به گزارش اکوایران، جنگ سرد به شرایطی اطلاق می‌شود که طی آن تنش‌های سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک بر روابط میان حداقل دو کشور سایه می‌اندازد. در این شرایط، معمولا از فعالیت‌های نظامیِ مستقیم خبری نیست اما دو طرف به صورت درازمدت با یکدیگر تنش و درگیری را تجربه می‌کنند.

اصطلاح جنگ سرد نخستین بار به روابط میان روسیه و آمریکا در فاصله دهه ۴۰ میلادی تا دهه ۹۰ میلادی اشاره داشت. با این حال، این روزها، شاهد جنگ سرد به شکل‌های مختلفی میان کشورها هستیم.

برای مثال، چین و تایوان نوعی جنگ سرد را تجربه می‌کنند، یعنی بدون اینکه خبری از بمب و موشک‌پرانی میان دو کشور باشد، دو طرف دیگر تنش هستند.

هند و پاکستان هم جزو نمونه‌های جدید جنگ سرد هستند. حضور جاسوس‌های متعدد میان دو طرف و جنگ‌های نیابتی در کشمیر از جمله مواردی است که جنگ سرد میان این دو کشور ار نشان می‌دهد.

در نهایت، مهم‌ترین جنگ سرد در قرن بیست‌ویکم، میان آمریکا و چین برقرار است. دو طرف عملا وارد جنگ نشده‌اند اما تنش‌ها میان آن‌ها بسیار بالاست و یکی از مهم‌ترین جنگ‌های سرد معاصر را تجربه می‌کنند.

به تازگی تحلیل‌گران ضمن بررسی برخی از نشانه‌ها و عوامل مدعی شده‌اند که اروپا هم به دلیل حمایت از اوکراین به نوعی درگیر جنگ سرد با روسیه شده است. در این بین، آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقتصاد قاره سبز، بیشترین درگیری را تجربه می‌کند. به این ترتیب کشوری که زمانی پرده آهنین را تجربه کرده بود اکنون به نظر می‌رسد که شکل دیگری گرفتار جنگ سرد شده است.

آیا آلمان واقعا وارد جنگ سرد با روسیه شده است؟ در ویدیوی بالا این پرسش مورد بررسی قرار گرفته است.