قیمت دلار در روزی که نورنیوز توییت زد کاهش پیدا کرد زیرا اظهارات رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی برای بازار ارز مهم است و به نظر می رسد بازارساز هم توانست با اهرم این خبر دلار را کاهشی کند.

قیمت دلار روز قبل در ادامه موج کاهش قیمتی که از روز دوشنبه به راه افتاده بود کاهش یافت و به محدوده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

علت کاهش قیمت دلار رمزگشایی نورنیوز از پیام های مقامات آمریکایی درباره به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام بود.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

آیا بازار رنج می می شود؟

قیمت دلار روز قبل در ادامه موج کاهش قیمتی که از روز دوشنبه به راه افتاده بود کاهش یافت و به محدوده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

علت کاهش قیمت دلار رمزگشایی نورنیوز از پیام های مقامات آمریکایی درباره به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام بود. نور نیوز خبرگزاری نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در توییتی در روز قبل اعلام کرد دلیل بیانات منفی دموکرات های آمریکایی و اظهارات رابرت مالی مسؤل امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که گفته احیای برجام حتی در دستور کار واشنگتن نیست به دلیل انتخابات ماه نوامبر است.

به دلیل اختلافاتی که بر سر موضوع احیای برجام در آمریکا وجود دارد در مذاکرات قبلی تعدادی از تحلیلگران در خبرگزاری های مانند بلومبرگ پیش بینی می کردند که آمریکا به دنبال وقت خریدن تا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا است توییت روز قبل نورنیوز نیز موید اظهارات این گروه تحلیلگران بود.

قیمت دلار در روزی که نورنیوز توییت زد کاهش پیدا کرد زیرا اظهارات رسانه وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای بازار ارز مهم است و به نظر می رسد بازارساز هم توانست با اهرم این خبر دلار را کاهشی کند. برخی از تحلیل ها درباره احیای توافق هسته ای ادعا می کند که دموکرات ها به خاطر آنکه اتفاق آرا را از دست ندهند تا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا زیر بار برجام نخواهند رفت. از آنجایی که بازار ارز همواره اخبار برجامی را در نظر گرفته است همسویی توییت نورنیوز با تحلیل هایی که قبلاً مطرح شده بودند موجب برگشت امیدها درباره احیای برجام و کاهش قیمت دلار شد.

 حباب سکه کاهش یافت

پس از آنکه لیز تراس نخست وزیر انگلستان اعلام کرد از برنامه کاهش مالیات خود عقب نشینی می کند پوند انگلستان تقویت شد و با تقویت پول انگلستان دلار کمی تضعیف شد،‌ از آنجایی که دلار و اونس طلا خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند با تضعیف دلار ارزش اونس طلا افزایش پیدا کرد. رشد کم اونس و کاهش کم دلار در روز قبل یکدیگر را خنثی کردند و ارزش ذاتی سکه امامی در کانال ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی باقی ماند. ماندگاری ارزش ذاتی سکه امامی در محدوده فوق مانع از کاهش قیمت سکه امامی نشد و پس از آنکه دو روز متوالی دلار کاهش یافت سکه امامی هم به دنبال دلار به پله آخر کانال ۱۴ میلیونی برگشت.

دو سناریو برای بازار ارز

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

دلار تهران پس از آنکه نتوانست به کانال ۳۳ هزار تومانی وارد شود به حمایت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان برگشت. در این شرایط باید دید که  دلار تهران از این حمایت بر می گردد یا محدوده حمایتی هفته قبل را می شکند و وارد کانال رنج قیمتی هفته قبل می شوند.

IMG_20221018_194322_147

نه جانی برای صعود و نه دلی برای سقوط

شاخص کل روز قبل مثبت شد و با هزار و ۴۵۲ هزار واحد افزایش در محدوده یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد قرار گرفت.

رشد قیمتی در شاخص کل در روزقبل در حالی اتفاق افتاد که ارزش معاملات خرد کاهش یافت و میزان ارزش خرد معاملات زیر دو هزار میلیارد تومان بود.

بازار برای صعودی شدن نیازمند افزایش ارزش معاملات است تا روند ایجاد شده را حمایت کند. افزایش ارزش معاملات، به طور پیوسته و فزاینده عاملی است که موجب ایجاد روند صعودی خواهد شد عاملی که بررسی شاخص کل در این شرایط نشان می دهد که شاخص کل فعلا خیال صعودی شدن ندارد ولی رفتار شاخص کل در روز یکشنبه و دوشنبه نشان داده که با توجه به ارزندگی بازار شاخص کل در این شرایط دل سقوط راهم دارد.