به گزارش اکوایران، امروز مسعود پزشکیان لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه داد. از میان لیست پیشنهادی رئیس دولت چهاردهم، نام علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش به چشم می‌خورد. وزارتخانه‌ای که در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان، مشکلات بازنشستگی فرهنگیان، رتبه‌بندی معلمان و... مواجه بود. اما کاظمی، گزینه پیشنهادی رئیس جمهور کیست؟ 

کاظمی متولد 1344 و اهل قائن از توابع استان خراسان رضوی است. در کارنامه تحصیلی او، سابقه تحصیلات حوزوی هم به چشم می‌خورد. او دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علومی اسلامی رضوی و کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد است.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم در سوابق تحصیلی خود مدرک کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد مشهد را هم دارد. 

سوابق اجرایی علیرضا کاظمی 

کاظمی در سوابق اجرایی خود هم فعالیت در آموزش و پرورش مشهد را دارد، هم تهران را. اما مسیر فعالیت او چگونه به تهران رسید؟ او پیش از این در سمت‌هایی همچون معاون پژوهش، برنامه‌ریزی منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاون آموزش فرهنگی دانشکده ثامن‌الحجج و رئیس گروه معارف دانشگاه فرهنگیان مشهد فعالیت داشت. 

او بعدها به تهران آمد. کاظمی در دی‌ماه 1396 با حکم محمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش ایران در دولت روحانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شد. 

اما مسیر کاری او به معاونت ختم نشد. او در دوره‌ای هم سرپرستی وزارتخانه را به عهده داشت. او در سال 1400 با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور شد. پس از او یوسف نوری سکاندار این وزارتخانه شد که بعد از مدتی او هم از این وزارتخانه استعفا داد و به دست رضامراد صحرایی رسید. 

پیش از این محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبردی دولت چهاردهم در جریان انتخاب کابینه گفته بود، با هدف جوانسازی دولت قرار است 60 درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنها هم زیر 50 سال باشند. از این منظر کاظمی هم پیش از این یکبار سکان وزارتخانه آموزش و پرورش را به عهده داشته و هم حدود 59 سال سن دارد. 

فارغ از این شروط، باید دید مجلس دوازدهم به علیرضا کاظمی برای وزارت رای اعتماد می‌دهد یا خیر. پیش از این علیرضا سلیمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته بود، هفته آینده 27 مرداد به صورت سه شیفت جلسه رأی اعتماد در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود. بر این اساس تا هفته آینده رأی اعتمادها به وزرا اعلام می‌شود.