولین مناظره خود برای مرحله دوم انتخابات موضوع فروش نفت و میزان و قیمت آن را مطرح کردند. 

در بخشی از مناظره دیشب پزشکیان از جلیلی درباره قیمت نفت سوال کرده که جلیلی نرخ آن را براساس بودجه 1403 دانست. 

جلیلی قیمت نفت صادراتی ایران را مطابق با قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام کرده و گفته ممکن است 80 یا 100 دلار نفت را بفروشیم. از سویی او میزان فروش نفت را 2 میلیون بشکه دانست. پزشکیان هم انتقاداتی درباره شفاف‌ نبودن،‌ میزان فروش و قیمت نفت ایران مطرح کرد.

واکنش وزیر نفت فعلی 

این صحبت‌ها با واکنش‌های زیادی همراه بود و امروز جواد اوجی وزیر نفت در این باره اظهار کرد: اکنون به 17 کشور نفت می‌‌‌فروشیم، ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همین‌گونه بودند.

اوجی مدعی شده: والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است و هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.

وزیر نفت اعلام کرد: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

براساس اظهارات اوجی، تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته و صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید و با رشد ۳.۵ برابری مواجه شدیم.

وزیر نفت درباره مصارف فروش نفت در دولت سیزدهم نیز اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بود و در هفته‌ها و ماه‌های نخست، دیگر وزرا از وزارت نفت می‌خواستند فروش نفت با سرعت افزایش یابد تا کسری بودجه جبران شود. خزانه کشور نیز خالی بود که حرکت را برای افزایش تولید و صادرات نفت آغاز کردیم.

ماجرای تخفیف نفتی ۲۶ میلیون دلاری ایران به چین

مجیدانصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز درباره همین موضوع نفت بحث‌هایی مطرح کرده بود: وقتی سوال می‌کنیم نفت را با چه قیمتی می‌فروشند؛ می‌گویند اینها محرمانه است، پول به کدام حساب واریز می‌شود؟ می‌گویند امریکا بانک را تحریم کرده اما پول‌ها برمی‌گردد. از چه طریقی برمی‌گردد؟ می‌گویند: صرافی‌ها؛ صرافی‌ها متعلق به چه کسانی است؟ محرمانه است. بخش عمده پول کجاست؟ همه در یک کشور است. آن کشور پول را می‌دهد؟ خیر، فقط می‌توانیم کالا وارد کنیم. کالا را چه کسی وارد می‌کند؟ بازهم نمی‌گویند.

انصاری عددی هم درباره حدود تخفیفی که روی بشکه نفت داده می‌شود مطرح کرده بود: گروهی با نام دور زدن تحریم می‌گویند جاده را باز نکنیم ما جاده فرعی ساختیم و روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌برند. ما پرسیدیم به چه قیمتی می‌فروشید؟ ۱۵ تا ۳۰ دلار در هر بشکه و میانگین ۲۰ دلار در هر بشکه تخفیف می‌دهند. روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت ضربدر ۲۰ دلار؛ یعنی اینکه روزانه ۲۶ میلیون دلار از پول مردم ایران، کشاورزان و اعضای کمیته امداد به خریدار انحصاری نفت تخفیف می‌دهند.

گزارش رسانه‌های خارجی از میزان صادرات نفت ایران به چین

نیمه دی سال گذشته بود که خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از رویترز خبر داد که صادرات نفت ایران به چین متوقف شده تا قیمت نفت خام افزایش پیدا کند.

از سویی رویترز ادعا کرده بود تخفیف نفتی ایران به چین پس از کاهش 8.5 دلار به 4.5 دلار رسیده که باعث افزایش 3.8 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در سال 2024 خواهد شد.

در سال 2023 چین مقصد 91 درصد از فروش نفت ایران در شرایط تحریم بوده و ارز نفتی ایران در چین مهمترین منبع کشور برای واردات کالاهای اساسی است. 

 

فارس در این گزارش به آمار موسسه کپلر اشاره کرده که در آن از افزایش میزان فروش نفت ایران به چین بعد از امضای سند همکاری 25 ساله خبر داده و اعلام کرده که در سال 2023 به یک میلیون و 235 هزار بشکه در روز رسیده که 4 برابر میزان فروش در سال 2020 است.