به گزارش اکوایران، ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی و تجاریِ جدید، جزو مسائل حساسیت‌برانگیزی است که معمولا چندین کشور را درگیر می‌کند.

در جهان امروز، کشورها و قدرت‌های مختلف به دنبال ایجاد راه‌های ارتباطی و تجاریِ جدیدی هستند که از طریق آن بتوانند با کمترین هزینه به بیشترین منافع دست پیدا کنند.

در شمال ایران هم سال‌هاست که آذربایجان تلاش دارد از طریق راه‌اندازی کوریدور زنگزور، روابط تجاری خود را متحول کند. این گذرگاه از نقش و اهمیت ویژه‌ای برای ترکیه برخوردار است، چرا که می‌تواند دسترسی این کشور را به دریای خزر بهبود ببخشد.

با این حال، چنین تغییرات و تحولاتی، می‌تواند روی موازنه تجاری در منطقه اثر بگذارد و بازی تجارت را در منطقه متحول کند، امری که برای کشورهای فعلی چندان مطلوب نیست.

ایران جزو کشورهایی است که بارها اعلام کرده با راه‌اندازی این گذرگاه موافق نیست و آن را تهدیدی استراتژیک برای خود می‌بیند.

با این حال، به‌تازگی و پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در باکو، مباحثی درباره راه‌اندازی این گذرگاه مطرح شد.

کمی بعد هم گفته شد که ماریا زاخاروا، سخنگوی کشور روسیه اظهاراتی درباره گذرگاه زنگزور داشته که مطابق با سیاست‌های ایران نبوده و در نهایت مقامات کشورمان را وادار به واکنش کرده است.

یکی از برجسته‌ترین واکنش‌ها در این زمینه، مربوط به عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران بوده که تاکید کرده این مسئله جزو خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود.

تحلیل‌گران می‌گویند اعلام حمایت روسیه از گذرگاه زنگزور به نوعی دوستی و حمایت این کشور از ترکیه را نشان می‌دهد و از طریق دیگر، نشان می‌دهد که حاضر است منافع ایران را قربانی کند.

به این ترتیب، روسیه بر سر گذرگاه زنگزور، در تقابل با ایران قرار گرفته و اکنون زمان آن رسیده که در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

در ویدیوی بالا به جزئیات حواشی اخیر در رابطه با زنگزور پرداخته شده و واکنش‌ها نسبت به این اتفاق مورد بررسی قرار گرفته است.