به گزارش اکوایران، مسافران در ایران باید طبق ابلاغیه جدید، علاوه بر عوارض خروج از کشور، مبلغ ۱۰ یورو هم به عنوان عوارض پروازهای خارجی پرداخت کنند. این قانون از یازدهم شهریور ۱۴۰۳ اجرایی شده است.

طبق بند «ت» ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه «به منظور تامین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ازای هر مسافر که به صورت جداگانه در بلیت، درج و از مسافرین اخذ می‌شود، دریافت و به حساب مربوط به خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد. البته پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنا هستند.»

به این ترتیب هدف از دریافت این عوارض تازه، بهبود زیرساخت فرودگاه‌های بین‌المللی در کشور است. برخی از مسافران نسبت به این عوارض و در مقابل زیرساخت فرودگاه‌های بین‌المللی و خدمات‌دهی در آن، انتقاد کرده‌اند.

طبق این مصوبه جدید، مسافران باید علاوه بر عوارض خروج از کشور، این عوارض را هم با هدف بهبود وضعیت فرودگاه‌های بین‌المللی بپردازند.

مسافرانی که به سفرهای زیارتی به مقصد عراق، عربستان و دمشقِ سوریه می‌روند، از پرداخت این عوارض معاف خواهند شد. در غیر اینصورت، تمامی مسافران بالای دو سال باید این عوارض را پرداخت کنند.

با توجه به این‌که طبق آمار موجود، سالانه حدود ۵ میلیون مسافر از ایران با هواپیما به مقاصد خارجی سفر می‌کنند، این عوارض ۱۰ یورویی می‌تواند منبع مالی مطلوبی برای صرف در ارتقای امور خدماتیِ فرودگاه‌ها شود.

در ویدیوی بالا به جزئیات درباره عوارض ۱۰ یورویی برای پروازهای خارجی پرداخته شده است.