به گزارش اکوایران، مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با نامه‌ی دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت تصویب FATF، گفت: هنوز نامه‌ای از سوی دولت به مجمع ارسال نشده است. اگر نامه‌ای ارسال شود در دستور کار قرار خواهد گرفت و در مورد آن بحث می‌شود.

وی در رابطه با احتمال تصویب FATF در جلسات مجمع تشخیص مصلحت، گفت: هیچ جلسه‌ای از دو سال گذشته به این طرف نداشتیم که در این خصوص صحبتی شود. چون اول دولت باید بیاید و استدلال‌های خودش را بگوید، بعد از آن ما تصمیم‌گیری خواهیم کرد. دفعه قبل هم به خاطر دولت مسکوت مانده بود. هیچ تصمیم قطعی نه در کمیسیون و نه در مجمع گرفته نشده است.

میرسلیم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مشکل اساسی بر سر راه تصویب FATF چیست، گفت: مشکل فقط سر تحریم‌ها است و اگر تحریم‌ها برداشته شود ما مشکلی نداریم، اتفاقا خودمان از FATF سخت‌گیرتر هم هستیم.

 ارائه گزارش به رئیس‌جمهور برای عادی‌سازی پرونده FATF

همچنین عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، از ارائه گزارشی به رئیس‌جمهور درباره وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و تلاش‌ها برای عادی‌سازی این پرونده خبر داد.

در این پیام آمده است،‌ محدودیت‌های مالی یکی از اضلاع مهم تحریم‌های ایران است و اقدامات پیشنهادی وی برای رفع این محدودیت‌ها با آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود متفاوت است.

 رئیس‌جمهور دستور پیگیری اقدامات لازم برای رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدامات تقابلی FATF را در چارچوب منافع ملی صادر کرده و همزمان تأکید بر رفع نگرانی‌های داخلی از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی داشته است. وی اظهار داشت که با همکاری و همبستگی، تلاش خواهند کرد تا محدودیت‌های مالی علیه ایران را کاهش دهند.

موافقان و مخالفان FATF: جدال بر سر استقلال مالی و تسهیل مبادلات بانکی ایران

مخالفان پیوستن به FATF، از جمله محمود نبویان و سعید جلیلی، بر این باورند که پذیرش این لوایح منجر به فشارهای بین‌المللی و تضعیف استقلال مالی ایران خواهد شد. نبویان تأکید کرده که FATF خواسته است نیروهای مقاومت مانند سپاه قدس را تروریست اعلام کند، و این موضوع را دلیل مخالفت خود با پیوستن به این برنامه عنوان کرده است.

جلیلی نیز به اهمیت حفظ اطلاعات مالی کشور و جلوگیری از دسترسی کشورهای متخاصم به این اطلاعات تأکید دارد.

موافقان پیوستن به FATF بر این باورند که این اقدام می‌تواند به تسهیل مبادلات بانکی و اقتصادی ایران کمک کند. 

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در اولین نشست خبری خود با تاکید بر اهمیت FATF اعلام کرد که بررسی مجدد FATF با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی در حال پیگیری است.

نماینده گچساران در مجلس نیز به اهمیت این پیوستن اشاره داشته و گفت که این اقدام می‌تواند شرایط بهتری را برای تجار ایرانی فراهم کند.

همچنین، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت که پیوستن به FATF مشکلات پیش روی کشور در عرصه بین‌المللی را برطرف خواهد کرد و تسهیل‌کننده مبادلات بانکی خواهد بود.