قیمت دلار در روز یکشنبه نزولی آغاز به کار کرد، هم در هرات و هم در تهران قیمت‌ها افت کرد. خبر تبادل زندانی با ارزهای بلوکه شده معامله‌گران را محتاط کرد. قبل از این بارها شایعه آزادسازی ارزهای بلوکه شده مطرح شده بود ولی محقق نشد بطوریکه معامله‌گران دیگر این شایعه را جدی نمی‌گرفتند. 

آن‌چه که در روز یکشنبه موجب شد بازار در نیمه اول به لاک دفاعی برود آزادی یکی از زندانی‌های دو تابعیتی بود. وقتی خبر خروج باقر نمازی از ایران اعلام شد معامله‌گران تصور کردند این خروج مابه‌ازا دارد. 

گزارش رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی این باور را تقویت کرد، اما هرچه از روز گذشت اطلاعات جدید نشان داد که خبری از آزادسازی فوری دلارهای مسدودی ایران نیست.

 این تلقی همزمان شد با کشف قیمت حواله درهم در بازار، قیمت درهم در سطح 9100 تومان. این قیمت نسبت به دیروز بدون تغییر بود.

باز شدن قیمت درهم در این سطح ذهنیت کاهشی در بازار را تعدیل کرد و قیمت دلار برگشت. در ادامه دلار وارد کانال 33 در بازار تهران شد.

 برخی اعتقاد داشتند ماندگاری دلار هرات در بالای مرز حمایتی، تضعیف احتمال آزادسازی دارایی‌های ارزی و کاهش عرضه دلار از سمت معامله‌گران سه عاملی بود که جهت نوسان بازار را رو به بالا کرد. 

این درحالی بود که در بازار متشکل 12 میلیون دلار عرضه شد و طبیعتا این عرضه می‌توانست حجم فروش دلار سهمیه‌ای را بالا ببرد. افزایش 500 تومانی قیمت دلار توافقی هم سیگنالی برای تحریک بیشتر عرضه ارز از سمت شرکت‌های بزرگ بود. حتی صرافی‌هایی که شنبه فروش ارز سهمیه را متوقف کرده بودند یکشنبه بخاطر افزایش قیمت فروشنده شده بودند.

با همه این اتفاقات قیمت دلار تهران نوسان رو به بالا کرد، چرا؟ توضیح معامله‌گران سر راست بود: چون همه دلار را روی هوا می‌زنند. از نگاه آن‌ها فروشنده کم شده است و خریدار رغبت بیشتری به خرید دارد. معامله‌گران مدعی‌اند ارزهای توافقی و سهمیه‌های فروش رفته برخلاف روزهای قبل، به سرعت به بازار برنمی‌گردد و تریدرها، هولدر شدند یعنی ترجیح می‌دهند بجای خرید و فروش روزانه، فعلا نگهدارنده دلار باشند.

وقتی از معامله‌گران پرسیده می‌شد که چرا اثر خبر آزادسازی ارزهای ایران خیلی زود خنثی شد؟ به چند عامل اشاره می‌کردند. اول: هیچ منبع خارجی تایید نکرد که دارایی‌های ارزی ایران آزاد می‌شود. 

دوم: معمولا رفع انسداد منابع وقتی اتفاق می‌افتد که همه زندانی‌های دو تابعیتی مدنظر آمریکا آزاد شود. سوم: در خبر نورنیوز، اشاره شده بود که منابع فعلا بدلیل بحث شماره حساب به سرعت آزاد نمی‌شود. برای همین معامله‌گران تصور می‌کردند آزادی زندانی از سمت ایران اتفاق افتاده است، اما آزادی ارزی از طرف آمریکا نه. 

آن‌ها عقیده داشتند این تاکتیک از طراحی‌های محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت است که اعتقاد دارد می‌شود با خبر بازار ارز را مدیریت کرد. برخی از معامله گران می گویند عملیات فریب محسن رضایی در بازار با تزریق اخبار مثبت دنبال می شود. تزریق این اخبار جو فروش را افزایش می دهد و مانع از نوسان قیمت دلار می شود.

البته معامله‌گران آزادسازی باقر نمازی نشانه حسن نیت ایران می‌دانستند و فکر می‌کردند در وضعیت کنونی این اتفاق یک قدم مثبت به سمت احیای برجام است.

در بازار سکه هم قیمت به 15 میلیون و 300 هزار تومان رسید که 50 هزار افزایش نسبت به شنبه داشت. حباب سکه هم 2 میلیون و 300 هزار تومان است.

اما در بازار یکشنبه دو پدیده به چشم می‌آمد. یک اینکه صرافی ملی و حتی یکسری صرافی خصوصی از ساعت دو به بعد تعطیل کردند، درحالیکه در روزهای عادی زودتر از 4 بعدازظهر تعطیل نمی‌شد. به نظر دلیلش برمی‌گردد به تجمعاتی که در تهران رخ می‌دهد. 

پدیده دوم: معامله‌گران فردی هم زودتر از قبل بازار را ترک می‌کنند و دلیلش هم قطع بودن اینترنت است. آن‌ها می‌گویند وقتی اینترنت نیست، امکان فعالیت وجود ندارد. همین هم در کاهش عرضه دلار بی‌تاثیر نیست.