به گزارش اکوایران، در بیانیه مشترک نشست پایانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا بر خلاف اسناد و مدارک رسمی معتبر از ایران خواسته شده است تا به«اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی)، پایان دهد.

در بخشی از این بیانیه با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران و با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین الملل در این خصوص، مالکیت ایران بر جزایر مذکور نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل ادعا شده است.

اما واکنش مسئولان ایرانی نسبت به این بیانیه چه بود؟

جزایر سه گانه بخش لاینفک ایران بوده و خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه نخستین فردی بود که شب گذشته به این بیانیه واکنش نشان داد. اسماعیل بقائی، تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی کند. جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جزء جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می کند.

بقائی با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورهای منطقه نیز به جای تمرکز بر فوری تربن مساله کنونی جهان اسلام، منطقه و جهان یعنی استمرار نسل کشی مردم مظلوم فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، به طرح ادعای نادرست ارضی علیه یک کشور همسایه می پردازند، اظهار داشت: انتظار می رفت کشورهای منطقه از فرصت نشست مشترک با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا -که بعضی از آنها جزو تامین کنندگان اصلی تسلیحات و نیز حمایت سیاسی برای رژیم آپارتاید اسرائیل هستند - برای پاسخگو کردن آنها و توقف نسل کشی و تجاوزات اسرائیل استفاده کرده و حامیان رژیم اشغالگر را ترغیب به خودداری از همدستی با این رژیم کنند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اهمیت توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان لازمه اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و بازدارندگی در برابر تهدیدها و مطامع طرف های یاغی و جنگ طلب، و نیز به عنوان ظرفیتی برای حراست از امنیت و ثبات در منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با رویکردی مسئولانه و با پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، از توانمندی نظامی خود جز برای دفاع مشروع استفاده نکرده است. 

بقائی تغییر لحن کشورهای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را هم ناشی از سیاست انفعال و باج دهی آنها در مقابل رژیم صهیونیستی دانست و به اتحادیه اروپا توصیه کرد از افتادن در ورطه عادات قدیمی از جمله عادت به مداخلات تفرقه انگیز در منطقه غرب آسیا بپرهیزد و اجازه دهد کشورهای منطقه خود هرگونه سوء تفاهم یا نگرانی در مورد هر موضوعی را به صورت مستقیم و در فضایی مثبت از طریق گفتگوی محترمانه حل و فصل کنند.

عراقچی: دوران تفرقه بینداز و حکومت کن اروپا به سر آمده است

وزیرخارجه در واکنش به بیانیۀ شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیۀ اروپا گفت: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های طولانی است که به سر آمده است.

او افزود: از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از طرف ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک و (در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل) به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است. از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث بی‌پایه «اشغالگری» به ایران.

وزیرخارجه همچنین به تعلق جزایر سه‌گانۀ ایرانی تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی اشاره و تصریح کرد: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهدبود. 

واکنش ولایتی به ادعاهای جزایر سه‌گانه

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیش از یک سال است از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه می‌گذرد و این رژیم سفاک بی توجه به مبانی انسانی و قوانین بین‌المللی با حمایت غربی‌ها و با محوریت آمریکا جنایاتی را انجام می‌دهد که در تاریخ بشری بی‌سابقه است.

این بیانیه می‌افزاید: آمریکایی‌ها بدون هیچگونه محدودیت و ملاحظه‌ای هر سلاح و امکاناتی را که این رژیم و نخست وزیر خونخوار آن درخواست می‌کنند، در اختیار او قرار می‌دهند و در ظاهر در نقش میانجی بازی می‌کنند ولی در باطن شریک تمام این جنایات و نسل‌کشی علیه مسلمانان هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بیانیه تاکید کرد: این جنگ نیابتی که توسط آمریکا و پادویی انگلیس در یکی از مقدس ترین سرزمین های اسلامی اتفاق افتاده است، قطعاً شکست خواهد خورد و با پیروزی مسلمانان پایان خواهد یافت.

در ادامه این بیانیه آمده است: غرب بداند که با اعمال فشار بر ایران همانند اقدامی که در تحریم خطوط هوایی کشورمان انجام شد، به هیچ یک از اهداف شوم خود نخواهد رسید و ملت بزرگ ما در طی این ۴۵ سال شاهد اینگونه اقدامات خبیثانه بوده‌اند و همواره از این محدودیت‌ها فرصت ساخته‌اند.

مشاور رهبری در امور بین الملل همچنین ضمن محکوم کردن بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، این ادعاها را بی اساس خواند و بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأکید کرد و افزود: جزایر سه گانه ایرانی جزو لاینفک سرزمینی ایران اسلامی هستند و جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد.

ولایتی در این بیانیه تاکید کرد: باید تصریح و تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاحب اصلی جزایر سه گانه با دقت تحرکات بدخواهان منافع ملی و منطقه‌ای را رصد نموده و پاسخ لازم را در مورد هرگونه تجاوزی به خاک کشورمان را خواهد داد و قطعیت این تعلق با چنین نشست های سست پایه و ادعای های بی اساسی خدشه دار نخواهد شد.