روز دوشنبه قیمت دلار هرات در محدوده ۳۰ هزار و ۵۴۰ تومان باز شد. قیمت دلار تهران هم بعد از غوغا در پشت خط، کانال 31 را دید. دلار تهران یک ماهی است که وارد این کانال نشده بود.

در مقابل بازارساز در بازار متشکل، ساز نزولی زد. معامله‌گران می‌گفتند بازار متشکل پولبک به سمت ۲۸ می‌زند، بازار آزاد پولبک به سمت ۳۱ هزار. در نهایت بازارساز مسیر نرولی رفته را برگشت تا شکاف بیش از حد بالا نرود.

صف خرید سهمیه هم در بازار کماکان مشاهده می‌شد ولی به واسطه اینکه چشم‌انداز نشست شورای حکام روشن نیست، بازار دست به عصا بود. عمده دلیل دست به عصا بودن بازار به این خاطر بود که معامله‌گران می‌گفتند کانال ۳۱ یک کانال سیاسی است. بانک مرکزی و سیاستمداران حاکم، دلار ۳۱ را تاب نمی‌آورند و به هر قیمتی، نرخ را برمی‌گردانند. آن‌ها توصیه می‌کردند که فعلا مالدار نشوید. مالداری اصطلاحی است که برای خرید در بازار ارز و سکه به کار می‌رود.

ورود دلار به کانال سیاسی

علاوه بر دلار، سکه هم وارد یک منطقه سیاسی شد. آخرین باری که سکه به محدوده بالای 14 میلیون و 400 هزار تومان رسیده بود تاوانش یک نزول آبشاری بود. سکه در معاملات دوشنبه از خط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشت و حتی به ۱۴ میلیون و ۴۵۰ رسید. معامله‌گران این منطقه را هم منطقه سیاسی می‌دانستند.

در بازار دوشنبه مصوبه حساب تجاری و غیر تجاری حسابی غوغا کرده بود. یکسر‌ی‌ها دل‌نگران بحث‌های مالیاتی و انتقال اطلاعات بودند، یکسری‌ها هم این مصوبه را سوژه طنز کرده بودند، آن‌ها می‌گفتند اگر با کسی دشمنی دارید ۳۵ میلیون تومان یک‌جا از آن قرض بگیرید و در یک ماه در ۱۰۰ واریز ۳۵۰ هزاری پس بدهید. یکسری‌های دیگر هم معترض نحوه اطلاع‌رسانی بودند می‌گفتند بانک مرکزی گفته اگر صد واریز به ارزش ۳۵ میلیون داشته باشید ممکن است حساب تجاری محسوب شود. این ممکن است یعنی چه؟