رکورد پشت رکورد؛ رکورد قیمت دلار در بازار آزاد جابجا شد. قیمت دلار در بازار سه‌شنبه به ۳۳ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. پیش از این رکورد قیمتی ۳۳ هزار و ۴۰۰ بود که در تاریخ ۲۲ خرداد ثبت شده است. در مجموع دلار در سال جاری دو بار سقف تاریخی زده و ۵ بار کانال ۳۳ هزار را لمس کرده است. این رکوردشکنی درحالی اتفاق افتاد که در بازار رسمی هم بالاترین میزان حجم معاملات از زمان تشکیل بازار متشکل رقم خورد. با این حال افزایش عرضه و حجم معاملات نتوانست مانع پیش‌روی قیمتی در بازار آزاد شود.

معامله‌گران می‌گویند دلایل رکوردشکنی بازار سه‌شنبه، اول به داغ شدن بازار در معاملات پشت‌خطی هرات برمی‌گردد. معامله‌گران در روز دوشنبه معتقد بودند که سایر بازارها مقاومتشان را شکستند و فقط هرات از قافله عقب مانده و در شکستن مقاومتش ناکام بوده است. در معاملات پشت خطی دوشنبه هرات داغ شد و مرز مقاومتی را شکست و در مرز 33 هزار تومان معامله شد. همین مرزشکنی هرات موجب شد تا نرخ دلار هرات با گپ مثبت قیمتی باز شود و این گپ هم به سایر بازارها برسد.

اما در کنار عوامل روزانه، معامله‌گران چهار عامل بنیادی را در رشد اخیر قیمت دلار دخیل می‌دانند. اولین عامل به سرنوشت مبهم برجام برمی‌گردد. دوم به افزایش نااطمینانی و بی‌اعتمادی برمی‌گردد که حاصل شرایط موجود است. سومین عامل بخاطر درهم است. نرخ برابری درهم همچنان با قیمت دلار تهران اختلاف دارد که سیگنال صعود می‌دهد. چهارمین عامل موتور رشد تورم و نقدینگی است. همین چهار عامل هم در هفته اخیر موجب شده است، قیمت دلار حدود ۸۰۰ تومان بالا برود.

بازار ارز  دلار صرافی

 

 قیمت دلار پس از فتح قله تاریخی 

سری قبل که دلار سقف تاریخی را شکست بعدش قیمت دلار دچار ریزش شد، آیا این بار هم دلار به سرنوشت قبلی دچار می‌شود؟
یکسری‌ها می‌گویند بله این اتفاق می‌افتد. آن‌ها به ریزش دو کاناله دلار در سقف تاریخی اشاره دارند و می‌گویند در آن روز همه اهداف بالا می‌دادند ولی قیمت دلار ریخت. اما در مقابل یکسری‌ها می‌گویند با توجه به رنج بودن نرخ دلار در یک ماه گذشته و کف‌سازی‌ که کرده است انتظار ریزش سنگین نداریم. این دسته همچنین به برابری درهم  اشاره دارند و می‌گویند که این برابری به 34 هزار تومان رسیده است.

در بازار سکه، نرخ این فلز گرانبها در بازار تهران به 15 میلیون و 600 هزار تومان رسید. با این نرخ سکه، حباب 2 میلیون و 600 هزار تومان برآورد می‌شود. باتوجه به اینکه سری قبل که دلار سقف تاریخی زده بود، سکه هم سقف تاریخی خودش را به 16 میلیون و 600 هزار رساند، در روز سه‌شنبه سقف تاریخی سکه نشکست. معامله‌گران اونس را دست‌انداز افزایش قیمت سکه می‌دانند.

طلای آبشده در بازار سه‌شنبه سطح عوض کرد و به 5 میلیون و 950 هزار تومان در هر مثقال رسید. حباب طلای آبشده هم 180 هزار تومان است. عده‌ای از معامله‌گران می‌گویند این حباب موجب شده هرکیلو طلای ایران، 40 میلیون از بازار جهانی گران‌تر باشد. این دسته معتقدند که طلا درحال ورود به کشور است و در ازای آن دلار خارج می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند که کمبود دلار یا جنس در بازار بخاطر این موضوع است.