به گزارش اکوایران، روابط عمومی کل سپاه پاسداران امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و یکی از محافظان وی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب به ایران آمده بودند، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

اکنون مقامات داخلی به ترور هنیه واکنش نشان دادند و شهادت او را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب

در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کرد: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران! 

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای

10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446

 رئیس جمهور تسلیت گفت

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم در واکنش به ترور هنیه گفت:«مروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. شهادت هنر مردان خدا است.

پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

«إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»

واکنش سعید جلیلی به ترور شهید هنیه 

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی، در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفته و اعلام کرد که پیکار پیوسته او در برابر دشمن و همراهی همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبدیل کرد.

پیام تسلیت پورمحمدی در پی شهادت اسماعیل هنیه

پورمحمدی نوشت: «تردید نداریم سرنوشت سختی بزودی در انتظار جنایتکاران و حامیان آنان است، منتظر بمانند. ملت قهرمان فلسطین و انقلاب اسلامی ایران مسیر پیروزی را با قدرت و سرعت بیشتری ادامه خواهند داد.»

آیت‌الله جنتی:جبهه جهانی مقاومت باصلابت‌تر به مسیرش ادامه خواهد داد

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در پی جنایت تروریستی را به امت اسلامی و به ویژه مجاهدان جبهه جهانی مقاومت تبریک و تسلیت گفت.

آیت‌الله جنتی در همین رابطه اظهار داشت: جبهه جهانی مقاومت محکم‌تر و با صلابت‌تر از گذشته به مسیرش ادامه خواهد داد. مجاهدان متعلق به این جبهه به فطرت پاک خویش لبیک گفته‌اند و در مسیر آزادگی، جهاد می‌کنند و برای این مجاهدان خداباور، شهادت در راه آرمان‌های مقدس‌شان، رستگاری ابدی است.

پیام تسلیت لاریجانی

علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب گفت:«شهادت رهبر رشید حماس، برادر مجاهد اسماعیل هنیه را به ملّت نستوه فلسطین و مسلمانان تسلیّت عرض می‌کنم. اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحریک‌آمیز تغییر دهد.»

وزیر کشور: ترور هنیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

احمد وحیدی در پیامی به مناسبت ترور اسماعیل هنیه،آورده است: «شهید اسماعیل هنیه از سرداران آزادی‌خواه جبهه مقاومت بود که راه و رسمش تا ابد سرمشق مجاهدان اسلام خواهد بود.

 بی‌شک ترور شهید اسماعیل هنیه از سوی فرزندان راه مقاومت بی‌پاسخ نخواهد ماند و پیروز قطعی این میدان بنا بر وعده خداوند مجاهدان راه حق خواهند بود.»

آذری جهرمی: همه ما موظف به برقراری صلحیم

محمدجواد آذری جهرمی در توییتر خود نوشت:«مردم دنیا بدانند در روزی که رییس جمهور ایران در آغازین روز فعالیت خود، دنیا را به صلح و دوستی دعوت کرد، رژیم غاصب صهیونیستی در خاک ایران دست به اقدامی تروریستی زد.

اگر برای این غده سرطانی چاره جویی نشود، صلح در سراسر دنیا را به خطر خواهد انداخت. همه ما موظف به برقراری صلحیم.»

پیام تسلیت سید محمد خاتمی

سیدمحمد خاتمی هم به این ترور واکنش نشان داد و نوشت:

«بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی 

پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار دهها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه بود، نشانه دیگری 

از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم است؛ به خصوص وقتی که رنگ دولتی را به خود می گیرد.

از خداوند منان می خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه اش عاملی باشد در جهت رهائی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین بخصوص مظلومان غزّه.

برای روان پاک او و همه شهیدان راه عزت و آزادی آرزوی علو درجات دارم.»

ظریف: بقای نتانیاهو منوط به مرگ و نابودی است

محمدجواد ظریف در صفحه اجتماعی ایکس خود نوشت:«در حالی که جهان در سکوت نظاره گر نسل کشی اسرائیل و اقدامات مکرر تروریسم و ​​تجاوزگرانه آن رژیم است، نتانیاهو منطقه و جهان را به سوی پرتگاه فاجعه پیش می‌برد، درست در روز تحلیف رئیس جمهور پزشکیان، که مردم ایران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلی فرا می‌خواند و جهان به دنبال صلح، آرامش و همدلی باشد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید تا کنون متوجه شده باشند که بقای نتانیاهو در گرو کشتار، تخریب و هرج و مرج است.

شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود. ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.»

واکنش سید حسن خمینی به ترور هنیه

سید حسن خمینی نیز در واکنش به ترور بامداد امروز گفت:«شکست‌های پی‌درپی دشمن صهیونیستی در ۳۰۰ روز اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی، چهره خشن و پلشت این رژیم را که به تعبیر رهبر انقلاب «یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست» است، بیش از قبل نشان داده است.

امیدوارم این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.»

پیام تسلیت سخنگوی وزارت خارجه

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشور در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت:

« شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملتها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت می‌گویم. 

بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت. شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد. »

واکنش شهردار تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران شهادت هنیه را تسلیت گفت و نوشت: 

«بسم رب الشهدا و الصدیقین

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون

شهادت مبارز خستگی‌ناپذیر و شخصیت برجسته جبهه مقاومت اسلامی، شهید اسماعیل هنیه، به دست سفاک‌ترین قاتلان تاریخ را به محضر امام عصر (عج)، ولی‌امر مسلمین جهان، امت اسلامی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

آن شهید مجاهد که از جمله پرچمداران نهضت آزادی قدس شریف بود، بار‌ها در معرض شهادت قرار گرفت و صهیونیست‌ها، عاقبت وی را در مأمن خویش در تهران به شهادت رساندند. ملت ایران و مردم تهران قهرمان، ترور مهمان مبارز خویش را محکوم می‌کنند و یقینا تاوان سخت شهادت این قهرمان از سران رژیم منحوس صهیونیستی گرفته می‌شود.

صبح ظفر نزدیک است و پیام‌رسای مقاومت برای آزادسازی فلسطین، جهانی شده و نام مبارک شهید هنیه، در صحن مسجد الاقصی طنین انداز خواهد شد.»

ترور هنیه در دست بررسی است

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت:«این رخداد یک اقدام بزدلانه‌ای بود که بی‌شک بانیان آن پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد. موضوع در دست بررسی است و کمیسیون امنیت، اطلاعات لازم را در خصوص اقدامات و جلسات بعدی اعلام خواهد کرد.»

اسرائیل تاوان پس می‌دهد

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار پیامی ضمن محکومیت اقدام تروریستی که منجر به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس شد، نوشت:

«شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم به ویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می‌گویم. این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین‌المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است. 

چه احمق هستند آن‌ها که فکر می‌کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آن‌ها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.»