به گزارش اکوایران، پس از معرفی لیست پیشنهادی وزرا از سوی مسعود پزشکیان، مجلس بررسی برنامه‌های آنها را آغاز کرد. صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۳ مرداد) جلسه ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور برگزار شد.

در ادامه بخشی از سخنان رضایی به نقل از مومنی آمده است:

  • در این جلسه سردار مومنی با اشاره‌ای به سوابق خود و تبیین دیدگاه‌هایش بیان کرد که وزارت کشور یک وزارت بین‌بخشی است و بسیاری از امور در قالب شوراهای مختلف به صورت مستقیم ماموریت‌ها را انجام نمی‌دهند، بلکه وزارت کشور تقسیم‌کننده و هماهنگ‌کننده سایر دستگاه‌ها است تا سیاست‌های کشور را پیش ببرند.

  •  همچنین مومنی بر روی موضوع وفاق ملی به عنوان شعار دولت تاکید کرد و این‌که که استفاده از افکار مختلف مدنظر است؛ اشاره‌ای داشت که کابینه مسعود پزشکیان تنها کابینه‌ای است که بیشترین استفاده را از کابینه قبل از خودش داشته است و گفت که ما در استان‌ها هم همین سیاست را داریم. ملاک اصلی ما در انتصابات، شایسته‌سالاری خواهد بود. شاخص‌هایی را در کارگروه‌ها تعیین می‌کنیم، ملاک‌هایی را در نظر می‌گیریم و تعدادی پیشنهاد می‌شوند و بر مشورت با مجلس و نمایندگان تاکید کرد و گفت که اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران جابه جا شوند.

  •  وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد کسانی که کار می‌کنند، به کار خودشان ادامه خواهند داد و کارآمدی هم مهم‌ترین مؤلفه در موضوع انتصابات است و استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی باید افراد کارآمدی باشند.

وزیر پیشنهادی کشور: باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شود

  •  محور بعدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، امنیت عمومی بود که گفت امنیت را با نگاه امنیت سلبی و ایجابی تامین می‌کنیم و در تامین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مدنظر ما خواهد بود. محور بعدی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، موضوع همسایگی بود که اشاره کرد که باید تعامل لازم را برای توافق‌های مرزی با همسایگان داشته باشیم.

  • همچنین سردار مومنی به تعدد و تراکم اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت که در گام اول باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شوند و بعد هم باید آنها را ساماندهی کنیم که راهکارش برای ساماندهی آنها انسداد مرز بود و گفت برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

  •  محور بعدی اظهارات سردار مؤمنی درباره تقسیمات کشوری و نظارت بر شوراها بود و بر حساسیت‌های آن هم تاکید کرد.

مومنی: کسی برای معرفی من واسطه نبوده و توصیه نکرده است

  • در ادامه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوالات و نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند. سردار مؤمنی در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور توضیحاتی داد و به سابقه آشنایی خود از دانشگاه تبریز و از سال‌های قبل با پزشکیان اشاره و تاکید کرد که کسی برای معرفی وی واسطه نبوده و کسی او را معرفی نکرده و از قبل با پزشکیان آشنایی داشته است و کسی توصیه نکرده که وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور معرفی شود و به صورت مستقیم با خود پزشکیان جلساتی داشته و صحبت کرده است.

برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات برای فیلترینگ

علی حدادی، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن به حضور ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت:

  • یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات بود که در حال حاضر ۶۰ درصد این شبکه اجرایی شده است و وزیر پیشنهادی نیز تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات باید به صورت کامل اجرایی شود.

  •  اجرای فیبر نوری از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ برای اجرای این پروژه اعتبارات مناسبی در بودجه پیش‌بینی شده است.

  • پیشرفت اقتصاد دیجیتال، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات است؛ آقای هاشمی بر اجرای قانون دوام نیز تاکید کرد.

  •  درخصوص فیلترینگ، آقای هاشمی بیان کرد که براساس سیاست‌های کلی عمل می‌کند.

  •  مردم از سازوکار فعلی رضایت ندارند؛ اعضای کمیسیون صنایع بر افزایش سرعت اینترنت تاکید داشتند.

 مواضع میدری درباره «نامه جام زهر» مورد انتقاد قرار گرفت

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، جزئیات جلسه امروز این کمیسیون با احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشریح کرد:

  •  این جلسه برای گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچالش بود و مواضع گذشته وی مورد اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت.

  • مواضع میدری به خصوص درباره «نامه جام زهر» و برخی از نطق‌ها و مواضع گذشته وی از سالیان قبل، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بازخوانی شد و نمایندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند.

  • وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت که دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بوده است، اما آنها اعتماد کردند. وی اشاره‌ای به تجدیدنظر در دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته نیز کرد و گفت که راهی که ما برای اصلاحات و آزادی رفتیم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم و الگوی توسعه باید منطبق با واقعیت‌ها باشد و باید اختلافات فکری خود را حل کنیم.

  •  همچنین میدری در ادامه جلسه گفت که یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است که یکی از راهکارهای آن، تغییر سن بازنشستگی است.

  •  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که پزشکان در کشورهای پیشرفته حقوق ثابت دریافت می‌کنند و بر اساس تعداد عمل حقوق نمی‌گیرند. وی آمار بیکاری را حدود ۳ میلیون نفر دانست.

  •  اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم دغدغه‌های خود را مطرح کرده و بر حمایت از معلولان، رسیدگی به صندوق‌های بازنشستگی، مسئولیت پذیری وزارت کار در موضوع اشتغال، به کارگیری مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف و فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل تاکید کردند.

  • در مجموع باید عرض کنم که با توجه به اظهار نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز یک واکنش منفی را نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم.