به گزارش اکوایران ،کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه کل کشور، در مصوبه ای مقرر کرده است، به مرور و طی ۵ سال شناسنامه ها حذف شده واطلاعات هویتی افراد در کارت ملی تجمیع شود. این طرح با همکاری سازمان ثبت‌احوال تدوین و در جلسه کمسیون تلفیق به تصویب اعضا رسیده است .

هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره تعیین بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها اعلام کرد ،قطعا الزام برای جدید کردن شناسنامه‌ها وجود دارد، در حالی که بازه زمانی برای آن تعریف نشده است اما توصیه می شود افراد هرچه سریع تر به مراکز خدمات الکترونیک مراجعه و نسبت به دریافت شناسنامه‌های جدید اقدام نمایند.

علت تعویض شناسنامه های جلدقرمز چیست ؟

 یکی از دلایل اصلی تعویض شناسنامه‌های قدیمی، ارتقاء امنیت این مدارک است. شناسنامه‌های جدید با استفاده از فناوری‌های نوین و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تر مانند استفاده از کاغذهای مخصوص و هولوگرام‌ها تولید می‌شوند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا امکان جعل و تقلب در این مدارک کاهش یابد و از این طریق هویت افراد به شکل بهتری حفاظت خواهد شد.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه 

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه عبارتست از اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه ۲ قطعه عکس جدید با زمینه سفید. در صورتی که تغییری در مشخصات هویتی رخ داده باشد (نظیر تغییر نام یا نام خانوادگی)، ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است. به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان برای تکمیل فرم‌های مربوطه نیز الزامی است. در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود همچنین اخذ درخواست تعویض شناسنامه صرفاً در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال انجام می‌شود.

ویژگی شناسنامه های جدید 

شناسنامه‌های جدید که در اندازه و شکل شبیه «گذرنامه» است، بر اساس گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال به ترتیب با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای صادر می‌شود. سازمان ثبت احوال در فاز اول این طرح برای نوزادان اقدام به صدور شناسنامه‌های رایانه‌ای کرد این شناسنامه‌ها با جلدی به رنگ سبز و بدون فضای عکس صادر می‌شود. همچنین ثبت احوال در این مرحله برای آن دسته از متقاضیانی که با رسیدن به سن ۱۵ سالگی برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود مراجعه کنند نیز شناسنامه‌هایی با جلد قهوه‌ای صادر می‌کند.

شناسنامه‌های جدید از نظر اطلاعات مندرج تفاوتی با شناسنامه‌های قبلی ندارند و تنها فضایی برای ثبت کد ملی دارد که در شناسنامه‌های قبلی وجود ندارد. ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی شناسنامه‌ها و درج مشخصات سجلی و هویتی افراد به صورت ماشینی از مهمترین ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید است و وجود لمینیت و الصاق هولوگرام در صفحه اول شناسنامه‌های رایانه‌ای از دیگر ویژگی‌های این شناسنامه‌ها است.