به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا؛ سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیأتی به منظور شرکت در سومین دور نشست‌های قفقاز جنوبی وارد استانبول محل برگزاری این کنفرانس شد.  

«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد عراقچی در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ که با حضور کشورهای جمهوری آذربابجان، ارمنستان، ایران، ترکیه، گرجستان و روسیه در روز جمعه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

بقائی همچنین خیر داده «رایزنی‌های دوجانبه با وزرای شرکت‌کننده و با مقام‌های عالی‌رتبه کشور میزبان نیز برنامه‌ریزی شده است».

پیام سفر مصر و عمان 

وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه 25 مهر به مصر رفته و با مقامات ارشد این کشور، در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه به خصوص لزوم توقف جنگ در غزه و لبنان دیدار و تبادل نظر کرده بود .

عراقچی روز دوشنبه نیز یکی از مهم ترین سفرهای خود به کشورهای منطقه یعنی عمان داشت.  سید عباس عراقچی در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد محتوای رایزنی‌ها با مقام‌های ارشد عمانی نوشت: در این دیدارها ضمن ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه میان سلطنت عمان و کشورمان، بر تقویت و توسعه مناسبات دوجانبه بیش از گذشته تاکید کردیم.

در ادامه با بررسی آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط خطرناک ناشی از جنایت‌ها و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بر ضرورت اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی صهیونیست‌ها تصریح شد.

عراقچی در جریان سفر به مسقط اظهار داشت که عمان همواره نقشی مثبت در حل مشکلات منطقه‌ای و ایجاد زمینه برای مذاکرات بین ایران و آمریکا ایفا کرده است. او تصریح کرد که روند موسوم به مسقط در حال حاضر متوقف است و تا زمانی که بحران جاری حل نشود، زمینه‌ای برای ازسرگیری این گفت‌وگوها وجود ندارد.

بیات، کارشناس مسائل عمان، بیان کرد که عمان به عنوان کانالی مطمئن برای انتقال پیام‌ها در شرایط بحرانی منطقه فعالیت می‌کند و سطح تنش‌ها را کنترل می‌کند. او همچنین اشاره کرد که ارتباط غیرمستقیم با آمریکا متوقف شده، اما معتقد است که این موضوع بیشتر به مذاکرات هسته‌ای مرتبط است و کانال عمان در زمان افزایش تنش‌ها همچنان فعال خواهد بود.

 عمان به عنوان کشوری میانجی از ظرفیت‌های خود برای رساندن پیام‌های ایران به غرب استفاده می‌کند و تاکید کرد که این کشور اجازه فتنه‌گری غربی‌ها را نخواهد داد.

گفتنی است، عراقچی پیشتر از این در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به لبنان،‌ سوریه،‌ عربستان، قطر، عراق، اردن سفر و با مقامات ارشد آن کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخته بود.