به گزارش اکوایران، در بسته اخبار سیاسی آخرین روز مردادماه 1403، مهم‌ترین رویدادها و وقایع اتفاق افتاده در فضای سیاسی کشور را مرور می‌کنیم.

همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد گرفتند

امروز -31 مرداد- بعد از پایان آخرین دفاعیات مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، از وزرای پیشنهادی، رای‌گیری از نمایندگان برای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم شروع شد و تمام کابینه پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شدند.

در این بین بیشترین رای اعتماد را امیر نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 281 رای موافق بدست آورد. کمترین رای اعتماد را نیز محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 163 رای کسب کرد.

میانگین درصد رای موافق نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، در مقایسه با دولت سیزدهم افزایش داشته است و به 81.9 درصد رسیده است. درصد موافقت مجلس یازدهم با کابینه سیزدهم 77.3 درصد بود.

خبر مرتبط
رای اعتماد صددرصدی بهارستان به کابینه پیشنهادی پزشکیان/ کمترین میزان رای متعلق به کیست؟

امروز -‌31 مرداد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی در پنج روز گذشته، امروز -‌31 مردادماه- به رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم پرداختند.

پیام تشکر پزشکیان از رییس و نمایندگان مجلس

رییس جمهور پس از کسب رای اعتماد صددرصدی کابینه پیشنهادی‌اش توسط مجلس شورای اسلامی در پیامی از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و نمایندگان تشکر کرد.

photo_2024-08-21_18-59-22

مسعود پزشکیان همچنین طی توئیتی با انتشار عکسی در کنار روسای دو قوه دیگر نوشت: «وفاق برای ایران...بسم الله الرحمن الرحیم»

photo_2024-08-21_19-00-34

قالیباف: نمایندگان گام دوم وفاق را برداشتند

رییس مجلس طی توئیتی نوشت: «نمایندگان محترم مجلس در راستای همکاری با دولت محترم، گام دوم وفاق را برداشتند و به تمام اعضاء کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان رأی اعتماد دادند. ان‌شاء‌الله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست.»

untitled

پزشکیان رکورد ۲۳ ساله را شکست

همه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از مجلس رای اعتماد گرفتند. آخرین باری که رییس جمهوری توانسته بود همه وزرایش را به سلامت از مجلس بگذراند، سیدمحمد خاتمی بود. دولت‌های هفتم و هشتم توانسته بودند با رای اعتماد کامل از بهارستان کار خود را شروع کنند.

عدم اعلام آرای مخالف و ممتنع

مجلس دوازدهم در حالی به وزیران پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد داد که آرای مخالف و ممتنع هر وزیر اعلام نشده است.

مجلس دوازدهم در جلسه عصر امروز به 19 وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران رای اعتماد داد. اما نکته جالب توجه درباره این جلسه، عدم اعلام تعداد آرای مخالف و ممتنع هر وزیر توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

اتفاقی که پیش از این سابقه نداشته است و همواره تعداد آرای موافق،‌ مخالف و ممتنع هر وزیر پیشنهادی پس از شمارش آرا اعلام می شد.

خبر مرتبط
از «قاطعیت» قالیباف در مقابل پایداری‌ها تا وضعیت وزیر دبش

اکوایران: امروز چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بود. وقایع امروز مجلس نیز خالی از حواشی نبود؛ از مخالف نداشت وزیر پیشنهادی فرهنگ تا روز پرچالش صالحی امیری. پزشکیان همچنین خطاب به نمایندگان جدیدالورود مجلس بر وفاق ملی تاکید کرد. در بسته خبری سه‌شنبه 30 مرداد نگاهی انداختیم به این وقایع و دیگر رویدادهای مهم سیاسی کشور.

واکنش‌ها به رای قاطع مجلس به کابینه

محمدجواد ظریف، رییس شورای راهبری دولت چهاردهم نیز در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: «خبر خوبِ رای مجلس به همه وزیران پیشنهادی، بسیاری از کوشندگان برای ایران پایدار و امیدوار را شادمان کرد...امیدوارم ایرانیان ناامید از مشارکت و نیز آنانی که از مناسبات سیاسی‌ موجود آسیب دیده‌اند—دلگرم و امیدوار شوند.»

photo_2024-08-21_18-59-57

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم طی توئیتی نوشت: گام دوم برای «وفاق ملّی» را نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، محکم برداشتند؛ بیش باد… نقش آقای محمدباقر قالیباف برای امتداد مسیر وفاق ملّی، قابل توجّه و درخور قدردانی است.

2174020_987

مصطفی پورمحمدی، نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در واکنش به رای اعتماد مجلس به کابینه پزشکیان در حساب شبکه ایکس خود نوشت: «شکر خدا اولین گام امید برداشته شد. مبارک مردم ایران باشد. از رئیس جمهور و مجلس تشکر می‌کنم.»

photo_2024-08-21_19-47-55

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در حساب شخصی خود در ایکس نوشت: رای اعتماد به تمامی وزرای پیشنهادی ⁧پزشکیان ⁩گام مهمی برای پیشبرد پروژه ⁧ وفاق ملی ⁩است.

photo_2024-08-21_18-59-54

 محمد فاضلی، جامعه شناس درخصوص رای آوردن کابینه پزشکیان طی توئیتی نوشت: «آقای مسعود پزشکیان و وزرای محترم دولت چهاردهم، موفق باشید. موفقیت شما در شناخت، تعریف، تحلیل، تعدیل و حل مسائل ایران، موفقیت ما ایرانیان و اثرگذار بر زندگی همه ماست. نکته: راهبرد توافق‌سازی تا این‌جا جواب داده است. توافق‌سازی راهبردی برای ارتقای کیفیت حکومت است.»

untitled

امیرحسین ثابتی، نماینده جبهه پایداری با انتشار تصویر رای خود به کابینه پیشنهادی پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که به ۱۳ وزیر پیشنهادی دولت پزشکیان رای اعتماد داده است. و به ظفرقندی، میدری، صالحی‌امیری،  همتی، محسن پاک‌نژاد و عراقچی رأی منفی داده است.

untitled

واکنش‌ها به دفاعیات پزشکیان از کابینه‌اش

نطق مسعود پزشکیان پیش از آغاز فرآیند رای‌دهی نمایندگان مجلس نیز با واکنش‌هایی مواجه شد. از جمله این واکنش‌ها، توئیت حمید رسایی، مالک شریعتی، حسام‌الدین آشنا و بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود.

خبر مرتبط
پزشکیان در دفاع از کابینه پیشنهادی: معرفی وزرای راه، فرهنگ و امورخارجه با تایید رهبر انقلاب

رییس‌جمهور در دفاع نهایی از کابینه پیشنهادی خود، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: قول دادم که با شما تعامل کنم و حتما تلاش می‌کنم که با مشورت شما و کارشناسان و متخصصان در جهت اجرای قانون تلاش کنیم.

حمید رسایی، عضو جبهه پایداری در واکنش به نطق پزشکیان، رییس دولت چهاردهم درخصوص تایید برخی از چهره‌های کابینه پیشنهادی توسط رهبر انقلاب متنی را در صفحه خود در ایکس منتشر کرد.

untitled

پیش از او مالک شریعتی -که سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در ایام انتخابات بود- نیز در واکنش به دفاع مسعود پزشکیان از وزرای پیشنهادی طی توئیتی نوشت: «هزینه کردن رئیس جمهور محترم از رهبر انقلاب برای رای گرفتن از مجلس، خطای بزرگی بود»

untitled

حسام‌الدین آشنا، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در زمان حسن روحانی در واکنش به نطق پزشکیان در دفاع از کابینه پیشنهادی طی توییتی نوشت: «رئیس الوزرا». او به توییت‌ها کوتاه و نامشخص و البته گاهی سربسته مشهور است. البته این‌بار منظور او زیاد پیچیده هم نبود. 

حسین جنتی، شاعر نیز در واکنش به این توئیت آشنا، در کامنتی نوشت: «منشی مدیرعامل»

untitled

صفحه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نیز در سلسله توئیتی تحت عنوان «ذبح ‎جمهوریت؛ تصویر امروز صحن مجلس شورای اسلامی» در واکنش به این امر نوشت: «آقای رئیس جمهور مردم شما را انتخاب کرده‌اند!

تعابیر زشت و خلاف واقع امروز، تنها شائبه‌ی مسئولیت‌ناپذیری شما در برابر کابینه و استفاده‌ی ابزاری از رهبری برای پیشبرد اهداف دولت را متبادر می‌کند.

استمزاج از رهبری در مورد سه وزارتخانه خاص و بر اساس آنکه رهبری مطابق قانون اساسی در امور "سیاست خارجه و دفاعی-امنیتی" مسئولیت دارد با تعبیر سخیف "فلانی رو [حضرت] آقا گفته باشه" تفاوت دارد. اگر رییس جمهور تمامی کابینه را نیز با رهبری هماهنگ کرده باشد، بر اساس خط مشی رهبری، ایشان تنها در صورتی که بیم انحراف اساسی دولت وجود داشته باشد، ورود خواهد کرد و در غیر این صورت با پیشنهادات رئیس جمهور موافقت می‌کنند و طبق فرمایش خودشان کمترین دخالت را در امور اجرایی کشور دارند.

...مجلس با رای اعتماد به کل کابینه باید برای تضعیف نهاد مجلس در برابر خداوند و ملت ایران پاسخ‌گو بوده و بدانند این روند شانیت مجلس در تاثیرگذاری بر ابعاد مختلف حاکمیت را در آینده ساقط خواهد کرد، همچنین حجت را بر دولت چهاردهم تمام کرد...»

untitled

«روزی طلب» توئیت خود را حذف کرد

محمدحسن روزی طلب، مدیرکل سیاسی صداوسیما، طی اعتراض به عکس یادگاری نمایندگان و منصوبان مقام معظم رهبری با دکتر ظفرقندی، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها را به پادگان اشرف منافقین تشبیه کرد.

او ساعاتی پس از پایان جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی توئیت خود را حذف کرد!

photo_۲۰۲۴-۰۸-۲۱_۱۸-۴۴-۲۵photo_۲۰۲۴-۰۸-۲۱_۱۸-۴۴-۲۶