به گزارش اکوایران، طالبان در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی و پس از مدت‌ها رایزنی با مقامات آمریکایی، قدرت را در افغانستان به دست گرفت. در آن زمان، اشرف غنی که ریاست‌جمهوری این کشور را بر عهده داشت، از کشور فرار کرد.

در ابتدا، طالبان وعده داده بود که فضا را برای رشد زنان در این کشور محدود نکند. با این حال، کمتر از یک سال بعد اعلام شد که زنان نمی‌توانند بیش از کلاس ششم به مدرسه بروند. تمامی دخترانی که برای ادامه تحصیل در مدرسه حاضر شده بودند هم به خانه بازگردانده شدند. به این ترتیب، طالبان وعده‌هایش را کنار گذاشت.

قوانین سختگیرانه و خلاف حقوق انسانی نسبت به زنان به اینجا ختم نشد. کمی بعد، در تاریخ هفتم میِ ۲۰۲۲، مقامات طالبان در افغانستان اعلام کردند که زنان باید تمامی صورت خود را با روبند بپوشانند و فقط اجازه دارند چشم‌هایشان را بیرون بگذارند. علاوه بر آن، به زنان توصیه شد که در خانه‌های خود بمانند چرا که کارهای مهم‌تری در خانه دارند.

در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، زلزله‌ای بزرگ در افغانستان رخ داد که منجر به مرگ بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن در این کشور شد و به این ترتیب مشکلات مالی و تامین منابع را هم در میانه حضور طالبان برای مردم ایجاد کرد.

در تاریخ دهم نوامبر ۲۰۲۲ هم اعلام شد که زنان نمی‌توانند از باشگاه‌ها و پارک‌ها استفاده کنند. زنانی‌که از قوانین سرپیچی کنند یا حجاب نداشته باشند هم با رفتارهای قهری طالبان مواجه خواهند شد. در تاریخ ۲۱ دسامبر همان سال هم زنان از ادامه تحصیل در دانشگاه به کلی منع شدند.

سرانجام در تاریخ نهم مارس ۲۰۲۳، افغانستان از طرف سازمان ملل به عنوان سرکوب‌گرترین کشور علیه زنان معرفی شد، یعنی کشوری که زنان را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود محروم می‌کند.

در تاریه چهارم جولای ۲۰۲۳، طالبان دستور داد سالن‌های آرایشگری فعالین‌هایی نظیر اصلاح ابرو را متوقف کنند و هب این ترتیب زندگی بیش از ۶۰ هزار زن کارآفرین در این کشور تحت تاثیر قرار گرفت.

اعتراضات زنان در این کشور به شکل‌های مختلف در جریان است و همچنان طالبان قدرت اصلی در این کشور شناخته می‌شود که هنوز کشورها به صورت رسمی و علنی حاکمیت آن‌ها را نپذیرفته‌اند.

کشورهایی نظیر پاکستان، چین، روسیه و قطر به لحاظ دیپلماتیک با طالبان تعامل داشته‌اند اما هیچ‌یک تا این لحظه، طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. به این ترتیب طالبان در حالی سه‌سالگی خود را جشن می‌گیرد که هنوز از طرف کشورها رسمیت پیدا نکرده است.

در ویدیوی بالا تصاویری از حضور طالبان در افغانستان و همچنین حال‌وهوای این روزهای افغانستان آورده شده است.