به گزارش اکوایران، فهرست معرفی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس جمهور کشور توسط محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی امروز -21 مرداد- قرائت شد. بنا به اعلام قالیباف، از فردا صبح براساس جداولی که پیش‌بینی شده کمیسیون‌ها برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تشکیل می‌شود.

خبر مرتبط
فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شد

اکوایران: دولت طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارسال کرد.

زلزله ظریف

همه منتظر نظر معاونت راهبردی و البته رییس شورای راهبری در خصوص فهرست پیشنهادی کابینه بودند. اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد ظریف چنین واکنشی نشان دهد.

محمد جواد ظریف با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی توضیحاتی در خصوص اسامی معرفی شده داد و البته به نظر می‌رسد که تلویحا نیز از دولت پزشکیان خداحافظی کرد.

خبر مرتبط
ظریف از دولت پزشکیان رفت؟

اکوایران: امروز لیست کابینه پزشکیان به مجلس ارائه شد. اسامی معرفی شده حرف و حدیث‌هایی به‌وجود آورد اما همه منتظر نظر ظریف -رییس شورای راهبری و البته معاون راهبردی ریاست‌جمهوری- بودند. نظری که آخر وقت امشب در فضای مجازی منتشر شد.

بنابه اعلام «تجارت‌نیوز» اعلام نام اعضای کابینه و وزیران پیشنهادی اصلاح‌طلب دولت پزشکیان، با دودو نمایندگانی که عمده آنها پایداری بودند، روبه‌رو شد و با این کار مخالفت خود را اعلام کردند.

آن‌طور که برخی از رسانه‌ها می‌گویند، برخلاف آنچه دولت و برخی چهره‌های سیاسی از همراهی مجلس و دولت در تایید و رای اعتماد وزرا می‌گفتند، کار مسعود پزشکیان جهت رای اعتماد گرفتن برای وزرای دولتش در مجلس دوازدهم، بسیار سخت خواهد بود.

«دلیلی ندارد که کاسه داغ‌تر از آش شویم»

یکی از واکنش‌هایی که زیاد دیده شد به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی بر می‌گشت. او در خصوص ترکیب دولت پیشنهادی چهاردهم در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزی‌ها دارای دو یا سه "باگ" اساسی است.

با این حال، این در حوزۀ حقوق رئیس دولت است که همکاران خود را انتخاب کند. نامناسب بودن برخی همکاران رئیس جمهور در درجه نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعاً فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغ‌تر از آش شویم!

در دنیا معمولاً دست رؤسای دولت برای انتخاب همکاران خود کاملاً باز است. از طرفی مردم هم خیلی خود را درگیر انتخاب نوع همکاران رئیس‌جمهور نمی‌کنند و مطالبات خود را از  کلیت دولت طلب می‌کنند. در ایران اما بدبختانه دست رئیس‌جمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست و گروه‌ها و محافل سیاسی هم به طرزی خارج از قاعده خود را درگیر جزئیات این موضوع می‌کنند.

به هر حال، اگر این چند نفری که اصطلاحاً "باگ" کابینه به نظر می رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاست‌های اعلام شدۀ رئیس‌جمهور کرده باشند که چه بهتر، اما اگر احیاناً بخواهند ساز مخصوص خود را ناهماهنگ با ارکستر دولت بنوازند، آنگاه این به عهدۀ رئیس جمهور است که بخواهد تسلیم آنان شود یا آنکه قاطعانه به همکاری آنان خاتمه دهد.»

زیدآبادی همچنین، در نوشته‌ای دیگر، درخصوص عدم حضور گزینه‌ای از اهل سنت در کابینه پیشنهادی -برخلاف پیش‌بینی‌ها- واکنش نشان داد. زید‌آبادی نوشت: «امیدوارم آقای پزشکیان در معاونت‌های باقی‌مانده این بی‌التفاتی بی‌دلیل را جبران کند.»

«اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست!»

محمد فاضلی، جامعه‌شناس معروف و فعال در عرصه عمومی نیز تا لحظه حاضر واکنش مستقیمی به وزرای پیشنهادی نشان نداده است. البته او اظهار نظر یاسر عرب، نویسنده و مستندساز ایرانی را در کانال تلگرامی خودش بازنشر کرد.

جان کلام نوشته یاسر عرب این بود: «...وزیر کشور و وزیر آموزش پرورش و وزیر اطلاعات او را من نیز نمی‌پسندم. اما نمره‌ کلی کارنامه‌ معرفی وزاری او چیزی در حد خود اوست. هرچند بی‌نظریه، فاقد گفتمان، بدون انسجام و مرسوم و معمول اما در شرایط فعلی قابل قبول!»

انتقاد معاون امور زنان دولت روحانی از کابینه پزشکیان

شهیندخت ملاوردی، معاون امور زنان دولت روحانی طی توئیتی با انتقاد از کابینه پیشنهادی پزشکیان نوشت: «هرچند مدیریت کشور با یکدست‌سازی و خالص‌سازی به بن بست نزدیک شد، اما این دلیل نمی‌شود این بار از آن طرف پشت بام بیفتیم. کابینه جای کسانی است که حداقل به اصل «توافق در داخل و تعامل با دنیا» پایبند باشند؛ سرمایه‌ساز برای برخی و امیدآفرین برای برخی دیگر!»

2157739_180

ردی از شورای راهبری در گزینه‌های نهایی وجود دارد؟

میثم شرفی‌نیا، عضو کارگره انتخابات وزیر نفت شورای راهبری دولت چهاردهم -همان‌ شورایی که قرار بود بهتری گزینه‌های وزارت را به پزشکیان معرفی کند- با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکیس،‌ به انتقادها نسبت به وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان واکنش نشان داد و نوشت: «13 نفر از 19 نفر لیست پیشنهادی دولت خروجی کارگروه‌های تخصصی است. این یعنی ساز‌و‌کار ظریف جواب داده و پزشکیان با درصد قابل قبولی متعهد به این رویه بوده است. آن 6 نفر باقی از ضعیف‌ترین‌ها هستند.»

78pM3kUshaM7

انتقاد آذر منصوری از لیست وزیران پیشنهادی پزشکیان

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات، درخصوص کابینه پیشنهادی پزشکیان در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «‌در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه‌گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.»

untitled

نماینده مجلس: پزشکیان با معرفی وزرای پیشنهادی‌ به وعده خود عمل کرد

علی خزایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی گفت: رییس جمهور با معرفی وزرای پیشنهادی تا حدودی به وعده‌های خود عمل کرد و ما شاهد حضور وزرا از جناح‌های مختلف با گرایشات گوناگون سیاسی هستیم.

نماینده مردم ورامین تاکید کرد که مجلس در کنار دولت است و برنامه بر این است، کابینه مسعود پزشکیان با رای قاطع مجلس کار خود را آغاز کند.

طعنه کرباسچی به گزینه پیشنهادی وزارت ورزش

غلام‌حسین کرباسچی،‌ شهرداری سابق تهران و اصلاح‌طلب سرشناس، نیز امروز در توییتی به وزیر پیشنهادی ورزش کنایه زد: «محظور آقای رئیس جمهور⁩ برای تشکیل ⁧دولت وفاق ملی⁩ را می‌توان درک کرد. ولی چطور میشود با اعتقاد به اینکه این دولت، دولت مرعوب⁩ است باز هم قبول مسئولیت کرد!»

untitled

احمد دنیامالی از حامیان و چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس است که در طول انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری نیز از قالیباف حمایت کرد. او پس از شکست قالیباف در انتخابات، موضع‌گیری رسمی نداشت و سکوت کرد.

حال باید دید روزنامه‌ها و مطبوعات اصلاح‌طلبان و اصولگرایان فردا چه موضعی درخصوص اعضای کابینه مسعود پزشکیان خواهند گرفت؟