به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور، فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ را در تاریخ اول شهریور ماه ۱۴۰۳، برای اجرا ابلاغ کرد.

این فرمان در اجرای ماده ۴ قانون مرکز آمار ایران و استناد به مصوبه شصت ودومین جلسه شورای عالی آمار ایران بوده و مرکز آمار ایران موظف است سرشماری عمومی کشاورزی را در آبان ماه سال ۱۴۰۳، به مرحله اجرا درآورد.

در این فرمان همچنین تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی مکلفند بر اساس مواد (۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به در اختیار قرار دادن کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳، در آبان ماه سال جاری به مدت ۳۰ روز اجرا خواهد شد.

در ایران سرشماری کشاورزی هر 10 سال یکبار اجرا می‌شود

سرشماری عمومی کشاورزی شمارش همه واحدهای کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به‌طور جداگانه است؛ انجام سرشماری‌های عمومی طبق قانون به عهده مرکز آمار ایران است که با فرمان مقام ریاست جمهوری به اجرا در می‌آید.

اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها به عنوان ابزاری مطمئن برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین نتایج سرشماری چارچوب‌های لازم را برای آمارگیری‌های نمونه‌ای که به ضرورت باید در فاصله دو سرشماری انجام شود فراهم می‌کند.

یکی از شیوه‌های تولید آمار کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی با روش شمارش تمام واحدهای کشاورزی است. تقریباً تمام کشورهای دنیا سرشماری کشاورزی را هر 5 یا 10 سال اجرا می‌کنند؛ در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر 10 سال یکبار اجرا می‌شود.

پیشینه سرشماری کشاورزی در ایران 

بنا به سایت مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی کشاورزی 1367 اولین سرشماری عمومی کشاورزی ایران است که درسطح نقاط شهری و روستایی کشور به مرحله اجرا درآمد، در این سرشماری کلیه بهره‌برداری های کشاورزی مربوط به اشخاص حقیقی از طریق مراجعه به تمام خانوارهای ساکن نقاط روستایی و شهری و نیز خانوارهای غیرساکن و بهره برداری‌های مربوط به اشخاص حقوقی از طریق مکان‌های محل انجام فعالیت‌های کشاورزی آنها تحت پوشش قرار گرفت.

دومین سرشماری عمومی کشاورزی به فاصله 5 سال از سرشماری قبلی و با استفاده از تجریبات حاصل از آن در سال 1372 به اجرا درآمد. در این سرشماری نیز مانند سرشماری قبل بهره‌برداری‌های کشاورزی متعلق به اشخاص حقیقی از طریق مراجعه به خانوارهای ساکن نقاط روستایی، شهری و خانوارهای غیرساکن و بهره‌برداری‌های مربوط به اشخاص حقوقی از طریق شناسایی آنها در آبادی‌ها تحت پوشش قرار گرفت.

در این سرشماری برخی شهرها یا حوزه‌های شهری که تعداد خانوار دارای بهره‌برداری آن در زمان سرشماری 1367 قابل توجه نبوده و نیز فعالیت‌های کشاورزی شرکت‌های رسمی و موسسه‌های عمومی در محدوده شهرها مورد سرشماری قرار نگرفت. 

سومین سرشماری عمومی کشاورزی ایران با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی کشاورزی و مطابق با توصیه‌های بین‌المللی سال 2000 سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) از 5 مهرماه لغایت 5 آبان 1382 به طور همزمان در سراسر کشور انجام شد. 

آخرین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۹۳

آخرین و چهارمین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۹۳ انجام شده است؛ این سرشماری عمومی مطابق با اصول پذیرفته شده توسط سازمان‌های آماری اکثر کشورهای جهان و طبق توصیه‌های بین‌المللی سال 2010 سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) است که از 5 مهر ماه لغایت 18 آبان ماه سال 1393 به طور همزمان در سراسر کشور انجام شد.

اساس کار در این سرشماری همچون سرشماری قبل طراحی شد در این سرشماری نیز فهرست بهره‌برداران در اکثر نقاط روستایی و شهرها از طریق مراجعه حضوری و در 257 شهر و 198 آبادی منتخب فهرست بهره‌برداران قبل از انجام سرشماری تهیه شد.

سرشماری عمومی کشاورزی 1393 اولین طرح آمارگیری مقیاس بزرگ کشور است که با رویکرد جمع‌آوری آمار و اطلاعات به روش الکترونیکی (تبلت) تغییر بوده است.

در این روش فرم‌ها و پرسشنامه‌های کاغذی حذف و اطلاعات گردآوری شده در قالب پرسشنامه‌های الکترونیکی در دستگاه تبلت ثبت شده است.

این امر موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه در خرید کاغذ، چاپ فرم‌ها و پرسشنامه‌ها، انبارداری مدارک و حذف برخی رده‌ها از سازمان اجرایی (رده‌های بازبین، مسئول گروه) وسازمان استخراج سرشماری (رده‌های داده‌آما، متصدی وریف و کارشناس ادیت موضوعی) نسبت به سرشماری‌های گذشته گردیده است.

 در سرشماری عمومی کشاورزی 1393 واژه دام بزرگ به دام سنگین و واژه دام کوچک به دام سبک تغییر یافت.

171360928