به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا، روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که هرگونه خبر مرتبط با اعلام آماده‌باش سایبری از سوی این سازمان، به‌ویژه خبری که به عنوان "آماده‌باش سایبری سطح قرمز" برای زیرساخت‌های کشور منتشر شده است، غیرواقعی و جعلی است.

 از این‌رو، تاکید می‌شود که تمامی اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با امنیت و پدافند غیرعامل، تنها از طریق منابع معتبر به نشانی paydarymelli.ir پیگیری گردد.

ماجرا «آماده باش سایبری » چه بود؟

روز  گذشته برخی کانال ها در فضای مجازی اعلام کردند که سازمان پدافند غیرعامل با توجه به وقوع برخی حوادث و احتمال گسترش حملات سایبری به زیرساخت‌های حساس کشور، طی یک اطلاعیه اعلام کرده که وضعیت آماده‌باش سایبری با رنگ قرمز برای کل کشور اعلام شده است. 

در متن اطلاعیه تکذیب آمده بود، این اقدام به منظور مقابله با تهدیدات احتمالی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده به سامانه‌ها و زیرساخت‌های حساس انجام شده است و کلیه نهادها و سازمان‌های مرتبط موظف به اقدامات اضطراری زیر را به سرعت در دستور کار خود هستند:

  1. بررسی، ارزیابی و امن‌سازی اضطراری

  2. پایش و رصد مستمر سامانه‌ها و شبکه‌ها به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته.

  3. ارائه سرویس‌ها به صورت Iran Access

  4. گزارش‌دهی فوری هرگونه رخداد یا حادثه

  5. کنترل دسترسی‌ها و مدیریت تلاش‌ها برای ایجاد دسترسی

  6. آماده‌باش کامل تیم فنی و تیم واکنش سریع

  7. کنترل بیشتر بر دسترسی پیمانکاران و قطع دسترسی از خارج مجموعه

اما موضوع وقتی برای همه قابل باور شد که اسنپ فود هم برای ساعتی از دسترس خارج شده بود.

اسنپ فود از دسترس خارج شد؟

حوالی ساعت 12 شب گذشته کاربران برای ورود به اپلیکیشن یا وب‌سایت اسنپ‌فود، با مشکلاتی مانند عدم اتصال به سرور یا خطاهای غیرمعمول مواجه شدند که در نهایت خبر از دسترس خارج شدن اسنپ فود در فضای مجازی منتشر شد . 

این اتفاق پس از شایعاتی مبنی بر حملات سایبری و اعلام وضعیت قرمز سایبری توسط سازمان پدافند غیرعامل رخ داد، تا این لحظه هنوز اطلاعیه رسمی از سوی اسنپ‌فود یا نهادهای مسئول در مورد علت دقیق این قطعی منتشر نشده است. برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حملات سایبری یا اختلالات فنی در زیرساخت‌های این سرویس مطرح شده است، اما هیچ تأیید رسمی در این زمینه ارائه نشده است.