به گزارش اکوایران، اسرائیل ممکن است در تلافی حمله شامگاه سه‌شنبه، پالایشگاه‌های نفتی ایران را مورد هدف قرار دهد.

به نوشته گاردین، وب‌سایت اکسیوس آمریکا گزارش داده که مقامات اسرائیلی در حال در نظر گرفتن یک «حمله تلافی‌جویانه قابل توجه» به حمله ایران طی روزهای آتی هستند؛ حمله‌ای که می‌تواند تأسیسات تولید نفت در ایران و دیگر سایت‌های استراتژیک را هدف قرار دهد.

گفته می‌شود که مقامات اسرائیلی در حال گفت‌وگو با ایالات متحده در مورد چگونگی تنظیم واکنش نظامی خود هستند که می‌تواند خاورمیانه را به آستانه یک جنگ منطقه‌ای نزدیک کند.

تحلیل‌گران همچنین اظهار کرده‌اند که اسرائیل ممکن است تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، اگرچه آمریکا ممکن است بخواهد این گزینه را به دلیل احتمال تشدید درگیری‌ها رد کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، شامگاه سه‌شنبه ادعا کرد: «این حمله عواقب شدیدی خواهد داشت و ما با اسرائیل برای تحقق آن کار خواهیم کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سه‌شنبه شب جلسه کابینه امنیتی تشکیل داد تا درباره پاسخ نظامی به این حمله گفت‌وگو کند. به گزارش اکسیوس، مقامات اسرائیلی اصولا با آغاز عملیات تلافی‌جویانه موافقت کردند، اما باید با مقامات آمریکایی در مورد همکاری دفاعی و همچنین تأمین مهمات و سایر پشتیبانی‌های عملیاتی مشورت کنند.

پیش از این قانون‌گذاران آمریکایی از حمله به تأسیسات نفت ایران حمایت کرده‌اند. سناتور لیندسی گراهام، از کارولینای جنوبی، گفت که از دولت بایدن می‌خواهد تا واکنشی قاطع را با اسرائیل هماهنگ کند و این کار را از توانایی ایران برای پالایش نفت شروع کند. وی در بیانیه‌ای ادعا کرد: «پالایشگاه‌های نفت ایران باید ضربه محکمی بخورند.»

همچنین ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای بیشتری را برای پیوستن به تهاجمات زمینی به جنوب لبنان به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین عملیات این رژیم از زمان جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب‌الله اعزام خواهد کرد.

در پیامی که در تلگرام منتشر شد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که لشکر 36 شامل نیروهایی از سه تیپ را برای پیوستن به «حمله‌های محدود، محلی و هدفمند به اهداف حزب‌الله و زیرساخت‌ها در جنوب لبنان که از روز دوشنبه آغاز شد» اعزام خواهد کرد.

رسانه های اسرائیلی گزارش داده اند که در بحبوحه اولین درگیری مستقیم بین نیروهای زمینی اسرائیل و حزب‌الله، تاکنون حدود 100 موشک از مسیر لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است.

اسرائیل تاکنون فقط لشکر 98 را برای حمله به جنوب لبنان مستقر کرده که این عملیات بسیار کوچک‌تر از حملاتی است که ارتش اسرائیل به غزه انجام داده است. آخرین استقرار اسرائیل نشان می‌دهد که اسرائیل احتمالا عملیات خود را در آنجا تشدید کند.

اسرائیل در طول شب به حملات هوایی علیه اهدافی در بیروت ادامه داد و تصاویر نشان می‌دهد که در بامداد دود بر فراز شهر بلند شده است. به گفته پزشکان در این منطقه، حملات نظامی اسرائیل در سراسر نوار غزه همچنین باعث جان باختن حداقل 60 فلسطینی در طول شب شده است، از جمله در مدرسه‌ای که خانواده‌های آواره را پناه داده بود.

سخنگویان ارتش اسرائیل هشدارهای جدیدی برای تخلیه ساکنان روستاهای جنوب لبنان و برخی از ساکنان حومه بیروت صادر کردند و گفتند که خانه‌های آن‌ها به دلیل نزدیک بودن به تأسیسات حزب‌الله، هدف قرار خواهد گرفت.

شلیک موشک‌های ایران چندین پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد، اما ادعا شده تلفات کمی در این حمله گزارش شد. گاردین در گزارش خود مدعی شده که به نظر می‌رسد بیشتر موشک‌های ایران توسط پدافند هوایی اسرائیل و ایالات متحده رهگیری شده‌اند و تهران چندین پایگاه نظامی را هدف قرار داده که این بدان معناست که موشک‌ها عمدتا خارج از مناطق پرجمعیت سقوط کرده‌اند.

با حمله از سوی ایران، آژیرهای هوایی در سراسر اسرائیل به صدا درآمدند.

در ساعات اولیه روز چهارشنبه، دست‌کم پنج حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت انجام شد. دقایقی قبل از شروع حمله ایران، دست‌کم دو مرد مسلح در شهر ساحلی یافا اسرائیل حمله‌ای را انجام دادند که شش کشته و 10 زخمی بر جای گذاشت و نگرانی‌ها از ادامه این نوع اقدامات در داخل اسرائیل را افزایش داد.