یکی از پیامدهای بحران ها و ناآرامی های اجتماعی در کشورها افزایش پدیده مهاجرت است. با سیاه‌نمایی رسانه های خارجی و سکوت رسانه های داخلی ناامیدی در جامعه رشد میکند و افزایش میل به مهاجرت تقاضایی را در بازار ارز به وجود می آورد که روی مرز مقاومتی ممکن است خطرناک باشد.

خریداران روی مرز مقاومتی

روز قبل نیز از روزهای غیر معمول بازار ارز بود که دیگر دارد به روزهای عادی تبدیل می شود قیمت دلار تهران در حالی از کانال ۳۳ هزار تومانی عقب نشینی کرد که بازارهای مرزی رشد قیمت را تجربه کردند، این رفتار بازار ارز این روزها دیگر طبیعی شده است، کانال ۳۳ هزار تومانی به قدری برای بازار محکم است که برای ورود به آن خریداران بی گدار به آب نمی زنند.

چندی پیش رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفت شاهد مهاجرت توده وار از ایران هستیم‌یعنی علاوه بر متخصصان تقاضای مهاجرت به سایر گروه ها نیز تسری پیدا کرده است. یکی از پیامدهای ناآرامی های اجتماعی افزایش مهاجرت است، بررسی آمار مهاجرت کشور ها در هنگام بحران های اجتماعی نیز این موضوع را تاکید می کند.

در این شرایط در حالیکه دلار از بازارهای دارایی مانند مسکن، خودرو و طلا و... عقب تر است و از آن ها ارزانتر معامله می شود ارزانتر بودن دلار نیز کار مهاجرت را راحت تر کرده، مسیر را هموار می کند و باعث می شود که تقاضای دلار برای مهاجرت رشد کند. این گروه خریداران جدید در بازار هستند.

سکه عقب نشست

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی گزارش دفتر آمار وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شد و نشان داد که شاخص هزینه مصرف کننده نه تنها کاهش نیافته بلکه شتاب هم گرفته است. در شرایطی که آمار تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که در روز پنجشنبه منتشر شده بود بهتر از انتظار بود احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسه هفته بعد فدرال رزرو با این گزارش تشدید شد و اونس طلا در واکنش به این خبر در آخرین روز کاری هفته کاهش بافت. کاهش قیمت دلار در کنار کاهش قیمتی که در روز جمعه برای اونس ثبت شد باعث کاهش صد هزار تومانی قیمت سکه امامی در روز شنبه شد ولی حباب سکه همچنان بالاست که احتیاط خرید را افزایش می دهد.

قیمت دلار در بازارهای موازی رشد کرد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

در روزی که قیمت دلار در تهران کاهش یافت دلار در بازارهای موازی رشد کرد، با رشد درهم و عقبگرد دلار آزاد در روز قبل حباب درهم که از فاصله نرخ دلاری درهم و دلار آزاد به دست می آید روز قبل رشد کرد و به حدود ۵۸۸ تومان رسید.

مقاومت سکه امامی و ربع سکه در برابر کاهش بیشتر که متناسب با کاهش دلار و اونس باشد نیز موجب افزایش قیمت دلاری سکه امامی و ربع سکه شد.

امتناع از خرید در بازار سرمایه

جلسه فوق العاده حمایتی رییس سازمان بورس هم به داد این بازار نرسید و بازار سرمایه در روزی که مثبت کم رنگی را تجربه می کرد با کاهش ارزش معاملات خرد همراه شد و معامله گران حاضر نشدند چاقوی در حال سقوط بازار را بگیرند. تحلیلگران تکنیکالی برای توجیه رفتار بازار یک تئوری دارند و آن این است که اگر سعی کنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید به خودتان آسیب زده اید.

این اصطلاح زمان هایی مطرح می شود که بازار روند نزولی شدید را تجربه می کند،معامله گران در میانه بازار در حال سقوط خرید نمی کنند و غالبا منتظر می مانند تا بازار کف حرکت نزولی خود را شناسایی کنند. این استراتژی در میان معامله گران تکنیکی به چاقوی در حال سقوط شناخته شده است. روند نزولی بازار سرمایه نیز به گونه ای است که خریداران زیان دیده بیشتر از خرید به فروش فکر می کنند و در میانه سقوط اقدام به گرفتن چاقوی در حال سقوط نمی‌کند به همین دلیل بازار به سقوط خود ادامه داده و رشد نمی کند.